Tandwiel uitgaande as vastgelast

06 apr 2020 08:04 #1 door Maurits
Tandwiel uitgaande as vastgelast werd gestart door Maurits
Goedemorgen forumleden,

Sinds twee dagen ben ik de trotse bezitter van een Africa Twin RD03. Deze motor heeft jaren stilgestaan en aan mij de eer om hem weer rijdend te krijgen. Ik wist van te voren al dat het tandwiel van de uitgaande as vastgelast is, daar was de prijs ook naar.

Mijn vragen aan jullie:
-Zie ik het goed dat het tandwiel aardig aan vervanging toe is?
-Wat zijn mijn opties? Moet het blok gesplitst worden en een nieuwe uitgaande as erin? Waar te koop en hoeveel kost het?
-Is er een mogelijkheid om er een nieuw tandwiel op te krijgen, bijvoorbeeld door de huidige constructie eraf te slijpen?

Ik hoor graag van jullie!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2020 08:43 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
- het tandwiel begint al aardig op z'n eind te raken inderdaad. (Al kom ik ze vele malen erger tegen ;) )

- Het allerbeste is natuurlijk om het blok te splitsen en een nieuw as te monteren.
Daar hangt natuurlijk een prijs kaartje aan. De as zelf via cmsnl kost €261,50 exBTW
En je zult alle pakkingen moeten vervangen. (loopt ook al aardig op).
Er van uitgaande dat je jezelf nu toch binnen houdt en het hele klusje zelf gaat doen, want anders komt er nog arbeid bij !!

En wat doe je met een open blok, alles even controleren. En wat als bepaalde onderdelen net tegen de slijtage limiet aan zitten ? Vervangen of 'gewoon' terug monteren ?

- huidige tandwiel zou je kunnen proberen om eraf te slijpen, maar dat houdt hoe dan ook in dat het volgende tandwiel er ook weer op gelast moet worden.
Het opnieuw 'oplassen' van nieuwe spiebanen lijkt me een bijna ondoenlijke klus omdat het allemaal zo nauw luistert.

Andere alternatief is een ander blok zoeken, maar daar is dan ook weer de vraag wat de staat ervan is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2020 16:00 #3 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
Met een dremel kan je misschien de lasrups netjes wegslijpen, en dan met een poulie trekker het tandwiel eraf trekken. Dan hou je materiaal genoeg over om het nieuwe tandwiel erop te lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2020 16:21 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
Ik zou me eerst afvragen waarom dat vastgelast is. Als onvoldoende gekoeld is richting blok is de keerring wss ook lek door de hitte.

Heb er laatst een gezien die hem vast had gelast omdat het borgringetje ontbrak. As was dus prima in orde.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2020 10:31 #5 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
Bedankt voor de antwoorden!

Wellicht een idee om op een gegeven moment een ander blok erin te zetten...Past een 750cc blok in een RD03?

Met vriendelijke groet,

Maurits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2020 18:14 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
Een 750 blok in een 600 Alp is ook vertoond, dus in een RD03 zal ook wel gaan! Wellicht moet je wat (kleinere) aanpassingen doen, maar daar moet wel uit te komen zijn :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2020 18:46 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Tandwiel uitgaande as vastgelast
Gewoon vastlassen :-)

(Sorry kon het niet laten)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden