Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?

13 aug 2019 20:03 #1 door Dennis van Dijk
Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken? werd gestart door Dennis van Dijk
Na een hele mooie off-road tour in Andorra en Spanje is het dimlicht van mijn mooie AT RD03 ermee opgehouden.
Parkeerlicht doet het, grootlicht doet het, echter dimlicht dus niet. Wie o wie wil/kan mij even op weg helpen?

Wat heb ik al gedaan?
- lampen gewisseld, geen effect
- adapter van de lamp, draden opnieuw aangesloten, geen effect
- zekeringen gecontroleerd: allemaal nog heel, dus geen effect.
- blokconnector opnieuw gezet tussen lampen set en kabelboom (groen was bijna doorgefikt in de blokconnector), ook geen effect. (Dacht zo dat dat het was... maar nee)

Heeft iemand hier ervaring mee, cq kan een voordehand liggend lijstje noemen om te checken (met name ook hoe te checken B) )?

Zou ik erg mee geholpen zijn. Alvast dank
Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 21:00 #2 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Even de draden naar de lamp doormeten? En anders ook even de draden die uit de schakelaar komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 22:43 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Ik zou de fitting eens checken op corrosie ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 21:32 #4 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Probleem gevonden!
Grootlichtschakelaar gooit roet in het eten. Wanneer je de grootlichtschakelaar omzet, gaat hij (uiteraard 😎) op grootlicht, maar bij terugzetten niet terug op dimlicht. Ala je dan wat wiebelt, spring het dimlicht wel (ene keer wel, andere keer niet, terug op dimlicht.

Kortom, contact van de schakelaar lijkt een beetje shabby te zijn geworden.

Ik zie niet waar ik het los kan maken en opnieuw kan aansluiten.

Wat adviseren jullie? Nieuwe stuurschakelaar links kopen of heeft iemand top of mind dat dit wel los te halen is?

Alvast dank, Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 21:38 #5 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Als je de schakelaar van het stuur haalt klapt hij op in twee delen. Daar aan de binnenkant zit het schakelsysteem met een een plaatje wat meerdere draden aan elkaar verbindt. Hier zou viezigheid of corrosie kunnen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 21:43 #6 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Tnx, dat had ik idd gezien, echter ik kan nergens zien waar de grootlicht/dimlicht op de ‘rode knop’ gaat. Dat stuk zit geheel in plastic. :-(. Contactpunten voor de andere draden zie je wel meteen...

In het schema van het werkplaatshandboek staat geen specificatie van de stuurschakelaar zelf 😓. Kan iemand mij daar toevallig aan helpen?

Dank voor het meedenken. ‘K waardeer het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 22:01 #7 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Aaaah sorry, totaal overheen gelezen dat het om je groot licht ging. Hoe je die open haalt weet ik niet, nog nooit hoeven doen. Maar ik denk in ieder geval dat het niet einde verhaal is.

Misschien kan je er bij als je het systeem van de schuifschakelaar er uit haalt. Als je daar een beetje huiverig voor bent zou je kunnen proberen wat contactspray er tussendoor te spuiten en de schakelaar te blijven klikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2019 10:53 - 25 aug 2019 10:53 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Dit is een Transalp stuurunit maar ik vermoed dat ze gelijk zijn of erg op elkaar lijken. Let niet op de gekke draadjes die heb ik er zelf aan gesoldeerd.





Om herbij te komen moet je het stukje blik wel even demonteren natuurlijk, kwestie van een tweetal schroefjes.

Het grootlicht zit in een wit houdertje, druk voorzichtig die vier lippen naar buiten dan kun je hem eruit nemen om de contacten te poetsen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 21:19 #9 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Opgelost! Vorstelijk doorgespoten met contactpray.

Grootlichtschakelaar blijft wat gevoelig, maar het werkt weer zoals het hoort. Dat is het belangrijkste.

Dank voor de reacties!!

Rd03 groet,

Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2021 15:08 - 02 apr 2021 15:32 #10 door ceesie
Beantwoord door ceesie in topic Rd03 Dimlicht kapot, waar te zoeken?
Beste allen,
Ik heb een TA uit '93 met exact hetzelfde probleem. Dimlicht werkt niet, parkeerlicht en grootlicht wel. Dit speelt al een poosje en als ik dan wat contactspray in de schakelaar spoot dan werkte alles weer goed. Nu werkt dat helaas ook niet meer... :? :?
Ik zag de foto's in deze post en ben nu van plan de schakelaar uit elkaar te halen en goed te reinigen en daarna weer in te sprayen met contactspray.

De vragen die ik nu voor jullie heb zijn:
1. Is dat inderdaad de juiste manier (schoonmaken en weer insprayen)?
2. Kan de schakelaar helemaal uit elkaar gehaald worden of moet ik oppassen dat er geen veertjes/palletjes etc. eruit springen omdat ik het dan nooit meer goed in elkaar/werkend krijg?
3. Ik begrijp dat de grootlicht/dimlicht schakelaar 'rode knop' geheel in plastic zitten (reactie Dennis van Dijk) en PimW zegt dat het grootlicht in een wit houdertje zitten waarvan je de vier lippen naar buiten kunt duwen om hem eruit te nemen. Op de foto's zie ik grote witte plastic delen maar die zijn van de lichtschakelaar (uit, parkeerlicht, dimlicht) en niet van de grootlicht/dimlicht 'rode knop'. Wat zie ik nu over het hoofd?
4. Mocht het schoonmaken niet afdoende zijn. Wat zijn dan de alternatieven? Kan ik iets solderen of kan ik iets doorschakelen zodat het dimlicht altijd brandt? Heeft iemand hier ervaring mee?
5. Stel dat er een nieuwe schakelaar op moet. Hoe lastig is die te monteren? Moet de tank bijvoorbeeld gedemonteerd worden?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden