defecte 3e versnelling RD07A

06 juni 2019 11:50 #1 door Oldtimer
defecte 3e versnelling RD07A werd gestart door Oldtimer
Gisteren een begin gemaakt met de ontleding van het blok van Maarten ( Pakfiets )
De 3e versnelling sloeg steeds over en duidelijk werd dat het waarschijnlijk tandwiel problemen waren.
Weer eens wat anders op de werkbank dus.



De uitgaande as ziet er nog prima uit en ook de rest van het blok lijkt in orde.
Maar je weet nooit.


Een kijkje in de demontage voortgang



Handig zo'n kantelbaar bokje ( Maarten DHZ projectje )




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 11:51 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
Het splitsen kan beginnen



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 11:51 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
In het zeefje van het oliefilter is al wat gruis zichtbaar.



Rechts onder in beeld is de schade zichtbaar geworden. Er ontbreken 4 tanden.



Uiteindelijk een speurtocht in het blok naar de restanten van de tanden. Je wilt niet dat er stukjes metaal achterblijven.
Alle stukjes pasten in het tandwiel en na het uitspoelen van beide helften zit er geen troep meer in.



Het betreffende tandwiel is uiteraard wel te krijgen, maar ook behoorlijk aan de prijs.
Berry Wichers maar ff bellen. Heb ik liggen man, komt helemaal voor elkaar. Valt komende dagen wel in de bus.

Nou bedankt man. Leuk prijsje en toch weer het leuke spontane contact. ( we spreken elkaar ook niet dagelijks meer )

In elk geval kunnen we weer aan de slag. In elkaar zetten is wel weer een hele uitdaging.
Met alle foto's en het WPH erbij moet dat ook wel weer lukken.
Totdat het tandwiel er is de rest van het machientje onder handen. Kleppen schuren, nieuwe seals er in en pakkingen vervangen waar nodig.
Als de boel toch al zover open is nemen we dat meteen mee.

Wordt vervolgt ( weet alleen nog niet wanneer ;) ;) ;) )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 20:15 #4 door Floris
Beantwoord door Floris in topic defecte 3e versnelling RD07A
Mooi fotoverslag!

Enig idee hoe dit kon gebeuren?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 22:34 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
Het lijkt erop dat het een bekend verschijnsel is.
Berry Wichers had 4 complete versnellingsbakken waarvan er 2 precies hetzelfde euvel hadden.
Het komt wss door het te abrupt terugschakelen maar zeker is dat niet.
Op de foto de andere schakelonderdelen waar dezelfde schade te zien is.

De oorzaak ????
Wie het weet mag het zeggen.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 09:29 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic defecte 3e versnelling RD07A
Kun je er achter komen of deze drie gevallen ongeveer een zelfde bouwjaar hebben? Misschien een slechte serie tandwielen geweest.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 10:09 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic defecte 3e versnelling RD07A
Ik dacht ook al zo iets Tuur, en wellicht in combinatie met de kwaliteit van de uitgaande as, die is voor sommige bouwjaren ook gevoeliger voor inslaan. Een normaal onderhouden RD03 en een RD04 met een ingeslagen spiebaan op de hoofdas daarvan heb ik nog nooit gehoord om maar eens een voorbeeld te noemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 14:42 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
Blok is van 1998 en helaas weet ik niets van die andere bakken.
Wat me wel is verteld dat de boel kapot is gegaan bij een afdaling met zware bepakking en op de motor afremmen.
Wel vreemd dat het alleen dat tandwiel is wat stuk gaat.
Weet ook ff niet of de 650 en 750 verschillende bakken hebben. Lijkt me haast wel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 15:22 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic defecte 3e versnelling RD07A
Het lijkt me niet dat er op zo'n tand bij afdalingen en remmen op de motor meer kracht komt dan bij een normale rit op een vlakke weg. misschien kan Berry je nog wat vertellen over het bouwjaar van die kapotte bakken, een praatje over africa twin vind hij nooit vervelend:)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 16:21 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic defecte 3e versnelling RD07A
Misschien als er enthousiast omlaag geschakeld word, maar zal niet echt de oorzaak geweest zijn. Eerder het laatste zetje.

Zou inderdaad leuk zijn om te achterhalen of het allemaal gelijke bouwjaren zijn. En of het ontwerp van dat speicfieke tandwiel later/eerder anders is/was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 19:23 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic defecte 3e versnelling RD07A
Snelle slijtage van de uitgaande as, die toegeschreven wordt aan onvoldoende harding, doet zich met name voor in de bouwjaren 1996-1998. Let op dat is wat anders dan de datum op het kenteken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2019 19:56 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
Ga nog ff babbelen met Berry

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 10:42 - 27 juni 2019 13:04 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic defecte 3e versnelling RD07A
Intussen is er wat speurwerk gedaan en ook bij dealers geinformeerd of dit een bekend probleem was.
Niet dus. Ook bij andere honda types niets van bekend.
Misschien dat er bij de tech com van de tcn hier wat over bekend is.
Blijf het toch uniek vinden dat bij 3 van de 5 bakken precies hetzelfde is gebeurd. En sterker nog. Op dezelfde manier gebroken tanden.
Weer een mysterie erbij.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden