Carburateur naald afstellen

28 mei 2019 11:38 #1 door Ives
Carburateur naald afstellen werd gestart door Ives
Hi,

Ik heb de carburateur van mijn Africa Twin XRV750 RD07A uit elkaar gehaald en hierbij uiteraard de gasnaald er uitgehaald en schoongemaakt.
Echter, zat deze behoorlijk vast waardoor ik het met moeite (lees verwarmen en een afgebroken kop) er uit kreeg. Ik gok iets van 20 jaar niets mee gedaan ;) .
Hierdoor kon ik deze niet terugdraaien om de instelling te onthouden.

Nu las ik ergens dat mensen de gasnaald ( pistol needle ) op 2 1/4 draaien? Ik neem aan, 2 hele rondes en een kwart open. Alleen nu maakt deze wel heel veel toeren, welke ik uiteraard met de schroef ook kan bijstellen - maar ik wou het toch graag even checken waar men deze normaal op zet?

Groeten,

Ives

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 11:52 - 28 mei 2019 11:53 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur naald afstellen
Bedoel je de gasnaald zelf ( die kun je niet verstellen ) of misschien de mengsel schroef aan de zijkant van de carbs ????

Normale stand is 2,5 slagen uitgedraaid. Fine-tunen kun je op het gehoor of met een colortune.

mocht je een naaldje nodig hebben die niet beschadigd is, dan heb ik die nog wel.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 12:10 #3 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Carburateur naald afstellen
De kleine naald - piston needle? In de carbareteur zelf die je er uit kan draaien.
Niet de schroef zelf aan de buitenkant van de carb - die ga ik afstellen met synchronisatie.

Tevens, zit er een verschil in de uitdraai stand voor de voor of achter carb?

Ik heb er al 3 voor de zekerheid besteld. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 12:37 - 28 mei 2019 12:58 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur naald afstellen
Dus praten we langs elkaar heen.

Synchroon afstellen doe je met de stelschroef die tussen de carburateurs in zit en daarmee stel je de gaskleppen op gelijke hoogte in het inlaat kanaal.
Het naaldje wat ik bedoel zit aan de beide zijkanten in de carburateur gedraaid met een veer, ringetje en rubber o ring ( in die volgorde vanaf de buitenkant )
Hiermee stel je het brandstof mengsel af. ( Heet trouwens pilotscrew )
Er zit geen verschil in de aanbevolen stand, maar voor en achter kan afwijken als je ze correct afstelt met de genoemde methode.
Ik weet niet uit mijn hoofd welke hoofdsproeiers er in de 750 zitten maar meestal zit in de achterste carburateur een iets grotere sproeier ( ik dacht 115 tegen 118 )

Als je de mengsel schroef hebt afgesteld kun je met de stationair schroef, dat zwarte wieltje links, het toerental terugdraaien.

Kijk anders even in een werkplaats handboek voor de juiste volgorde van afstellen.

deze carb is van een XLV750R maar principe hetzelfde


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 13:06 #5 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Carburateur naald afstellen
Jup, we praten langs elkaar heen - my bad.

Ik heb het over de naald in de carb, zie hieronder (met afgebroken kop):
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 13:36 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur naald afstellen
Dat is toch een sproeier. De maat staat op het randje

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 14:16 #7 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Carburateur naald afstellen
Sproeier, naald - ik ken het alleen als pilot jet :S Excuses voor de verwarring.

Ik heb de juiste maat van deze sproeier (40), alleen nu was ik dus benieuwd hoe diep je deze er standaard indraaid ( of eigenlijk uitdraaid aangezien je het eerst er volledig indraaid ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 22:15 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carburateur naald afstellen
Een (pilot) jet of sproeier is in deze vorm niet af te stellen. Het is een vernauwing die je gewoon in de carburateur schroeft en de enige afstelling is een andere maat sproeier monteren (grotere of kleinere doorstroom opening).

Zoals je gemerkt hebt moet je ze niet te vast aandraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2019 09:22 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur naald afstellen
Je was me weer voor Pim. ;)

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2019 11:56 #10 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Carburateur naald afstellen
in Enschede hebben ze glasvezel gaat sneller :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2019 12:51 #11 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Carburateur naald afstellen
OK, ik weet het al, ik zat even verkeerd.
Ik was lekker door de Haynes aan het gaan en in de sectie naast de Pilot needle staat het stuk over de Pilot screw. In mijn enthousiasme las ik uiteraard niet screw maar needle.
Alles verklaart, excuus voor de verwarring. Ik ga weer lekker aan het schroefje draaien.

Stukje uit de Haynes:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2019 14:16 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur naald afstellen
Draai wel aan het juiste schroefje 😝

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden