Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen

10 nov 2019 20:00 #1 door Martin
Goede dag,

Ik ben sinds vandaag lid van deze forum, dit omdat ik sinds kort een xrv750 rd07 gekocht heb.
Ik ben Martin en kom uit pijnacker heb altijd racers gehad en wilde nu eens iets anders.
Ik ben aangenaam verrast door de twin en moet stiekem toegeven verkocht te zijn.

Nu heb ik een probleem die ik hopelijk kan oplossen met hulp van jullie.
Er is een gereviseerde en ultrasoon gereinigd carburateur op gegaan en de bobines en doppen zijn vervangen.
Tijdens stationair lopen hikt hij zo nu en dan, hij slaat niet af en toerental blijft netjes kan dit met de afstelling te maken hebben of toch iets elektrisch?.
Ben ermee naar de motorzaak geweest (rijden gaat gewoon goed) en hun wilde hem niet afstellen omdat hij op 1 cilinder zou lopen.
Kunnen jullie mij iets adviseren kwa plan van aanpak.

Alvast bedankt voor de informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2019 22:47 #2 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
terug naar de basis ,klepspeling controleren,compressie meten ,nieuwe bougie,s
,schone benzine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 08:53 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Naast wat Wilco hier al zegt ook nog even synchroon stellen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 09:44 #4 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Dank jullie wel voor het reageren ga hiermee aan de slag hopelijk lost dit het probleem op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 10:41 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen

Martin schreef : Ben ermee naar de motorzaak geweest (rijden gaat gewoon goed) en hun wilde hem niet afstellen omdat hij op 1 cilinder zou lopen.

Hi Martin,

Als hij gewoon goed rijdt en de motorzaak zegt dat hij op één cilinder loopt zou ik niet meer naar die motorzaak teruggaan.

Voor de rest is het meeste door anderen inmiddels al gezegd.

Treedt dat 'hikken' alleen op tijdens stationair lopen ? En wordt het erger of minder erg als de motor goed warm is ?

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 13:16 #6 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Het is alleen met stationair lopen dat hij hikt tijdens rijden merk je niets van haperen rijdt goed de kleppen staan goed net nagekeken chokeplunjers zijn schoon en goed gangbaar trekt ook geen valse lucht..ik vermoed zelf toch de instelling van de carburateur..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 15:15 #7 door marc-f
Beantwoord door marc-f in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Hoi,

Ik heb een Rd07 met precies hetzelfde probleem.

Bij de vorige eigenaar zou de carb ultrasoon zijn gereinigd, echter bracht ik hem laatst weg voor synchronizatie, bleek dat dat volgens de garage houder niet klopte.

Mijne hikt ook bij stationair en draait dan (meestal) op 1 cil. Boven de 3000 toeren gaat hij op beide lopen.

Je hebt er weinig last van, meestal rij je toch hogere toeren. Maar ik ga het tzt wel aanpakken, loopt hij onderin vooral een stuk rustiger.

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 20:41 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
kan even spelen met de lucht omlopen van de carburateurs
alhoewel synchroon stellen meer inhoud dan wat experimenteren.
indien goed uitgevoerd vanaf de basis tot in de finesse zal de motor beleving op een veel hoger comfortniveau komen.

veel kan op het gehoor, maar meten is beter
niet iedereen heeft een synchroonmeter op de plank ,had ik ook niet .
toch heb ik een andere oplossing gevonden.
meeste benzine auto,s (en huidige motorfietsen ) hebben tegenwoordig een vacuum sensor (map sensor) op de inlaatbuis ,
daar heb ik 2 exact dezelfde van gevonden
ze werken op 5 volt dus zijn ze tegenwoordig goed te voeden met een usb aansluiting /powerbank
de overgebleven sensor signaal aansluitingen gaan naar een (goedkope) voltmeter
vacuum slangen (gelijke lengte) gaan op de motorfiets inlaat buisjes

okee :huh: het is niet voor iedereen weggelegd ,maar mocht je de spullen omhanden hebben is het zo gemaakt
bij mij kwamen de map sensoren jaren geleden mee van een autosloperij inclusief de bijbehorende stekkertjes

het werkte zelf zo goed dat ik rijdende weg verschillen kom waarnemen en zo de ideale gasklepstanden kon vinden

in de bijlage laat ik zien wat ik er van gemaakt heb ,het idee is in de basis gelijk gebleven.

succes .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 22:01 #9 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel erg technisch ben maar mijn buurman wel en die vindt het leuk en een uitdaging om dit te maken alleen zal dit niet ala minute gebeuren.
Wel bedankt voor het delen van de informatie en het reageren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 22:08 #10 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Ondertussen wel een aantal dingen kunne afvinken zoals wilco mij had aangeraden.

Kleppen staan goed.
Trekt geen valse lucht.
Compressie is goed.
Nieuwe bougie geplaatst en gecontroleerd op het vonken.
Alleen vanavond de bougies erweer uitgehaald om te checken na een poos lopen, en van beide cillinders zijn de bougies zwart..dus denk te rijk afgesteld belangrijkste op het moment is dat hij normaal loopt zodat ik hem goed kan laten afstellen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 22:23 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
zwart is koude motor
of inderdaad rijk mengsel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2019 22:26 #12 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Ik ga morgen even proberen wat er gebeurt als ik hem iets armer zet of dat hikken minder wordt zoja gaan we langzaam de goede richting op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 07:30 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Pakt de motor wel goed op vanaf stationair ? Loopt hij tot plm. 3 à 4 k rpm wel goed ?

Indien 'nee' dan zou ik toch nog eens heel goed kijken naar de stationairsproeiers en de luchtkanaaltjes.

Dat iemand die carbs ultrasoon heeft gereinigd wordt niet zomaar gedaan. En wellicht is het schoonmaken dus niet 100% gelukt.

Ik zou in dit geval niet op iemand anders vertrouwen maar het met eigen ogen willen controleren.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 08:44 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Bougies controleer je na een rit, alleen stationair lopen zegt daar niets over. (Liefst zelfs de motor gewoon vanuit snelheid uit laten rollen en niet nog even stationair laten draaien na de stop)

Ik lees nog steeds niet of er al naar de synchroon gekeken is. Of kom even een keer bij mij langs, hier in Alphen a/d Rijn (wel even op afspraak). Heb hier de spullen voor controleren en eventueel stellen.

Wat je ook nog kunt controleren is de stand van de luchtmengsel schroeven of degene die de carbs ultrasoon gereinigd heeft deze weer op de juiste (standaard) afstelling gezet heeft. (Als ze al los geweest zijn :unsure: ) Overigens is dan ook een haakse schroevendraaier handig.
Een beetje afhankelijk van de ervaring van degene die de carb ultralsoon heeft gereinigd kan ook zomaar gebeuren dat het rubbertje en/of ringetje vergeten cq. verloren is tijdens het proces. (als ze al los gehaald zijn...)

En wat al gezegd wordt. Ultrasoon reinigen wil niet altijd in 1x goed gaan. Maar ook afhankelijk van de reden van reinigen, en de ervaring van diegende die het uit voert. En zelfs daar heb ik hier al voorbeelden gezien waarbij de 'dealer' de boel ultrasoon gereinigd zou hebben, maar de sproeiers nog steeds pot dicht zaten en alleen de vlotterbakjes zelf brand schoon waren.... Dus (zoals hiervoor al gezegd) zelf controleren is altijd beter.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 10:48 #15 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Hartelijk dank voor u reactie ik had hem weggebracht voor het synchroom afstellen maar daar wilde ze niet aan beginnen want zou op 1 cillinder lopen de carburateur is bij een bedrijf gereinigd en ik weet zeker dat dit gebeurt is samen met een revisiesetje ( kan natuurlijk niet goed gedaan zijn ) de stel schroeven zijn 2.5 slag uitgedraaid volgens werkplaatsboek. Ik zou graag op het aanbod ingaan om langs te komen om dit probleem te kunnen oplossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 11:33 - 12 nov 2019 11:37 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Zou op 1 cilinder lopen ??? en dus niet synchroon willen stellen ??? Maar dan zou hij ook niet echt lekker moeten rijden......
Snap ik niet helemaal...., maar goed.....

Bel mij anders maar even op (tel# op de website : motorbandenzaak.nl/contact )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 11:40 - 12 nov 2019 11:41 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen

robgoesdakar schreef : Zou op 1 cilinder lopen ??? en dus niet synchroon willen stellen ??? Maar dan zou hij ook niet echt lekker moeten rijden......
Snap ik niet helemaal...., maar goed.....


Precies ! :-)

Martin ga maar lekker naar Rob, dan komt het wel goed !

Overigens denk ik niet dat hikken tijdens stationairloop veroorzaakt wordt door slechte synchronisatie.
Ik wed op de stationairsproeiers of iets in die buurt.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2019 17:15 - 12 nov 2019 17:18 #18 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Oke bedankt voor je informatie ik heb vandaag een afspraak gemaakt met rob gaan volgende week kijken of we het probleem kunnen oplossen( ik hou de stationair sproeier in gedachten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2019 08:55 #19 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Nou? Ik ben wel benieuwd. Mijn motor hikt ook namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2019 14:19 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Xrv750 rd07 hikt tijdens stationair lopen
Als vorenstaand allemaal gecheckt is en oké bevonden, dan zou je eens naar de spanningsregelaar kunnen kijken. Heb verschillende AT's van een hik / afslaan probleem afgeholpen waarbij de oorzaak lag in een niet helemaal meer frisse SR en dito bedrading vanaf de dynamo en de beruchte stekker dynamo-SR.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden