RD03 met accu-honger

06 juli 2019 22:49 #1 door bennekum
RD03 met accu-honger werd gestart door bennekum
Ik heb een probleem waar ik niet zo snel uitkom en niet precies weet waar ik moet beginnen met zoeken. Toegegeven, ik ben meer mechanisch ingesteld en word vaak onzeker als het om het elektrische systeem gaat.

Wat wil het geval? Mijn rd03 lust wel heel erg graag accu’s. Elk jaar is het raak, en dacht na een Motobatt (mb12u) te hebben gekocht dat het probleem van het vreetfestijn van mijn geliefde AT wel over was. Tot vandaag dus:
Plotseling weer bijna helemaal niets na een tankbeurt en dus geen power om te starten. Ook nadien bij thuiskomst gaf mijn acculader overigens geen enkel probleem aan.

Lang ging het dus goed, maar nu lijkt ook mijn Motobatt aan de beurt na ontelbare standaard ‘natte’ accu’s versleten te hebben. Starten met startkabels is echt totaal geen probleem: hij loopt in no-time. Net als bij een nieuwe (volle) accu. Elk jaar datzelfde gedonder! Accu lijkt niet op te laden tijdens het rijden, dus dynamo-probleem zou je zeggen, maar moet een accu daarom na verloop van tijd ook kapot gaan? Waar moet ik beginnen. Hoe weet ik bijvoorbeeld of de accu goed opgeladen wordt door de dynamo? Waarom gaan al mijn accu’s na verloop van tijd kapot? Ik gebruik een goede slimme acculader, die het dus niet lijkt te zijn, maar misschien toch wel? Want waarom geeft de lader immers dan geen probleem aan? Verkeerd accutype? Etc. Andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2019 23:22 - 06 juli 2019 23:23 #2 door STC
Beantwoord door STC in topic RD03 met accu-honger
Ik lees hier op het forum vaker dat de spanningsregelaar vaker kapot is dan een Harley tijdens een toertocht, dus heb je die al eens bekeken?

Volgens mij is een bekend probleem dat de spanningsregelaar veel te veel vermogen regelt (tot meer dan 14 volt) en dat vinden accu's écht niet leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2019 23:34 #3 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Thanks, dat kan wat zijn. Nu alleen nog even weten hoe ik de spanningsregelaar controleer. Ik ben tenslotte niet zo’n held met elektrische toestanden. Dus alle hulp is welkom, zonder dat ik de rest van ons forum daarover heb afgestruind overigens, want ongetwijfeld kan ik daar wat vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2019 09:16 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic RD03 met accu-honger
Als je twee seconden zoekt op het forum vind je genoeg over het checken van de regelaar. Is eenvoudig te doen!

En ik ben het eens met cynic, Harley's gaan vaak kapot.. ik bedoel, kans is groot dat het de regelaar is. :whistle:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2019 11:54 #5 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic RD03 met accu-honger
Gewoon een nieuwe SR kopen. En vooral de (lees: alle) stekkers goed nalopen op groene corrosie. Dan loopt de weerstand veel te hoog op.
K60 spray (wit busje) erop, ff in elkaar klikken, uit elkaar, laten drogen en weer helemaal fris.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2019 13:16 #6 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Ik ga me maar eens op de SR storten, nadat ik het één en ander doorgemeten heb (eerst nog multimeter organiseren). Nieuwe regelaar: prijzen verschillen nogal, en ga zeker niet persé voor de goedkoopste variant, maar als ik deze zie: https://www.mijn-voertuig.nl/Webwinkel-Product-361126925/Motorregelingsregelaar-gelijkrichter-voor-Honda-XLV600-XLV750R-XRV650-VF700C-VT800C.html
Zou je bijna nog een reserve exemplaar erbij kunnen nemen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2019 14:30 #7 door STC
Beantwoord door STC in topic RD03 met accu-honger
Je zou de spanningsregelaar voor de zekerheid kunnen uitsluiten, dat kan met een multimeter en ik meen dat Haynes een beschrijving heeft hoe je dat moet doen in het werkplaatshandboek. De kans is best groot dat dat het euvel is, maar in dit geval is meten letterlijk weten. Volgens mij verkoopt Action ze zelfs. Kost een paar euro's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2019 20:57 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic RD03 met accu-honger
De accu gaat stuk door diepontlading of een te hoge laadspanning, of simpelweg ouderdom.
Als je zegt dat de accu niet bijlaad, dan zou het bij een paar ritjes al einde oefening moeten zijn. Een accu houd dat zeker geen jaar vol.

Dus, je moet gaan meten.

Diepontlading kan een lekstroompje zijn. Denk aan een accesoire die direct aan de accu zit. De usb-plug in het dashboard is een goede, men vergeet nog weleens dat de trafo die daarin zit altijd stroom trekt.
Maar ook andere aanbouwdelen en het originele spul kan voor een te hoge lekstroom zorgen.

Dit meet je door de motor uit te zetten, kabel van de min-pool aan de accu los te nemen en een stroom-metingen te doen tussen de accu en deze zojuist losgekoppelde draad.

Laadspanning kan inderdaad ook te hoog zijn. Snelste meting is met lopende motor een spanningsmeting direct op de accupolen.
Werkplaatshandboek geeft voor jouw motor de juiste laadspanning bij een bepaald toerental.
Je kunt de spanningsregelaar ook los doormeten, maar dat is iets listiger en kun je makkelijk mee de fout in gaan.

De werking van de dynamo kun je ook testen door een weerstandsmeting te doen tussen de drie gele draden uit het motorblok.
Vervolgens kun je ook de wisselstroom meten die daadwerkelijk gegenereerd word.

Dat alles bij elkaar geeft een vrij aardig beeld van de belangrijkste componenten in het systeem dat jouw probleem kunnne veroorzaken.
Meten is inderdaad weten.

Werkplaatshandboek omschrijft stap voor stap welke waarden je hoe moet meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2019 20:10 #9 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Hier kan ik flink mee vooruit! Zal dit weekend verder onderzoek doen en de resultaten posten. Tijd ontbreekt mij op dit moment even. Heb in ieder geval al behoorlijk veel erbij geleerd zo. Nu de praktijk nog..... wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2019 09:49 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic RD03 met accu-honger
Nog een aanvulling: als je de werking van de sr gaat controleren door de klemspanning op de accu te meten, doe dit dan bij een goed warme sr.
Het kan namelijk zijn dat je sr het koud wel aardig doet maar warm niet.
Rijd je motor dus echt goed warm en meet dan de klemspanning bij verhoogd toerental, meestal iets van 3 à 5 duizend rpm.
Het mooiste is nog om te rijden met een voltmeter aangesloten zodat je over een wat langere periode kan zien wat er gebeurt.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2019 15:13 #11 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
OK. Ik moet inmiddels tot de conclusie komen dat die 1 jaar oude Motobatt inmiddels toch echt overleden is, want hoezeer en hoe lang deze ook opgeladen is: power heeft-ie niet meer om de startmotor rond te krijgen (alleen geklikt van startrelais). Dat wordt dus wederom een nieuwe accu, maar eerst ook gelijk voor alle zekerheid maar een nieuwe SR dus. Heb een goedkope besteld, maar heb daar eigenlijk achteraf ook niet al te veel vertrouwen in (te meer omdat deze geen massa-draad (zwart) heeft in vergelijking met de originele. Dat risico wil ik liever niet meer nemen nu. Ben het na ik weet niet hoeveel nieuwe accu’s wel zat. Kortom: de nodige investeringen worden gedaan en ga voor nummer zeker. Heb overigens de SR koud ook nog doorgemeten en meet behoorlijk hoge weerstandswaarden ( ca. 50% hoger dan hoort) dus is dit sowieso een no-brainer lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2019 16:01 - 21 juli 2019 16:03 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD03 met accu-honger
Prima dat missen van die zwarte draad. Dat is geen massa maar een meetdraad die de spanningsregelaar stuurt als de boordspanning te laag wordt.meet gwn de spanning over de accupolen bij 4 a 5000 toeren.
Schakel de verlichting in en je zult zien dat de laadspanning iets oploopt

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2019 17:25 #13 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Fantastisch, en dank voor de input. Nog even en dan werk ik ook nog op elektrisch gebied met zelfvertrouwen........ Heb het schema erbij gepakt en is die zwarte draad uiteraard geen massa, en zonder die meetdraad wil ik dus niet verder. Spullen staan in bestelling en hopelijk snel weer de weg op met een normaal en betrouwbaar werkend systeem. Ook de dynamo trouwens gelijk maar eens doorgemeten en daar zijn de weerstandswaarden allemaal geheel normaal en gelijk. Succes kan dus niet lang meer duren lijkt ‘t!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2019 18:14 #14 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Mwah, duurt toch iets langer dan gewenst / gehoopt.

Tegelijkertijd is dit ook een waarschuwing: prima spanningsregelaar ontvangen (niet die goedkope versie dus), uit de verpakking gehaald want leek goed (niet meer retour te sturen daardoor): nokken op de SR bij montagepunten zijn echter een stuk hoger en daardoor is ie niet te monteren / vast te zetten en dus geen andere optie dan de Dremel erin te zetten. Wat een getrut! En ook nog eens de connector omzetten van de oude SR want dat paste ook net niet... zucht, maar je blijft wel lekker bezig zo (ik blijf positief). Morgen ermee verder...(als mijn adrenalinegehalte weer wat gedaald is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2019 19:11 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic RD03 met accu-honger
zelf diagnose stellen( al is het met hulp van buitenaf en dan kunnen we internet shoppen ,is echt fantastisch.... Je krijgt precies wat je besteld hebt

des te groter de teleurstelling als het dan toch net niet is wat je had gehoopt

daar gaat de winst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2019 19:49 #16 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic RD03 met accu-honger
Duidelijk, maar een beetje Dremelen en solderen geeft toch ook een hoop ‘fun’ voor mensen zoals ik moet ik zeggen. Ik ben er (na die adreline-stoten) juist erg blij van geworden. Da’s ook wat waard vind ik. Je hebt het toch zelf gedaan en inmiddels is m’n rd03 up-and-running zoals het hoort!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden