Kleppen stellen AT

30 sept 2009 18:04 #21 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Kleppen stellen AT
Hallo,

Sorry dat ik dit topic Hijack, maar nu vroeg ik met toch af of het echt nodig is die kleppen om de 12 000km te stellen (haynes manual)...

Mij lijkt dit enorm op safe spelen, wat zien jullie als de norm?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2009 21:45 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen AT
Je moet het ook zien als controle van de klepspeling om de 12K Thomas. Soms moet je idd. wel (bij)stellen, soms ook niet  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2009 03:36 #23 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Kleppen stellen AT

Als het blok warm word , dan word de speling kleiner.



#Huib met die pauze , je zal altijd een punt en moment dat de nok de sleper raakt en indrukt of ie een 1 cm speling heeft of 0000,1 mmm ......


Die pauze oftewel "valve train lash" is een soort demping. Dit wordt een beetje vergezocht voorbeeld maar zet 't toch maar neer. Het gaat om hetzelfde verhaal als die knikkers aan een touwtje die alsmaar heen en weer gaan. De laatste knikker ondervindt (bijna) maximaal effect van de eerste knikker. Dit effect verminderd als er ook maar iets van ruimte tussen de tussenliggende knikkers is. Hetzelfde geldt voor de speling in "botsing" tussen nok, tuimelaar en klepsteel. Een klein beetje ruimte dempt de botsing en laat bovendien een beetje olie tussen de raakvlakken toe.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 12:08 #24 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Kleppen stellen AT

Zo heb wat foto's geupload van toen ik kleppen aan het stellen was





best een hoop werk ,, met nam de voorste cilinder is een takke klus om er bij te komen de uitlaat klep is het lastigste

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 15:05 #25 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kleppen stellen AT
Ik heb nu het blok van m'n RD04 er compleet uitgesloopt en zit te *overwegen* om daarop te "leren sleutelen" (kleppen stellen, koppeling controleren...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 15:15 #26 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kleppen stellen AT
Die cursus 'kost' je dan minimaal €400,-  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 18:50 #27 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kleppen stellen AT
Op korte termijn, ja. Maar aan de andere kant zit er een schat aan informatie in het blok, en als het makkelijker blijkt te zijn dan ik nu denk, dan kan ik eventueel doorgaan en meten of de ingewanden / toleranties/lagers nog helemaal proper zijn.

...maar eerst kleppen stellen, dat moet nu zo wel te doen zijn  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 13:27 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen AT
ja maja als je blok dr niet in zit weet je ook niet of je correct gesleuteld hebt..

En veel te veel werk, je klepdeksels verwijderen. Bovendien 80% meer risico dat er rommel in je blok valt..

Met dat omgebogen voelermaatje kun je dr fantastisch makkelijk bij.. :angel:

En voor zover ik begrijp, is de grootste speling nodig om de uitzetting van de klepsteel op te vangen, en een paar micron of zo voor de oliefilm ertussen, die inderdaad een dempende werking heeft en deformeren van de oppervlakken voorkomt..

Zoiets dacht ik zelf. Greetz, ciao laterz!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 16:32 #29 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Kleppen stellen AT


En voor zover ik begrijp, is de grootste speling nodig om de uitzetting van de klepsteel op te vangen


Ik probeer het nog een keer en daarna zullen jullie me er nooit meer over horen. :-\

Klepspeling bij de AT en andere motorblokken met alu koppen is niet om de uitzetting van de klepsteel op te vangen. De klepspeling wordt naarmate het blok opwarmt nl. alleen maar groter. Dit heb ik niet zelf bedacht maar is gewoon bekend.

Lees dit nog maar een keer goed...

www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-clear.html

Of dit....

www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-118005.html

Bij sommige raceauto's is het zelf zo dat ze koud een klepspeling van de nul hebben en eerst de olie en dus het blok opwarmen om iets van klepspeling te krijgen voor het starten. Maargoed.....zal er over op houden.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden