Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
De achterste cilinder stond redelijk ruim ,, deze redelijk krap gezet omdat ze toch steeds ruim lopen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Met redelijk krap zetten op de acherste cilinder zou ik oppassen. De koeling van de achterste cilinder en zeker van de uitlaat klep is bij een V-Twin zoals de AT een punt van aandacht. Gevaar van een verbrande klep loert om de hoek. Gewoon goed stellen en vooral geen voorschotje nemen op verloop.
Normale NGK's gaan in een AT met gemak 20.000 km mee.
Ik doe het altijd door de doppen eraf te halen , heb wel een juiste sleutel ervoor .
Het is een beetje behelpen en er is weinig ruimte .
De kleppen te los , veroorzaakt inderdaad getik , en minder mooi lopen .
Meestal wordt de speling minder door inslijten van de kleppen in de cilinderkop , door slijtage aan steel en klepmechanisme kun je wel meer speling krijgen maar dat is volgens mij niet echt een probleem bij de AT
Kans is dus groot dat ze de vorige keer gewoon te ruim zijn gesteld .
Ik kon het bij mijn At ook goed merken dat ze gesteld zijn , loopt een stuk mooier .
Ik gebruik iridium bougies , bevalt prima naar mijn idee loopt hij nog iets mooier , en kan ze twee keer zo lang laten zitten , kosten wel wat meer .
Het slijtdeel van de bougies is meestal de electrode en het voetje , je ziet dan dat het wat ronder en dunner is geworden (vergelijk met een Nieuwe) , je kunt aan de kleur ook goed zien hoe je verbranding is , zou een beetje chocolade bruin moeten zijn dan heb je optimale verbranding .
Greetz Olaf
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Die achterste cylinder wordt 'gekoeld' doordat deze met een wat rijker mengsel staat afgesteld.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
de inspectiedeksels kun je heel goed losdraaien met de platte 24 ringsleutel die in het orginele gereedschapsetje zit, en nog een tip, draai ze niet te vast aan want je draait ze zo in tweeen.
grtjs arthur
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Euh.... de kleppen stellen via de inspectiedeksels is echt #$%^&!!! De laatste keer heb ik de complete deksel weggehaald om ook de distributieketting te inspecteren, zo gedaan en een verlichting tijdens het stellen. Echt aan te raden! Het is ook een goed idee om de klepstelschroef los te halen en te inspecteren. Naar het schijnt wil de uitlaatklepstelschroef (een woord??) van de voorste cilinder hol inslijten, dit omdat die van de voorste cilinder het heetst wordt. Bij een hol ingesleten schroef meet je een kleinere waarde dan het werkelijke geval. Overigens komt een verbrande klep voor als de klep niet goed zou sluiten. Bij bovenliggende nokkenassen wordt de klepspeling alleen maar groter als de motor opwarmd, dus het moet wel heel fout zitten wil je een verbrande klep krijgen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Dat de klepspeling minder wordt bij het opwarmen geldt voor gietijzeren blokken met stoterstangen. Het gietijzer heeft een kleinere uitzettingscoefficient dan de stalen stoterstangen en samen met de uitzetting van een lange klepsteel werkt het dubbel op. De beschikbare speling wordt dus kleiner. Bij een motorfietsblok van gietaluminium, geen stoterstangen en ieniemienie klepsteeltjes werkt het de andere kant op. Het aluminium zet meer uit t.o.v. de afstand nokkenas en klepzitting. De klepspeling wordt dus groter als het blok warmer wordt.
De speling is er voornamelijk om de schok in het treintje van nok naar tuimelaar naar klepsteel wat te dempen. Bovendien past het oliefilmpje beter tussen de raakvlakken.
De volgende link geeft misschien wat geloofwaardigheid aan mijn verhaal..... :-\
www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-clear.html
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Niet om de wijsneus uit te hangen maar ben het oneens over het punt dat gietijzer meer uitzet dan staal.....
Lineaire uitzettingscoëfficiënt, α
van enkele vaste stoffen
Stof α in 10-6/K bij 20°C
Aluminium, gewalst 23,2
Aluminium, zuiver 23,0
Roestvast staal 16,0
Staal 12,0
Gietijzer 9,0
Bron: Wikepedia
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
@ xrvtuur: Heb het zelf bij 45K en 55K gedaan en er was niet echt schokkend veel aan de hand, eigenlijk niets maar had het toch maar gedaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.