Africa twin XRV750 doet niks meer

04 juli 2019 16:37 #1 door RubenB1991
Africa twin XRV750 doet niks meer werd gestart door RubenB1991
Beste Forumleden,

Ik heb een eigenaardig probleem waar ik zelf niet uit kom.

Ik zal het nu beschrijven:
twee maand terug stopte ik op een carpool en zette de motor uit. Daarna wilde de motor niet meer starten, het dashboard deed het wel en de verlichting stond ook aan. Ik heb toen de ANWB laten komen. Na 10 minuten toch maar een poging gedaan om te starten en de fiets liep weer als voorheen.
Een maand terug slaat de motor ineens af tijdens rijden, koude motor, en wederom doet het dashboard en verlichting het gewoon. weer even wachten en de motor start weer.
twee weken terug na stoppen bij de mac wil de motor weer niet starten. Ik heb toen gewacht uitgaande dat die dan weer zou starten. Na tien minuten was het duidelijk dat de motor niet meer uit zichzelf zou starten. Weer de ANWB laten komen maar die kwam er ook niet uit. De motor is toen afgesleept naar mijn woonadres.

Het volgende:
het dashboard licht wel op met oud relais dus het contactslot lijkt in orde
de startknop werkt ook goed want hij schakelt wel de stroom door (Meten met multimeter)
nou heb ik twee nieuwe start relais' gekocht (Eerst imitatie en later OEM) en bij allebei doet mijn dashboard niks meer, wel als ik het oude relais gebruik.
de start motor draait wel wanneer ik het relais omzeil
de bougies krijgen geen vonk bij omzeilen relais

Komt dit probleem door de spanningsregelaar? wie oh wie is bekend met dit eufel?

Alvast bedankt.

Groet,

Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 19:23 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Als je dit zelf wilt oplossen moet je stap voor stap zaken gaan controleren en uitsluiten.
Wat je omschrijft ligt niet aan de spanningsregelaar (maar die kan evengoed stuk zijn en een onderliggende oorzaak zijn).

Leg eens uit of de startmotor wél rond gaat of dat ook niet. Zo niet dan zou het startrelais inderdaad stuk kunnen zijn.
Is jouw accu nog goed (in rust hoeveel spanning?)?
Zijn alle startonderbrekers in orde (noodstop, koppeling, neutraal, zijstandaard)?
Zitten de accupolen goed vast?

Begin eens bij de startonderbrekers, als je de startrelais overbrugd maar die zijn niet goed dan heb je geen vonk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 19:47 #3 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Bedankt voor je reactie.

De accu meet 12.4V, deze is in top conditie want hij is slechts een jaar oud. Ook de acculader geeft niet aan dat de accu slecht zou zijn.

Wanneer ik het relais overbrug draait de start motor wel maar heb ik geen vonk. Ook het dashboard doet dan niks met de nieuwe relais'. Via de startknop gebeurt er niks.

Zo ver ik weet heeft mijn motorfiets geen start onderbreker.
Onderdeel 6 van de volgende site heb ik vernieuwd:
www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...00.html#.XR46sY_RaVA

op deze site zie ik nog een relais dat ik niet heb gecontroleerd:
www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...00.html#.XR45Mo_RaVA
Dat zou denk ik mijn volgende stap zijn, dat verklaard echter nog niet waarom het dashboard het wel doet met de oude relais (Item 6 van eerste link).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 20:00 #4 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Net toch even het oude relais geprobeerd en voilá hij liep, zelfs mijn tripmaster doet het weer.

Daarna uit gezet en nu ben ik terug bij af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 20:33 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Vermoed toch ergens contact probleem of massa.
Wel/niet is meestal een dergelijk probleem
Kijk eens naar corrosie op stekers .
Ook de massa aansluiting op het frame ed.
12.4 accu zegt niet heel veel. Meet maar eens tijdens starten

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 21:04 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Africa twin XRV750 doet niks meer

RubenB1991 schreef : Zo ver ik weet heeft mijn motorfiets geen start onderbreker.


Fout je hebt er een paar:

noodstop, microswitch aan de koppeling, neutraal stand schakelaar en op de zijstandaard. Vooral die op de zijstandaard wil nog wel eens op gekkke momenten de motor uitzetten en het opeens wel weer goed doen.
Word een kwestie van uitlsuiten.

Dat een nieuw relais niet werkt is vreemd, maar geeft ook aan dat er wellicht wat anders mis is lijkt me.

De andere relais in je kabelboom kun je natuurlijk vervangen, maar die hebben niets te maken met jouw startprobleem.

Geen vonk duid op een slecht contact, slechte accu, of een stukkende CDI. Echter kan een slechte startonderbreker hetzelfde efffect hebben.

Meten is weten en aannames ga je mee de mist in, vraag maar aan Oldtimer :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 21:09 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Africa twin XRV750 doet niks meer

RubenB1991 schreef : De accu meet 12.4V, deze is in top conditie want hij is slechts een jaar oud.

Hier moet ik je toch even onderbreken ... de leeftijd van een accu hoeft helemaal niets te zeggen over de staat van de accu.
Ik heb accu's gezien van een week oud die gewoon -poef- opeens kapot waren.
Toegegeven, de kans is kleiner met een jongere accu maar denk niet dat je accu niet stuk kan zijn omdat hij slechts een jaar oud is.
Meten is weten ...

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2019 21:34 - 04 juli 2019 21:35 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
vraag maar aan Oldtimer !!!!!!!

Daarom riep ik al zoiets Pimmie.
We gaan niet bijdehand doen heh :afro: :afro: ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2019 16:29 - 08 juli 2019 18:21 #9 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Mensen,

Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties.

Update: De motor start weer maar loopt nu op 1 cilinder, dit begint te lijken op een probleem dat ik eerder op het forum heb gevonden en nog eens aandachtig zal doorlezen vanavond.

Met betrekking tot de startonderbrekers:
- Neutraal onderbreker werkt, althans ik zie het neutraal lampje keurig branden en uitgaan bij schakelen,
- Zijstandaard werkt, wederom zie ik keurig op het dashboard het lampje aan en uitgaan op de juiste momenten, stekker ingespoten met vaseline spray,
- Contactslot werkt,
- Microswitch koppeling werkt
- Startknop werkt nu zeker weten,
- Killswitch werkt nu zeker weten,
Toelichting startknop en killswitch: Beide stuurschakelaars hebben enige schade aan de kabels die langs het stuur lopen. Ik heb waarschijnlijk bij het inbouwen van de stuurverwarming de kabels te strak aan elkaar gebonden en onvoldoende gelet op mogelijke schaafplekken. Ik heb de kabels niet aandachtig bekeken omdat de motor nu ineens weer wilt starten.
- remlichtschakelaar van de voorrem is kapot en nadat ik deze los heb gekoppeld kon ik de motor starten wanneer ik maar wil. (Een nieuwe zal ik vanavond even bestellen).
- De accu heeft voldoende puf om telkens de motor te starten, batterij multimeter leeg en zal op een ander moment de laadstroom eens meten.
- vooralsnog wil het nieuwe relais niet werken, alles "werkt" weer op het oude relais.

Al met al een hoop gekkigheid, ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een slechte massa een bult problemen kan veroorzaken. Aangezien mijn expertise in elektrische systemen/problemen niet heel uitgebreid is zit ik er sterk aan te denken om de motor te laten ophalen ter reparatie. Ik geef het nog twee weken de tijd met zelf uitzoeken.

Waar ergens vind ik de massa punten? Ik weet alleen die van de accu te vinden... Hebben jullie suggesties van andere dingen die ik door kan meten wanneer ik mijn multimeter weer een vers batterijtje heb gegeven? Ik zal ook eens dieper in de workshop manual duiken in de hoop een goed idee te krijgen.

Edit: spanning gemeten bij draaiende motor is een heel onrustige 13,6-13,9V.

Is het de moeite waard om een spanningsregelaar te kopen of kan ik elders nog met de meter aan de slag? (antwoord gevonden, nee zie link)

Edit2: tijdens starten valt het voltage rond de 9.5-10.5 volt (zoals gelezen op www.mpartz.nl/foutanalyse-accu-spanningsregelaar-en-dynamo-a-6 )
Ik zal morgen aan de slag gaan met de overige tips van Mpartz betreft het laadcircuit. Ik heb op mijn bestellijstje een remlichtschakelaar en brandstoffilter (ik heb elders inmiddels gelezen dat dat scheen te helpen.)

Extra toelichting: In mei zijn de carburateurs gereinigd en synchroon gesteld bij een kilometerstand van 85161. De bougies zouden zijn vetgeslagen maar de oorzaak hiervan is nooit achterhaald. Kentekenplaat word zwart van het roet. brandstofpomp is uit 2014. kleppen zijn in 2017 bij 79151km gesteld, huidige kmstand 98455. Ik heb een behoorlijk intensieve historie aanwezig dus vragen, opmerking en dergelijke zijn allemaal welkom. Helaas van voor 2008 geen historie aanwezig, mogelijk is het onderhoudsboekje niet mee verkocht aan een vorige eigenaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2019 19:04 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Hoe zit de handvatverwarming aangesloten?

Als je schade hebt aan die kabels van de stuurknoppenunits dan zou ik daar maar mee beginnen.

Een regelaar vervangen heeft op dit moment geen zin denk ik. Bij welk toerental heb je de laadspanning gemeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2019 19:38 #11 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
De handvatverwarming zit met de plus en min rechtstreeks op de accu aangesloten. Het is een set van oxfort die automatisch uit gaat als die door heeft dat de motor uitstaat.

De laadspanning heb ik gemeten bij een licht verhoogd toerental van 2500-3000 toeren, stationair choke aan/open/in gebruik.

De bedrading van de startknop is tijdelijk gerepareerd totdat het probleem van niet starten terug is, een nieuwe kost 66 euro en kost de wereld niet. Het niet starten is hier mee op gelost.

Ik heb nu een probleem van op 1 cilinder lopen. Als eerst ga ik van de week de brandstof toevoer controleren. Zoals eerder vermeld zijn carburateurs al onderhanden genomen (Hetzij in september 2018 i.p.v. mei dit jaar), hier blijf ik mooi vanaf.

Uit een eerdere post heb ik begrepen dat het probleem bij een ander is opgelost door middel van nieuwe bobines. Deze optie probeer ik nadat ik de brandstoftoevoer heb gecontroleerd, een setje bobines is namelijk €50 tweedehands.

Nou zit ik er alleen mee dat ik de bobines heb van de RD04 met twee losse spoelen per cilinder i.p.v. 1 spoel per cilinder.
Ik heb: www.boonstraparts.com/nl/onderdelen/mke=...(XRV750)/prt=Bobine/
en zou deze moeten hebben: www.boonstraparts.com/nl/onderdelen/mke=...(XRV750)/prt=Bobine/

Iemand ervaring met de bobines?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2019 20:33 - 08 juli 2019 20:35 #12 door STC
Beantwoord door STC in topic Africa twin XRV750 doet niks meer
Hmm, als hij maar op 1 poot loopt kun je proberen om de CDI's om te wisselen. Als de toerenteller dan ineens niet meer werkt en/of hij loopt op de andere cilinder, is dat je probleem waarschijnlijk.

Wij in de familie hebben een soort vloek met stukkende CDI's en ik hou elke keer mijn adem in als iemand zegt dat zijn Twin (of Alp) op 1 cilinder loopt :-)

Overigens loopt hij niet persé continu op 1 cilinder, maar hij kan nog af en toe contact maken waardoor hij toch weer "goed" loopt, maar dat is altijd tijdelijk. Ik zou dat eerst uitsluiten voor je allerlei moeilijke dingen met stroom gaat doen.

Edit: oh ja, dat wil ik nog toevoegen, uiteraard krijgt de bougie geen vonk als de CDI stuk is, maar de benzine loopt wel gewoon in je cilinder en er ook weer uit. Als hij dan ineens weer wel vonkt, krijg je best wel wat walm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden