Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar mijn specifieke probleem kom er nergens tegen. Laatst, tijdens een offroad rit, stopte mijn XRV750 rd07a ermee. Accu leeg. Aan kunnen lopen en snel naar huis. Daar aangekomen beginnen met meten. Wat me in het veld al opviel is dat de SR koud was. En thuis de accu inderdaad leeg. Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- spanning gemeten over de polen met draaiende motor (stationair en hoge toeren) --> geen spanning (alleen de waarde van de accu, dus accu wordt niet bijgeladen)
- Spanning gemeten van de dynamo, op alle drie de draden 60 volt bij 3000 toeren
- Spanning gemeten van de SR, onbelast dus zonder accu, stationair 13 volt, 4000 toeren 14,5 volt
De accu laadt op de acculader wel op en de motor kan er prima op starten. Tijdens het starten valt voltage terug naar 10 volt maar klimt dan snel weer terug naar 12,4.
Stekkers en draden tonen geen afwijkingen, ook meet ik in de ronde stekker waar de SR op aangesloten wordt keurig het voltage van de accu. Maar zodra ik de SR aansluit op de accu en de motor start laadt ie dus niet bij. Maar met de acculader wel.
Wie heeft tips? Is de accu kapot? Of toch de SR (onbelast werkt ie prima) of toch de dynamo (waarvan de waarden ook lijken te kloppen)?
Een reserve SR of accu was in deze handig geweest
Hoor het graag!