Mensen,
Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties.
Update: De motor start weer maar loopt nu op 1 cilinder, dit begint te lijken op een probleem dat ik eerder op het forum heb gevonden en nog eens aandachtig zal doorlezen vanavond.
Met betrekking tot de startonderbrekers:
- Neutraal onderbreker werkt, althans ik zie het neutraal lampje keurig branden en uitgaan bij schakelen,
- Zijstandaard werkt, wederom zie ik keurig op het dashboard het lampje aan en uitgaan op de juiste momenten, stekker ingespoten met vaseline spray,
- Contactslot werkt,
- Microswitch koppeling werkt
- Startknop werkt nu zeker weten,
- Killswitch werkt nu zeker weten,
Toelichting startknop en killswitch: Beide stuurschakelaars hebben enige schade aan de kabels die langs het stuur lopen. Ik heb waarschijnlijk bij het inbouwen van de stuurverwarming de kabels te strak aan elkaar gebonden en onvoldoende gelet op mogelijke schaafplekken. Ik heb de kabels niet aandachtig bekeken omdat de motor nu ineens weer wilt starten.
- remlichtschakelaar van de voorrem is kapot en nadat ik deze los heb gekoppeld kon ik de motor starten wanneer ik maar wil. (Een nieuwe zal ik vanavond even bestellen).
- De accu heeft voldoende puf om telkens de motor te starten, batterij multimeter leeg en zal op een ander moment de laadstroom eens meten.
- vooralsnog wil het nieuwe relais niet werken, alles "werkt" weer op het oude relais.
Al met al een hoop gekkigheid, ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een slechte massa een bult problemen kan veroorzaken. Aangezien mijn expertise in elektrische systemen/problemen niet heel uitgebreid is zit ik er sterk aan te denken om de motor te laten ophalen ter reparatie. Ik geef het nog twee weken de tijd met zelf uitzoeken.
Waar ergens vind ik de massa punten? Ik weet alleen die van de accu te vinden... Hebben jullie suggesties van andere dingen die ik door kan meten wanneer ik mijn multimeter weer een vers batterijtje heb gegeven? Ik zal ook eens dieper in de workshop manual duiken in de hoop een goed idee te krijgen.
Edit: spanning gemeten bij draaiende motor is een heel onrustige 13,6-13,9V.
Is het de moeite waard om een spanningsregelaar te kopen of kan ik elders nog met de meter aan de slag? (antwoord gevonden, nee zie link)
Edit2: tijdens starten valt het voltage rond de 9.5-10.5 volt (zoals gelezen op
www.mpartz.nl/foutanalyse-accu-spanningsregelaar-en-dynamo-a-6
)
Ik zal morgen aan de slag gaan met de overige tips van Mpartz betreft het laadcircuit. Ik heb op mijn bestellijstje een remlichtschakelaar en brandstoffilter (ik heb elders inmiddels gelezen dat dat scheen te helpen.)
Extra toelichting: In mei zijn de carburateurs gereinigd en synchroon gesteld bij een kilometerstand van 85161. De bougies zouden zijn vetgeslagen maar de oorzaak hiervan is nooit achterhaald. Kentekenplaat word zwart van het roet. brandstofpomp is uit 2014. kleppen zijn in 2017 bij 79151km gesteld, huidige kmstand 98455. Ik heb een behoorlijk intensieve historie aanwezig dus vragen, opmerking en dergelijke zijn allemaal welkom. Helaas van voor 2008 geen historie aanwezig, mogelijk is het onderhoudsboekje niet mee verkocht aan een vorige eigenaar.