Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Via het gat (in de reflector) van de koplamp kom ik er onmogelijk bij.
Trouwens, hoewel off-topic maar wel met enige rode draad,
Als je bijvoorbeeld je cockpit ooit ns openhaalt (ja sommigen doen dat..) maak dan NOOIT de binnenkant van je glaasjes schoon!
Vanuit de fabriek zit daar een anti-condenslaagje op gespoten. Veeg dat weg, en ze gaan beslaan.. haha
Wikipedia..
Als je bijvoorbeeld je cockpit ooit ns openhaalt (ja sommigen doen dat..) maak dan NOOIT de binnenkant van je glaasjes schoon!Vanuit de fabriek zit daar een anti-condenslaagje op gespoten. Veeg dat weg, en ze gaan beslaan.. hahaWikipedia..
Gewone lampjes mag je gewoon invetten met je vingers.
Het geldt meer voor halogeenlampen. Ik geloof dat het vet inbrandt op het glas van de lamp en zodoende temperatuursverschillen aan het glasoppervlak veroorzaakt wat de levensduur bekort.
Of harry zn verhaal klopt weet ik niet, wel dat het zuur dat je vingers óók afleveren, reageren met de chroom-achtige laag van de reflector en daarna extreem snel roesten op dat plekkie.
Even in wikipedia kijken anders.. ;D
Bij halogeenlampen ligt de zaak nog net even iets gevoeliger vanwege die hogere temperatuur. Nou weet ik toevallig iets van de achtergronden en chemie van glas doordat ik beroepshalve een aantal jaar glas heb gemaakt en voor dit vak glastechnologie heb gevolgd.
Dat vet in zou branden op het glas is gewoon onzin. Lichaamsvet en zweet bevatten zout en dat werkt als verlager voor het smelttraject. Wat er hierdoor gebeurt is dat bij die hogere temperaturen de chemische samenstelling van het lampglas plaatselijk verandert als er zout op zit. Hierdoor ontstaan als gevolg van uitzettingsverschillen spanningen in het glas en als die maar groot genoeg worden, klapt het.