Tandwiel verhouding...AT RD07

20 jan 2009 18:34 #1 door marclith
Tandwiel verhouding...AT RD07 werd gestart door marclith
Ik ben nieuw hier,en heb een nieuwe motor(voor mij nieuw dan)
Een Honda Africa Twin van 1997!
Ben zeer tevreden over de motor maar vraag me 1 ding af...

Ik vind dat mij AT behoorlijk toeren draait op 120 KM per uur...
Ruim 5500 TPM...
(trilt dan best wel en krijg een soort dood gevoel in m'n gevalletje)
Is dit normaal(de toeren dan he) en kan ik er iets aan doen?Ander tandwiel bijvoorbeeld...En wat voor dan?

Ik hoor graag al jullie meningen/ervaringen!!!

Met Vriendelijke Twin Goenten Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2009 19:00 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
je kunt inderdaad wat gaan spelen met tandwielen en andere verhoudingen echter het zal niet zaligmakend zijn

de stappen komen verder uit elkaar te liggen
het grootste nadel vind ik de 1e versnelling dan

zeker als je wat langzamer moet rijden moet je vaak met de koppeling gaan spelen om controle te houden

overigens heeft een ander tandwiel achter mijn voorkeur boven een 17 van voren
je hoeft dan niet de beschermkap te verbouwen om plaats te bieden voor het grotere voor tandwiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2009 21:00 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Ik heb 17/45 erop zitten. Ik maak veel minder toeren. Het rijdt een stuk rustiger. Sowieso is het comfortabeler op lange asfalt trajecten. Ik moest wel wennen en zeker in het begin is het af en toe zoeken. Het schakelmoment blijft uit. Zo heb ik de winterrit gereden afgelopen zaterdag, en als ik zeg dat ik tijdens die tocht 4 keer even in de vijfde versnelling heb gereden,...
Je moet wel anders schakelen. Langer doortrekken in de versnelling, anders gaat het wél horten en stoten.
En wat Ad zegt van dat langzame rijden, dat herken ik. Ik hoefde echter niets te verbouwen. Het grotere tandwiel voor, paste er zonder verbouwing in. Misschien had ik geluk (?)
Ik weet nog niet wat ik zal doen bij de volgende kettingset.

Oh ja Marc, welkom hier.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2009 21:09 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Ik heb de (standaard dacht ik) 16/45.

Verder ben ik het met Ad eens  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2009 19:52 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tandwiel verhouding...AT RD07

Wat ik ook wel is gehoord hebt is dat je door dat grotere voortandwiel langer met je ketting doet en het tandwiel zelf ook langer heel blijft?

Wat voor achter tandwiel zou dan een mooie stap zijn? Een 44t?


je kunt natuurrlijk de verhouding  achter delen op het voor tandwiel om meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt

dus
17/45= 2.65
17/44= 2.59

16/45 =2.81
16/44= 2.75
16/43= 2.69
16/42= 2.62
16/40= 2.50

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2009 21:55 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar vooruit dan maar :

Ik rij dus met 16 - 52 !!!!
Maar goed, dan heb ik ook geen behoefte om hoge snelheden op de snelweg te doen, maar zocht ik de combinatie trek kracht en comfortabel rijden.....

En ja, dat achtertandwiel is een gigantisch ding

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2009 22:07 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Is dat achtertandwiel standaard te koop Rob, of speciaal laten maken ?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 19:21 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Ik geloof trouwens dat ik wat grootspraak heb gedaan. Kon nog wel eens 1 tandje teveel gezegd hebben.....

Anyway, om headless even te beantwoorden. Ton besteld ze altijd voor me, en als ik de verpakking bekijk, moet het gewoon standaard te koop zijn. Vanwege het rijden wat ik ermee doe, overigens wel een stalen versie..... (Hoorde laatst iemand met een aluminium tandwiel, en die verloor na een korte inloop periode per 100 km 1 tand...... )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:14 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tandwiel verhouding...AT RD07
Alternatief voor staal is Alu-ceramische tandwielen. Zijn zo licht als aluminium en zo sterk als staal.

Volgens de leverancier zijn de voordelen:
- lichtgewicht
- zelfsmerend
- minder wrijving
- vuilafstotend
- langere levensduur (300% tov alu)
- langere levensduur ketting (200-300%)

Voor meer info: www.ceradure.com/nederlands/infoachtertandwiel.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 17:16 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tandwiel verhouding...AT RD07

Alternatief voor staal is Alu-ceramische tandwielen. Zijn zo licht als aluminium en zo sterk als staal.

Volgens de leverancier zijn de voordelen:
- langere levensduur (300% tov alu)


Dat wordt dan 1 tand per 300km  ;D
Zou voor Rob dan toch nog gauw zo'n 15K duren voor alle tanden er af zijn  ;)

@Rob: tandwielen voor Alp en Twin zijn identiek meen ik ?  :-\  Ik dacht namelijk dat ze standaard maar tot 49T gingen  :-\  Maar goed om te weten dat er nóg groter is  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden