Snelheidsmeter

13 juni 2019 23:27 #1 door Breetse
Snelheidsmeter werd gestart door Breetse
Goede avond,

mijn analoge snelheidsmeter geeft geen snelheid aan bij mijn Atrd07a. Ik heb de kabel bij het wiel los gemaakt en m.b.v. een accuboormachine de kabel voorzichtig rond laten draaien, echter zonder gewenst resultaat.

Moet ik de kabel misschien achter de snelheidsmeter eens los maken of heeft iemand een tip / idee hoe ik deze weer aan het werken krijg ?

Alvast dank voor jullie tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2019 08:20 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Snelheidsmeter
1) maak de kabel beneden los (wat jij al gedaan hebt), en kijk dan bovenin het wormwielhuis (waar je de kabel uit gehaald hebt) en draai aan het wiel. Als het palletje regelmatig mee draait, dan lijkt dat vooralsnog in orde. (meest voorkomend probleem is het kunstof wieltje in het wormwielhuis)
2) voel even of de kabel soepel draait. Je kunt inderdaad even met de accu tol kijken of je de kabel kunt draaien. Maar let wel dat ie flink wat toeren moet draaien om de snelheidsmeter te laten draaien.

NOTE: kabel moet wel helemaal in de behuizing blijven zitten !

Kabel is niet heel vaak de oorzaak. Meestal het wormwieltje...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2019 08:27 #3 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Snelheidsmeter
Vaak idd het wormwiel, die is van plastic en niet echt duurzaam.
Als het de kabel is, is het vaak omdat je bijv d.m.v. een schijfslot de kabel kapot hebt gemaakt.

Enig idee hoe wat wanneer het onstaan is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2019 09:56 #4 door Breetse
Beantwoord door Breetse in topic Snelheidsmeter
Hallo Ives,

ik zou het zo niet weten. Ik ga vanavond verder met het onderzoek. Alvast dank voor de tips !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 18:33 #5 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Goedemiddag,

Vanmiddag een stukje gereden met mn RD10. Van het een op het andere moment reageerde mn snelheidsmeter niet meer :?.... ik heb vanmiddag thuis de kabel van de tellerunit geschroefd en een jengel aan het voorwiel gegeven maar ik zag niks ronddraaien bovenin....

Iemand een idee wat het euvel zou kunnen zijn en hoe dit verholpen kan worden?

Bijgevoegd foto waar ik naar heb gekeken tijdens het draaien van mn voorwiel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 19:15 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Snelheidsmeter
Kijk eens wat lager bij de grond. Rechterkant voorwiel bv. Daar zit de aandrijving.
Wss is het teflon wieltje wat er in zit aan gort

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 19:24 #7 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Hoi Oldtimer! Kwestie van het ding losdraaien, of moet het voorwiel er uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 19:48 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Snelheidsmeter
Voorwiel moet er idd uit. Het wieltje zit binnen in dat zwarte ding waar de kabel in gaat

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 19:48 #9 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Zojuist de kabel aan de onderkant losgemaakt en een boormachine er op gezet. Dan slaat de snelheid gewoon uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2020 19:49 #10 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Dankjewel voor je hulp, binnenkort eens vervangen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 09:52 #11 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Goedemorgen,

Terugkerend op het onderstane onderwerp,

Ik heb het slakkenhuis uit elkaar gehaald en de verschillende onderdelen schoon gemaakt.
Hierbij viel mij op dat het plastic tandwiel inderdaad stuk gedraaid is echter niet op het tandwiel zelf,
deze ziet er nog gaaf uit.

versleten zijn welde twee nokjes aan de bovenzijde welke contact maken met
het "ringetje" in het voorwiel wat er voor zorgt dat het plastic tandwiel gaat draaien.

Diverse foto's van het tandwiel als aangetroffen:







Met de nodige hoeveelheid remreiniger het wormwiel schoon gemaakt, deze draait vervolgens als een tol,
ik ben tijdens het reinigen géén kleine stukjes plastic in het vet/ smeersel tegengekomen wat er allemaal uit komt.

Wat mij wel opvalt is dat ik maar één ring onder het plastic tandwiel ben tegengekomen in het slakkenhuis.
Nu is mijn vermoeden dat door het ontbreken van de 2e ring er te veel afstand tussen het verbindingsrinngetje in het
voorwiel en de nokjes op het plastic tandwiel ontstaat.

Heeft iemand ervaring met het ontbreken van deze ring en horen er normaliter 2 in te zitten zoals onderstaand weergegeven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 11:05 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Snelheidsmeter
Ik denk dat je eens goed moet kijken. De 2e ring blijft vaak onderin zitten. Moeten er echt 2 in.
Bij het terugplaatsen niet teveel vet erin.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 18:51 #13 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Klopt inderdaad, bleken aan elkaar geplakt en beide zijn flinterdun.

Is het feit dat die twee nopjes op het tandwiel zij weggevreten het "normale" slijtagebeeld, of is normaal het tandwiel opgevreten?

Daarnaast zit er op het wormwiel wat speling. Ca. 2à 3mm omhoog naar beneden:



Hoort hier speling op te zitten?

Wormwiel lijkt ook nog gaaf en soepel te lopen, wanneer met een bus remreiniger er tegenaan wordt geblazen roteert deze snel.

Bij het schoonmaken geen stukjes plastic waargenomen.


Is de speedo te fixen met alleen plastic tandwiel vervangen of beter de gehele unit?

"Koppelring" in voorwiel lijkt oké, nopjes wel wat afgevlakt maar zag dat nieuwe onderdelen dit fabriek af zo al hebben. Klopt dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 20:46 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Snelheidsmeter
De speling die jij op het wormwieltje voelt is niet normaal, en meteen het grote probleem van het hele wormwielopvreetprobleem.....

Het wormwielhuis is van een heel zacht metaal, en het wormwieltje zelf is veel harder.
In de loop van de tijd vreet het wormwieltje zich in het wormwielhuis naar beneden.
Zolang je vooruit rijdt is er eigenlijk nauwelijks een probleem. Maar rol jij je motor regelmatig achteruit, dan blijft de boel (steeds vaker) hangen en komt het plastic wieltje in het gedrang met slijtage aan (meestal) de tandjes tot gevolg.
Uitzonderlijke gevallen kunnen ok de slijtage laten zien die jij hebt waar genomen. Maar die komt soms ook omdat de boel een keer foutief in elkaar gezet is en de vleugels aan de wiel kant wat verbogen zijn en zo af en toe langs wormwiel schieten.

Een potentiele workaround is het wormwielhuis 'repareren'.
Je kunt aan de onderkant (waar de uitstulping zit) een gaatje boren, en daar een schroef indraaien die tegen het wormwieltje aan duwt. Daarmee verdwijnt de speling die jij voelt en zal de boel ook (tijdelijk ?) weer langer mee gaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 21:44 #15 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Snelheidsmeter
Ik heb hier ook een tijd veel mee gepuzzeld en gesleuteld Uiteindelijk een gebruikt exemplaar van de gehele unit gekocht bij offroadcentrum.nl Daar kan je dan voor de zekerheid een nieuwe kunststof wormwiel inzetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 20:16 #16 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Snelheidsmeter
Bedankt voor jullie tips! @rob, voordie handeling schat ik mijzelf icm mn technische middelen niet in staat. Ben er inmiddels achter dat zonder snelheidsmeter rijden redelijk ongemakkelijke is. Om er vanaf te zijn maar de hele unit vervangen. Zijn bij het plaatsen van een nieuwe nog aandachtspunten do's/ don'ts :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 20:45 #17 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Snelheidsmeter
Bij montage er voor zorgen dat je de nokken van de aandrijving naast de nokken van het wormwiel zet. En dus niet per ongeluk er tegen aan. De km tellerkabel kan ook beetje roestig zijn en stroef lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden