Lang stil gestaan, nieuwe accu was rijden, nu geen sjoege meer

15 apr 2019 10:59 #1 door Dampkring
Goedmorgen technische wonders,

Ik heb vorig week mijn AT van een nieuwe accu voorzien omdat degene die ik erin had zitten (zonder druppellader) na 2 jaar de geest had gegeven. Wilde niet meer opladen.

Na vervanging van de accu nog een 60 tot 100 km gereden, zonder problemen. Daarna motor weggezet. Op zondag nog een keer gestart, geen probleem.

Afgelopen woensdag zou ik de motor nodig hebben gehad, dus dinsdag avond nog even proberen of ie wilde starten. Nou, dat ging em dus niet worden. De start motor draait rond, er zit voldoende benzine in, maar starten ho maar (helaas).

Ik ben, voor zover ik kon, gaan sleutelen om het probleem te verhelpen. Ik heb de benzine pomp (vacuum) los gehaald aan de uitgaande kant. Met starten kwam daar niet echt heel veel benzine uit was mijn oordeel. Vacuum zit er goed op, dat kon ik wel voelen.
Daarna de pomp helemaal opengemaakt. Er zat wat benzine achter het vacuum membraam, dus dat leeg laten lopen. Nog niet willen starten. Daarna de tank helemaal afgevuld en de tank direct aangesloten op de slang richting de cabarateurs. Dit wilde ook niet helpen.

Daarna is het te donker geworden om verder te gaan, dus heb ik mijn pogingen moeten stoppen.

Nu hink ik op twee gedachten.

1 Het bezinksel wat wellicht in de oude benzine heeft gezeten is nu neergeslagen in de caberateurs en daardoor doen die niet meer wat er van ze verwacht wordt.
2 De vacuum pomp heeft de geest gegeven.

Nu is de tweede redelijk makkelijk te verhelpen door een nieuwe pomp te bestellen. Kan de oplossing zijn, aan de andere kant gooi ik wellicht 130 euro weg.

Alternatief is de caberateurs te reinigen, maar dan moet de motor verder uit elkaar en dat is in de voortuin met beperkt gereedschap ook niet echt eenvoudig.

Of zijn er nog andere zaken waar ik naar zou kunnen kijken.

Ik wil weer rijden. Mis het echt wel eigenlijk.

Groeten,
Leon

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 16:45 #2 door PimW
Je hebt nodig brandstof lucht en een vonk.

Door de tank helemaal af te vullen en de pomp te overbruggen heb je ervoor gezorgd dat de carburateurs brandstof krijgen. Niet willen starten betekent dat een nieuwe pomp je probleem wrs niet gaaat verhelpen.
Je kun teven checken hoe je luchtfilter is, maar dat zal wel goed zitten.
Vervolgens moet je kijken of je een vonk hebt.

Trek een bougiedop los en steek daar een reserve bougie in. Houd die bougie tegen de cilinder kop en start. Vonk moet fel zijn.

Je kunt de vlotter van de carburatuers aftappen, dan weet je of ze vol zitten met brandstof of niet. Misschien zit er wat vocht in, dat haal je er zo uit.

Ik ga er vanauit dat je alle startonderbrekers en zekeringen gecheckt hebt.

Gaat de startmotor goed rond met de nieuwe accu? Niet dat de oude accu overleden is door een lekstroom of een slechte spanningsregelaar/alternator en de nieuwe er nu ook achteraan gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2019 08:06 #3 door Dampkring
Goedemorgen,

Dank je voor je uiteenzetting. Die bougies had ik nog niet aan gedacht. Goed punt. Dat kunnen we ook makkelijk testen, als ik een reserve bougie heb (of ik gebruik gewoon degene die erin zit).

Ik kan de vlotterbakken laten "overlopen" toch? Zal wel even op zoek moeten naar het schroef, piefje of palletje wat ze daarvoor hebben gemaakt.

Moet goed gaan komen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Leon

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 16:03 #4 door Ives
Je zou wellicht ook wat remmenreiniger in de luchtfilter behuizing kunnen spuiten ( zonder filter erin ) om te kijken of die start. Dan weet je iig dat de bougies en carb goed werken. Een seconde spuiten is bij mij voldoende om hem even te laten starten.

Bougies kan je wellicht al simpel checken door een van de rechter bougies er uit te draaien ( die zijn vrij makkelijk bereikbaar ) en deze visueel te inspecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.060 seconden