Bandenmaat?

28 okt 2009 15:35 #1 door Gert.F
Bandenmaat? werd gestart door Gert.F
Hallo,
Ik wil me Heidenau K60 aanschaffen, de voorband heb ik gevonden (90/90 21 TT) maar de achterband hebben ze enkel in 140/80 17 TL. Staat die TL niet voor tubeless? Kan ik die gewoon bestellen en er toch een binnenband in monteren?

Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 16:48 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenmaat?
Gert,

Net over de grens in NL zit een clubdealer die jou voor een zachtprijsje kan helpen en adviseren.
Mail hem even zou ik zeggen.


motorbandenservice apestaartje gmail dot com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 21:32 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenmaat?
Of TL tubeless is weet ik niet maar het antwoord is zondermeer: Ja. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2009 03:19 #4 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Bandenmaat?
Markeringen bij motorbanden


180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
180 : de breedte van de band in millimeters
55 : de hoogte van de wang is 55% van de breedte
ZR : Markering voor het type band
17 : velgdiameter in inches
M/C : Band uitsluitend voor motoren
73 : Kengetal voor het draagvermogen van de band
W : Snelheidssymbool
TL : Tubeless (zonder binnenband)

Bron:
www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res...41XEZ1EtczUpzKKHUKaQ

Eventuele webshop:
www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/Act.../motorradreifen.html

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2009 23:00 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenmaat?
Ja leuk verhaal, maar antwoord nou ns die meneer z'n vraag?

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 09:30 #6 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Bandenmaat?

Ja leuk verhaal, maar antwoord nou ns die meneer z'n vraag?

;)


Beste meneer, er zijn verhalen dat het niet goed zou zijn. Het antwoord laat ikzelf dus lekker in het midden. ;D. Rij zelf al 1000 km met K60 "tubeless" en  binnenbanden, heb geen problemen gehad. Maar ik ben ook vooralsnog geen K60 TT (met binnenband) tegengekomen. Overigens laat ik er over een maandje nieuwe monteren, ben echt dik tevreden over die banden. Ik zal dan de binnenband eens goed contoleren op slijt- en vouwplekken maar verwacht echt geen problemen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 17:26 #7 door Gert.F
Beantwoord door Gert.F in topic Bandenmaat?
Bedankt voor jullie reacties.

Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2009 21:03 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandenmaat?
Wat ik begrepen heb zijn sommige merken/type's TL banden nogal ruw aan de binnenkant, wat bij gebruik van een binnenband wrijving op kan leveren waar die binnenband niet goed tegen kan  :-\

Of dat voor de K60 geld weet ik niet  ::)  daarvoor moet je bij meneer Ad zijn  :D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 03:10 - 01 nov 2009 03:15 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenmaat?
hallo,

Er mag zonder meer een binnenband gemonteerd worden in een TL (tubeless) uitgevoerde band

er is 1 maar!!

Iedere band wordt warm en met name deze warmte moet dus ook afgevoerd worden.
En dit levert bij een uitvoering met een binnenband  net iets meer problemen op.
deze wordt namelijk altijd warmer dan een vergelijkebare band zonder een binnenband.

tijdens het rijden kan de luchtdruk door  warmte fors oplopen(lucht zet uit)
zo wordt 2.5  al gauw 2.9 bar !

voor de liefhebbers... er is hier een tabel voor

vandaar dat met  een buiten band/binnenband combinatie in praktijk niet harder gereden  mag worden dan ca 200 km/uur
In de TL uitgevoerde band zit deze binnenband (innerliner) als een vast onderdeel  verwerkt in de band
Het is dus een zeer  dun laagje dat aan de binnenzijde mee gevulkaniseerd is en er voor zorgt dat deze band luchtdicht is.

rubber is van nature poreus en dat is ook de voornaamste reden dat alle banden iets af lopen na verloop van tijd.

Als er een band lek gereden wordt zal men ook merken dat de band met binnenband vrij snel leegloopt
tevens is de kans op klapbanden (het zeer snel verliezen van alle druk) groter met binnenbanden dan met een tubeless band
als er iets in een tubeless band komt (penetratie) omsluit het rubber dit voorwerp waardoor er minder snel druk verloren wordt
men merkt minder snel dat er iets mis is.
en daar kan ook een gevaar in schuilen.

onderspanning is namelijk evenzeer gevaarlijk omdat dit een enorme toename van de temperatuur met zich meebrengt.
met mogelijk totale verbranding van het rubber als gevolg (verkleurde randen) en mogeleijk seperatie van de gehele band(=mogelijk klapband)
om dat motoren maar 2 wielen hebben is inspectie van de banden best wel belangrijk
hou je bandenspanning dus in de gaten.. minstens 1 x in de 14 dagen controleren kan geen kwaad

een TPS (tyre pressure controle systeem) kom je daarom ook vaker tegen
en sommige merken hebben het (bmw) standaard gemonteerd op de duurdere modellen,
Bedenk dat de banden je enige contact zijn tussen de motorfiets en het wegdek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden