AT is er meer opgehouden op de snelweg en start niet meer! Help?!

11 apr 2019 22:40 #1 door marc-f
Heren,

Onderweg terug van een avondje werken met 140 km/h en nog zo’n 30 km te gaan begint de AT vermogen te verliezen. Ik stuur hem richting de vluchtstrook en vervolgens start hij weer, nog steeds minder vermogen, en uiteindelijk slaat hij af.

Tijdje niet meer te starten, daarna weer wel, op 1 cilinder lijkt het. Ik rij nog een paar km weg naar de bewoonde wereld, in z’n 1, hoge toeren haalt hij niet, in z’n 2 valt hij vervolgens uit. Accu inmiddels ook leeg, niet meer te starten dus.

Ik heb hem helaas achter moeten laten en mijn broertje is me op komen halen.

Feitjes:
- oliepijl goed
- kettingspanning goed
- volle tank benzine
- motor loopt goed (als hij niet uitvalt)

Ik denk dat het een ontstekingsprobleem is. Collega appt me net dat ik de spannings regelaar moet onderzoeken.

Iemand nog tips, bekend probleem?

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 10:10 - 12 apr 2019 10:10 #2 door marc-f
Vanochtend terug gegaan naar de motor, accu booster erop en hoppa starten lopen… Het kan toch niet waar zijn denk ik. Naar mijn ouders gereden, 8 km verderop, motor daar neergezet.

Van alle problemen die je kunt hebben zijn problemen die niet altijd aanwezig zijn m.i. het ergst. Hoe ga ik dit probleem verhelpen voordat het nog eens gebeurd? Ik ben behoorlijk afhankelijk van de motor en gebruik hem 3-4x per week voor +- 100 km per dag.

Nu ik verder gelezen heb lijkt de CDI mij ook een zeer plausibele faalvorm. Onderstaande stuk beschrijft zo goed als exact mijn probleem;

“When the CDI's go bad, it is usually intermittent (or it was with mine)
The solder joints in the units fracture and form a "dry joint"
The dry joints conduct most of the time, but usually let you down at the worst possible time.
When this happens there is no mistaking it, your power drops back to about a quarter.
Often the unit will start working again while you are riding, usually pulling your arms out of there sockets, because you are in 3rd gear, full throttle and doing about 5 thousand revs.”

Mochten jullie tips/ervaringen hebben hoor ik het graag.

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 10:24 #3 door Oldtimer
Ik zou toch als eerste de laadspanning controleren. Het lijkt er meer op dat je spanningsregelaar aan gort is en daardoor de accu leeg is.
Dit verklaart ook waarom hij met een volle accu gewoon loopt.
Als de accu helemaal leeg is loopt zelfs een AT niet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 10:27 #4 door marc-f

Oldtimer schreef : Ik zou toch als eerste de laadspanning controleren. Het lijkt er meer op dat je spanningsregelaar aan gort is en daardoor de accu leeg is.
Dit verklaart ook waarom hij met een volle accu gewoon loopt.
Als de accu helemaal leeg is loopt zelfs een AT niet.


Nadat hij de eerste keer uitviel, toen ik van de snelweg af ging, was de accu helemaal vol. Heb hem daarna over een tijdsduur van 40 min nog zeker 20 keer kunnen starten voor hij leeg was. Ook heb ik toen nog stukken kunnen rijden tot hij weer uitviel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 11:39 #5 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic AT is er meer opgehouden op de snelweg en start niet meer! Help?!
Accu- en laadspanning zijn snel gecontroleerd, net als accu- en massa-aansluitingen. Een hoge spanning is mogelijk ook slecht voor een nieuwe cdi.

Het geheugen is onbetrouwbaar, en wat we denken te weten klopt vaak niet. Daarom vindt een vreemde monteur problemen vaak sneller dan de eigenaar, omdat de laatste meer denkt te weten van de motor dan de eerste :-)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 11:45 - 12 apr 2019 11:46 #6 door PimW
Je zult moeten gaan meten en stapsgewijs uitsluiten. Ik denk dat de kans erg klein is dat iemand je het euvel zo kan aanwijzen.

De ontsteking kan de boosdoender best zijn, zeker als jij zegt dat je dat spontane aan/uit gevoel ervaren hebt. Dat sluit in veel gevallen een brandstof probleem wel uit denk ik.

Om dan bij de ontsteking te beginnen: Controleer de laadspanning. Een te hoge laadpanning kan de CDI frituren, de CDI op een twin is best robuust en niet echt een zwak punt, de spanningsregelaar wel.
Als dat goed is zou de snelste manier zijn een 100% goede CDI te lenen en op je motor te testen.
Vervolgens kun je naar hartelust testen en proberen zonder dat je het risico loopt verdere schade aan te brengen.

Kun je omschrijven hoe het niet willen starten precies verliep? Gaat de startmotor wel rond maar de motor slaat niet aan?
Of druk je op de knop en er gebeurt niets.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad op een Kawasaki, mijn eigen Transalp en een Dominator. Stilvallen, vermogens verlies en na een tijdje wel weer starten. Soms een dag geen last, soms amper mee te rijden.
De KAwa had een klein kabelbreukje in de noodstop knop aan het stuur, dat contact schakelde de motor effectief uit. Soms heel kort, dan lijkt het of je zonder brandstof komt te staan.
Mijn Transalp bleek een rotte CDI te hebben en niet te willen rijden met eenbepaald type aftermarket exemplaar dat ik als test gebruikte (want mijn andere/zelfde type alp reed daar wel prima op).
De dominator had een slechte tankontluchting.

Wat ik wil zeggen, stap voor stap checken dan kom je er vanzelf.

Als je hulp/uitleg nodig hebt met hoe te meten enzo roept maar, er is nog geen knappe howto voor maar daar word aan gewerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 14:54 #7 door marc-f

PimW schreef : Je zult moeten gaan meten en stapsgewijs uitsluiten. Ik denk dat de kans erg klein is dat iemand je het euvel zo kan aanwijzen.

De ontsteking kan de boosdoender best zijn, zeker als jij zegt dat je dat spontane aan/uit gevoel ervaren hebt. Dat sluit in veel gevallen een brandstof probleem wel uit denk ik.

Om dan bij de ontsteking te beginnen: Controleer de laadspanning. Een te hoge laadpanning kan de CDI frituren, de CDI op een twin is best robuust en niet echt een zwak punt, de spanningsregelaar wel.
Als dat goed is zou de snelste manier zijn een 100% goede CDI te lenen en op je motor te testen.
Vervolgens kun je naar hartelust testen en proberen zonder dat je het risico loopt verdere schade aan te brengen.

Kun je omschrijven hoe het niet willen starten precies verliep? Gaat de startmotor wel rond maar de motor slaat niet aan?
Of druk je op de knop en er gebeurt niets.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad op een Kawasaki, mijn eigen Transalp en een Dominator. Stilvallen, vermogens verlies en na een tijdje wel weer starten. Soms een dag geen last, soms amper mee te rijden.
De KAwa had een klein kabelbreukje in de noodstop knop aan het stuur, dat contact schakelde de motor effectief uit. Soms heel kort, dan lijkt het of je zonder brandstof komt te staan.
Mijn Transalp bleek een rotte CDI te hebben en niet te willen rijden met eenbepaald type aftermarket exemplaar dat ik als test gebruikte (want mijn andere/zelfde type alp reed daar wel prima op).
De dominator had een slechte tankontluchting.

Wat ik wil zeggen, stap voor stap checken dan kom je er vanzelf.

Als je hulp/uitleg nodig hebt met hoe te meten enzo roept maar, er is nog geen knappe howto voor maar daar word aan gewerkt.




"Kun je omschrijven hoe het niet willen starten precies verliep? Gaat de startmotor wel rond maar de motor slaat niet aan?
Of druk je op de knop en er gebeurt niets."

Startmotor gaat rond en motor probeert aan te gaan, soms lukt het wel, vaker niet. Als hij wel aanslaat valt hij soms weer uit, soms niet. Vreemd.


Ik ga morgen het e.e.a. nalopen en nameten. Bedankt allen voor de hulp! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 20:30 #8 door xrvtuur
Wat je ook eens moet controleren of het afwater kanaaltje rond je tankdop niet verstopt is. Collega van me had bij zijn suzuki gsxf een verstopte afwater slang en motor ging steeds slechter lopen, uiteindelijk is er 2 liter water uit zijn brandstof systeem af getapt, was een wonder dat hij uberhaupt nog liep.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 00:21 #9 door Baardaap
Ik kwam net een mooie how to tegen van hoe systematisch je spanningscomponenten te checken:

www.mpartz.nl/foutanalyse-accu-spanningsregelaar-en-dynamo-a-6

In afwachting van Pim's HowTo alvast wat houvast bij het zoeken naar de oorzaak van de storing. Zij verkopen ook aftermarket CDI's voor TA en AT mocht je een neiuwe nodig hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 14:47 #10 door marc-f
Update; laagspanning gemeten, deze is 14.5V, lijkt dus OK.

Nu verder zoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 16:29 #11 door robgoesdakar
FF voor mijn beeld....
Als jij de laadspanning gemeten hebt, dan is ie dus ook gestart. Maar daar zat toch ook het probleem ?
Als ie bv. wel start met starthulp, dan is dus hoogst waarschijnlijk gewoon je accu het probleem. Voltage een aantal start rotaties zegt niet altijd alles bij een accu.
Ik heb tegenwoordig een accu tester in huis waarmee je de start capaciteit van de accu kunt meten (CCA = Cold Crank Amps). Die moet hoog genoeg zijn om de motor te kunnen starten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2019 12:08 #12 door marc-f
Hij startte de volgende dag al met behulp van startkabels, nadat ik hem achter heb moeten laten.

Accu is niet het probleem. Deze is nog geen half jaar oud, en motor wordt wekelijks gebruikt.

Ik heb gisteren de complete bedrading naar de computers nagekeken, brandstof pomp (Facet), alles nagemeten, nergens iets opvallends gevonden.

Accu laad gewoon op, motor rijdt namelijk al weer, gisteren 40 km gereden zonder problemen.

Zit er nu alleen nog niet met het vertrouwde gevoel op als eerst... maar om preventief alles te vervangen is ook weer zoiets.

Moet er gewoon van op aan kunnen, is mijn semi-dagelijks vervoer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2019 12:56 #13 door DDW
Ik zou de accu niet zomaar uit sluiten, ook die van 1/2 jaar oud kan kapot. Zeker als dez al eens leeg gestart is.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2019 13:04 #14 door marc-f

ddw schreef : Ik zou de accu niet zomaar uit sluiten, ook die van 1/2 jaar oud kan kapot. Zeker als dez al eens leeg gestart is.


Motor ging gewoon rond toen nadat hij er mee ophield. Totdat ik hem leeg had gestart. AT stopte ermee nadat ik al ruim een half uur snelweg reed, de dynamo zou daar zijn werk moeten doen. Was geen stroom probleem m.i.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2019 14:37 #15 door Timy
Heb je de brandstofpomp gecheckt? Als die minder pompt begint ie ook op 1 cilinder te lopen en verliest hij vermogen.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 07:16 #16 door Jeroen

marc-f schreef :

ddw schreef : Ik zou de accu niet zomaar uit sluiten, ook die van 1/2 jaar oud kan kapot. Zeker als dez al eens leeg gestart is.


Motor ging gewoon rond toen nadat hij er mee ophield. Totdat ik hem leeg had gestart. AT stopte ermee nadat ik al ruim een half uur snelweg reed, de dynamo zou daar zijn werk moeten doen. Was geen stroom probleem m.i.


Ik heb ooit een accu gehad met een gebroken plaat er in, meetwaardes waren prima maar bij een bocht naar rechts maakte de platen kortsluiting en viel alles stil. Maar ook bij stationair draaien op de zijstandaard trilde ze af en toe tegen elkaar. Sluit nix uit tot je het zeker weet!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2019 21:15 #17 door marc-f
Dus....

Vandaag ritje Eindhoven —> Bergen op Zoom.

Na 50 km weer stotteren. Even de snelweg afgegaan, alles nagelopen en hij liep weer. Doorgereden en aangekomen op bestemming, liep nog steeds slecht bij snelweg tempo.

Terugweg zelfde probleem, na 60 km weer problemen, inhouden, knallen uit de uitlaat.

Je kan dan nog maar 120 rijden, daarna 100, dan 80 (steeds minder power), als je hem dan in z’n vrij zet valt hij uit. Start dan ook niet meer een tijdje, met choke gaat beter.

Vervolgens nog 4x gereden op en af van de snelweg, want hij liep voor geen meter meer. Na een tijdje start die wel weer, maar na 5 km rijden weer problemen.

Nu wachten op ANWB, kan zo (met 60 en constant uitvallen) niet verder naar huis.

Probleem doet zich dus voor bij warme motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2019 08:51 #18 door DDW
Ontlucht (belucht) je tankdop nog goed/voldoende? D.w.z. ontstaat er vacuüm in de tank waardoor hij te weinig brandstof krijgt?

Na een stukje rijden hoor je hem dan sissen bij het open maken.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2019 15:38 #19 door marc-f
Zo, is even wat tijd overheen gegaan.

De Twin weg gebracht naar de garage, brandstof filter was behoorlijk smerig, deze is vervangen. Verder hebben ze de dynamo en accu doorgemeten.

Nu heb ik niet meer ervaren dat hij uitviel, echter heb ik ook niet meer zulke lange stukken gereden.

Wat me wel opviel is dat hij als hij warm is behoorlijk hoog stationair loopt, 1600 tpm. Dat deed hij eerst niet. Ook knalt hij uit de uitlaat bij afremmen en stationair. Hij lijkt ook niet zo lekker te trekken, maar dat kan ook mijn gevoel zijn wat me bedriegt.

Even met Berry van Desert Motors gebeld. Hij zegt dat het met deze symptomen, en dan vooral met de problemen die zich voordoen alleen bij warme motor, een carburateur probleem lijkt. Koud loopt hij namelijk perfect.

Hebben jullie ervaring met plakkende plunjers van de choke? Berry stelde dit voor...

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2019 16:17 #20 door Ives
Klinkt inderdaad als een carbarateur issue , een vervuilde naald:
.
Weet niet wanneer deze voor het laatst is schoongemaakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden