Draadbreuk contactslot

08 nov 2019 15:39 #1 door Dorus
Draadbreuk contactslot werd gestart door Dorus
Toen ik gisteravond de straat uit reed viel mijn Africa Twin aan het einde van de straat opeens dood.
Ik dacht dat ik misschien kortsluiting had gekregen door de regen en dan er misschien een zekering gesprongen was.

Na de grondige controle aan het elektra werk van mijn Twin kwam ik er achter dat er een draadbreukje zit op 3cm van het contact slot. Op deze plek zat de kabel met een zip-tie aan het contactslot vast gemaakt als trek ontlasting en deze is na verloop van tijd gaan vreten.

Nu vraag ik mij af of er een mogelijkheid is om de onderkant van het contactslot los te maken zodat ik het makkelijker kan solderen.
Het contactslot zelf zit met breekbouten vast aan de kroonplaat, maar zag dat er op de achterkant van het slot 3 security torx boutjes zitten. Is het mogelijk om deze even los te halen? Of valt dan mijn hele slot uit elkaar?

Verder vroeg ik mij af of er iets van een afdek kapje op de achterkant van het slot hoort? Want dat ontbreekt op mijn fiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2019 16:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Draadbreuk contactslot
Plaatjes zeggen meer dan woorden :


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2019 16:21 #3 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic Draadbreuk contactslot
Bedankt voor de afbeelding Rob.

Dus als ik het goed zie moet ik het veilig los kunnen halen?
En is het onderste onderdeel van punt 3 het klepje was ik mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2019 16:35 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Draadbreuk contactslot
Klopt, je mist waarschijnlijk dat onderste afdek plaatje.

Ik meen wel dat in dat gedeelte wat los moet ook wat balletjes zitten die je dan even niet kwijt moet raken. Maar ik maak deze dingen ook niet dagelijks open ;)

Misschien het beste om te proberen het deel wat er boven zit ook 'mee te nemen' bij het verwijderen. Dan blijf het 1 geheel en kun je rustig op de werkbank de boel eventueel verder uit elkaar halen. Maar dat zou in jouw geval denk ik niet nodig zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2019 16:15 #5 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Draadbreuk contactslot
Afgelopen voorjaar heb ik de torx opengedraaid. En het harde geworden vet vervangen door nieuwe vaseline. Pas goed op: er komen veertjes en kogels vrij, deze springen makkelijk we. Check de foto's die ik heb gemaakt.

Het manco bij mij was dat soms de hele motor uitviel. Morrelen met het slot en hij deed het weer!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden