Parkeerlichten vervangen: Hoe?

23 okt 2009 12:18 #1 door Bono
Parkeerlichten vervangen: Hoe? werd gestart door Bono
Het instructieboekje biedt weinig soelaas. Beide parkeerlichten (RD07A) zijn na 8 jaar trouwe dienst eindelijk stuk ;D en ik wil ze vervangen. Ik weet alleen niet hoe ik erbij moet komen. (Stom hè!) Via het gat (in de reflector) van de koplamp kom ik er onmogelijk bij. Moet het dan van buitenaf? Ik ben bang dat ik dan de boel naar zijn grootje help, want de boel is behoorlijk geoxideerd. (Ik heb de boel voor de zekerheid al in de WD40 gezet).

Hoe te handelen, wat is de truc, wat te doen? Alvast bedankt.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 12:47 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?
Ik ben er al uit: gewoon de handel eruit trekken vanaf de achterzijde (van de reflector).

Tja, soms denk ik wel eens te moeilijk... :angel:  ;D

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 10:20 #3 door harry
Beantwoord door harry in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?

Via het gat (in de reflector) van de koplamp kom ik er onmogelijk bij.


Zeg, je hebt toch niet met je handen aan de binnenzijde van de koplampreflectors gezeten he... Dan kan je binnenkort je koplampen vernieuwen doordat het vet dat je vingers op de reflectoren achter hebben gelaten, verdampt en neerslaat op het inwendige van je hele koplamp. En ook het glas van de lampjes zelf mag je om die reden niet aanraken. Goed ontvetten met schoonmaakazijn als je er toch aan gezeten hebt.

Als je straks minder lichtopbrengst gaat krijgen... Dan weet je de oorzaak alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 20:05 #4 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?
Ooooooooooooowwwhhhhhhhhh... :o

Ik weet het niet meer zeker, maar naar alle waarschijnlijkheid, heb ik wel gewoon met mijn vingers aan de binnenzijde van de reflector gezeten :-[. Als het écht zo'n impact heeft, dan zal ik e.e.a. eens onderhanden nemen... maandag... op mijn werk... ::) 8)

Bedankt voor de tip.  :))

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 20:17 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?
Gewone lampjes mag je gewoon invetten met je vingers.

Het geldt meer voor halogeenlampen. Ik geloof dat het vet inbrandt op het glas van de lamp en zodoende temperatuursverschillen aan het glasoppervlak veroorzaakt wat de levensduur bekort.

Of harry zn verhaal klopt weet ik niet, wel dat het zuur dat je vingers óók afleveren, reageren met de chroom-achtige laag van de reflector en daarna extreem snel roesten op dat plekkie.

Even in wikipedia kijken anders.. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 20:21 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?
Trouwens, hoewel off-topic maar wel met enige rode draad,

Als je bijvoorbeeld je cockpit ooit ns openhaalt (ja sommigen doen dat..) maak dan NOOIT de binnenkant van je glaasjes schoon!

Vanuit de fabriek zit daar een anti-condenslaagje op gespoten. Veeg dat weg, en ze gaan beslaan.. haha

Wikipedia.. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2009 11:00 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?

Trouwens, hoewel off-topic maar wel met enige rode draad,

Als je bijvoorbeeld je cockpit ooit ns openhaalt (ja sommigen doen dat..) maak dan NOOIT de binnenkant van je glaasjes schoon!

Vanuit de fabriek zit daar een anti-condenslaagje op gespoten. Veeg dat weg, en ze gaan beslaan.. haha

Wikipedia.. 8)


shit ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2009 12:57 - 25 okt 2009 13:01 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?

Als je bijvoorbeeld je cockpit ooit ns openhaalt (ja sommigen doen dat..) maak dan NOOIT de binnenkant van je glaasjes schoon!Vanuit de fabriek zit daar een anti-condenslaagje op gespoten. Veeg dat weg, en ze gaan beslaan.. hahaWikipedia.. 8)


Brombeer denk je dat dat super dunne laagje na 18 jaar nog steeds werkzaam is op mijn RD04?  ::)
Ik heb toch echt geen last van beslagen koplampen. Probleem met onze oudere fietsen is dat na verloop van tijd de reflector toch vervuilt. Schoonmaken met gedestilleerd water (tegen dun kalk residu) met schoonmaak azijn, of Hara doet wonderen en je krijgt op je ouwe motor plots meer licht op straat. Inderdaad niet met je vette vingers aan de reflector komen.

Alles wat op Wikidinges staat is nog niet altijd waar. Ik ken het verhaal bij autokoplampen. Daar wordt het gebruik om geen condens te krijgen tijdens de opslag / transport / montage met wisselende temperaturen. Beetje lullig gezicht als je nieuwe glazen voor de kijkers van je BMW koopt en de handel is daarna direct beslagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 17:28 #9 door harry
Beantwoord door harry in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?

Gewone lampjes mag je gewoon invetten met je vingers.

Het geldt meer voor halogeenlampen. Ik geloof dat het vet inbrandt op het glas van de lamp en zodoende temperatuursverschillen aan het glasoppervlak veroorzaakt wat de levensduur bekort.

Of harry zn verhaal klopt weet ik niet, wel dat het zuur dat je vingers óók afleveren, reageren met de chroom-achtige laag van de reflector en daarna extreem snel roesten op dat plekkie.

Even in wikipedia kijken anders.. ;D


Bij halogeenlampen is de temperatuur hoger, en daardoor geldt dit voor dit type lamp nog meer dan voor gewone lampen. Kom ik hierna even op terug.
Maar je mag bij geen enkele lamp het glas of de reflector aanraken, om de reden die ik al aangaf.

Bij halogeenlampen ligt de zaak nog net even iets gevoeliger vanwege die hogere temperatuur. Nou  weet ik toevallig iets van de achtergronden en chemie van glas doordat ik beroepshalve een aantal jaar glas heb gemaakt en voor dit vak glastechnologie heb gevolgd.
Dat vet in zou branden op het glas is gewoon onzin. Lichaamsvet en zweet bevatten zout en dat werkt als verlager voor het smelttraject. Wat er hierdoor gebeurt is dat bij die hogere temperaturen de chemische samenstelling van het lampglas plaatselijk verandert als er zout op zit. Hierdoor ontstaan als gevolg van uitzettingsverschillen spanningen in het glas en als die maar groot genoeg worden, klapt het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 20:52 #10 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?
Wat er van komt weet ik niet, maar ik heb bij beide koplampen zowel de reflector als de glazen aan de binnenzijde schoongemaakt met schoonmaakazijn. Op de reflectoren zat een lichte waas, maar ook op de glazen.
Nu niet meer. :P

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2010 01:38 #11 door Africaanse Twins
Beantwoord door Africaanse Twins in topic Parkeerlichten vervangen: Hoe?

Bij halogeenlampen ligt de zaak nog net even iets gevoeliger vanwege die hogere temperatuur. Nou  weet ik toevallig iets van de achtergronden en chemie van glas doordat ik beroepshalve een aantal jaar glas heb gemaakt en voor dit vak glastechnologie heb gevolgd.
Dat vet in zou branden op het glas is gewoon onzin. Lichaamsvet en zweet bevatten zout en dat werkt als verlager voor het smelttraject. Wat er hierdoor gebeurt is dat bij die hogere temperaturen de chemische samenstelling van het lampglas plaatselijk verandert als er zout op zit. Hierdoor ontstaan als gevolg van uitzettingsverschillen spanningen in het glas en als die maar groot genoeg worden, klapt het.


A.h.
Weet ik eindelijk hoe het werkelijk zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden