voorrem hoofdcylinder

10 okt 2009 09:51 #1 door michelbijl
voorrem hoofdcylinder werd gestart door michelbijl
Môgge allemaal,

Ik merk de laatste dagen dat mijn voorremhoofdcylinder (3x woordwaarde), wat stroefjes begint te lopen.

remvloeistof (dot 5.1) is nog goed en de motor remt prima.

Is dit te "smeren"?

Thnx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 17:51 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic voorrem hoofdcylinder
Waarschijnlijk corrosie van de cilinder/klauw.

Beste is hem uit elkaar halen en 'reviseren' dan kan je er voorlopig weer tegen aan!
Het is overigens iets wat bij elke motor gebeurd dus weinig bijzonders.  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 21:37 #3 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic voorrem hoofdcylinder
Thnx voor je advies.
Is het de bedoeling dat ik de plunjer van de cylinder in een of ander soort vet zet of moet de remvloeistof ook als smering dienen?

Grtz

Michel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2009 14:42 - 11 okt 2009 17:46 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic voorrem hoofdcylinder
Je hebt geen enkel vet nodig ervoor. Alleen achter je remblokken kan je kopervet doen tegen het piepen.
(edit: ik lees zojuist dat je remmevet nodig hebt....mmm toch ns kijken wat ik fout deed :P )


Maar je kan het niet zomaar uit elkaar trekken aangezien je de remvloeistof moet ontluchten. Just in case...

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2009 14:58 #5 door David
Beantwoord door David in topic voorrem hoofdcylinder

Je remvloeistof dient voor krachtoverbrenging. Als je je (hoofd)remcylinder gaat reviseren gebruik je voor montage (blauw)remmenvet als je de boel weer monteert.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2009 16:46 #6 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic voorrem hoofdcylinder
Met (blauw) remmenvet bedoel je, neem ik aan de bekende blauwe tube?

De remblokken heb ik recentelijk vervangen en in een moeite door toen ook maar de klauwen gereviseerd, i.e. de cylinders eruit en alle ringen vervangen met behulp van de blauwe tube.. Ditzelfde vet ook in de remcylinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 12:06 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic voorrem hoofdcylinder
dat een remklauw blijft hangen, komt vrijwel altijd omdat er in de groeven waar de afdicht rubbers inzitten corrosie en vuil komt, dit drukt de rubber afdichtringen naar binnen toe waardoor de zuiger zwaar heen en weer gaat.
oplossing is dus simpel, alles uit elkaar halen en de groeven netjes schoonmaken, mijn ervaring is dat dit goed gaat met een dremel met een staalborsteltje erop.


grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 13:46 - 12 okt 2009 17:32 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic voorrem hoofdcylinder
Als je staal vervangt door messing dan is het nòg beter. Staal is vrij hard en kan de wand van de groef beschadigen. Met messing is dat een heel stuk lastiger. Ik heb toevallig van de week een remklauw van een NX250 schoongemaakt en daarbij gebruik gemaakt van een dremel met messingborstel om de groeven goed schoon te maken. En dat ging in ieder geval perfect. Wel een tijd mee bezig geweest want de groeven zaten goed vol met rotzooi. Maar hij remt nu weer als een tierelier. Ik overwoog nog remmenvet te halen maar 20 euro voor een tube waar je in 10 jaar tijd hooguit 1 of 2 cc uit gebruikt vond ik te gek. En er zijn ook geen kleine tubes leverbaar. Ik heb dus maar de seals met remvloeistof ingesmeerd en de cylinders erin gedrukt. Remmenvet is speciaal omdat het vet in de remvloeistof oplost zonder de vloeistof nadelig te beinvloeden, meer niet. En het vet is ook zo weer verdwenen van de cylinders. Ik heb het dus zonder gedaan en dat werkt in principe prima.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 17:58 #9 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic voorrem hoofdcylinder
Hoo effe!!

In mijn geval gaat het om de remcylinder die aan het stuur zit, dus het ding waar je middels de remhandle de plunjer in duwt. De remklauwen zijn al aan de beurt geweest.

Naar mijn bescheiden mening loopt de plunjer gewoon stroef door het cylindertje en daardoor is de rem wat lastig te doseren, met nat weer kan dat vervelend uitpakken....

Is de plunjer te smeren met het remmenvet uit de blauwe tube of moet hier iets anders aan gebeuren?

Sorry voor de ontstane verwarring :'(

Michel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 18:02 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic voorrem hoofdcylinder
Yep die kun je ook insmeren.

De master cylinder van de NX250 heb ik ook uit elkaar gehad, en het gedeelte wat bloot stond aan de elementen was gaan roesten. Dit gedeelte heb ik met de staal borstelschijf op de bankslijpmachine (voorzichtig) schoongeborsteld en daarna alles weer inmekaar. Wederom zonder remmenvet. het allerlaatste stukje komt ie nog ietsje moeizaam naar buiten maar verder komt de rem  wel normaal los. Ik vind het best zo.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 18:05 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic voorrem hoofdcylinder


dit is de binnenkant van zo'n hoofdremcilinder, ik heb dat eens vervangen, die rubber stofkap gaat vaak het eerst stuk en daarna gaat alles een beetje roesten en rotten, dit is als setje te koop.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 18:14 #12 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic voorrem hoofdcylinder
De cylinder van de NX250 heeft een stuk simpelere vorm. Alles was verder nog goed, alleen het buitengedeelte was gaan roesten. Na simpel schoonmaakwerk werkte alles weer goed...

Het is ook maar een crossmotortje dus ik ga er geen onnodig geld aan besteden. Als het mijn alp was geweest dan had ik wel nieuwe onderdelen gekocht.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 21:45 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic voorrem hoofdcylinder
Ik heb een NX 650 en die heeft dezelfde remcylinders als een Twin. Maar goed.

Ik rommel veel in terrein en dat ding staat altijd buiten. Ik heb van tijd tot tijd, dat de voorremhendel schokkerig gaat als ik knijp en dat doseert rottig. Dat komt door water achter het stofrubber op de plunjer.

Doorgaans haal ik de hendel eraf, maak schoon, pulk de rubber van de plunjer af (voorzichtig, scheurt anders) en smeer het hele spulletje met, tsja.. kopervet.

Probeer dat eerst maar eens, voordat je gaat reviseren.

Grtz, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden