Advies voor ketting

01 nov 2009 18:04 #1 door pdm
Advies voor ketting werd gestart door pdm
Het is nu zover dat ik tandwielen en ketting moet vervangen. Ook wil ik er gelijk een smeersysteem opzetten. Ik zie dat veel kettingen uit een stuk bestaan, maar om nu mij achterbrug eruit te gaan halen voor een ketting lijkt me ook wel ver gaan.

Hebben jullie advies voor we wat te doen en wat te nemen.

grt,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 19:34 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Advies voor ketting
Je kan ook een open eind ketting nemen hoor, ookal heb je geen pons/breker..... Ik slijp de oude door en pons de nieuwe met een zwaar stuk rond ijzer als aambeeld en een drevel.


Hier een filmpje !

http://www.garagenight.tv/ep-7-changing-a-chain-and-sprockets/


Hier een goedkope DID set.
http://www.motoronderdelen.nl/viewprod.asp?merk_id=16&Model_id=482&Motor_id=550&prod_id=437

Ik gebruik een osco als kettingmeersysteem met kettingzaag olie. Wel leuk maar blijkbaar smeer ik iets te veel (rij veel op zand) en zit er niet alleen olie op de ketting maar ook op de rest van de onderdelen in de buurt. Ben bijna van mening dat ik beter met een bus ketting spray aan de gang kan gaan.

Groet Huib.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:05 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies voor ketting
Ik zeg gebruik Cardan olie in je Osco.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:22 #4 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Advies voor ketting
Ik heb voor ik naar Marokko ging een rallyketting op mijn Twin laten monteren door clubdealer Pharaobike in Horn. Twee tientjes duurder dan een gewone, maar geen moment spijt van gehad! Op 3000 km zwaar offroad slechts 1x moeten aanspannen. Hij is zo dik dat je er een olietanker mee voor anker kunt leggen. Katsumi is het merk geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:25 - 01 nov 2009 20:36 #5 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Advies voor ketting
Ik heb voor een paar tientjes een pons / breker gekocht. Een ketting monteren is dan een koud kunstje en volgens mij vrijwel net zo stevig als een gesloten ketting. Ik heb althans geen problemen met mijn huidige ketting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:28 #6 door pdm
Beantwoord door pdm in topic Advies voor ketting
Heb net via Louis.de een

SCOTTOILER KETTENSCHMIER- GERÄT INKL en DID ketting gekocht.

Bedankt voor de tips

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:44 #7 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Advies voor ketting

Ik zeg gebruik Cardan olie in je Osco.


Ja maar..... Heb ook wel transmissie olie gebruikt en dan zit t helemaal overal! Is cardan olie zoveel beter dan?

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:48 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies voor ketting
Daarom heb ik ook een Osco en geen Scottoiler.
Cardanolie is wat dikker dan ATF.
Met een Osco smeer je niet continue maar alleen vlak voor aankomst als je bijna stilstaat dus bij lage kettingsnelheid. Spetteren valt mij zeer mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 22:30 #9 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Advies voor ketting
Naja....ik pomp waarschijnlijk gewoon te veel. 2 a 3 X om de 100 km.  :-\

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 22:48 - 01 nov 2009 22:52 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies voor ketting
@ Huib: Denk ik ook, 1x per tank benzine is voldoende tenzij je dagelijks in de regen en door plassen rijdt.
Pas smeren als je bijna stopt met rijden met warme ketting en daarna niet weer direct op pad gaan. Olie moet onder invloed van de warme ketting lekker gaan vloeien en alle hoeken gaatjes en kiertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 22:52 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies voor ketting

Het is nu zover dat ik tandwielen en ketting moet vervangen. Ook wil ik er gelijk een smeersysteem opzetten. Ik zie dat veel kettingen uit een stuk bestaan, maar om nu mij achterbrug eruit te gaan halen voor een ketting lijkt me ook wel ver gaan.Hebben jullie advies voor we wat te doen en wat te nemen.
grt,Peter


Als je de achterbrugas verwijdert kan je de schokdemper etc gewoon laten zitten. De achterbrug kan je dan zodanig bewegen dat je net je ketting ertussendoor kunt krijgen.

Kan je gelijk je as weer eens goed invetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 22:57 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Advies voor ketting

@ Huib: Denk ik ook, 1x per tank benzine is voldoende tenzij je dagelijks in de regen en door plassen rijdt.
Pas smeren als je bijna stopt met rijden met warme ketting en daarna niet weer direct op pad gaan. Olie moet onder invloed van de warme ketting lekker gaan vloeien en alle hoeken gaatjes en kiertjes.


AHA! Ik deed het altijd na het schoonmaken en het tijdens het wegrijden.....koud dus. Thnx voor de tip!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 02:37 #13 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Advies voor ketting

Ik heb voor ik naar Marokko ging een rallyketting op mijn Twin laten monteren door clubdealer Pharaobike in Horn. Twee tientjes duurder dan een gewone, maar geen moment spijt van gehad! Op 3000 km zwaar offroad slechts 1x moeten aanspannen. Hij is zo dik dat je er een olietanker mee voor anker kunt leggen. Katsumi is het merk geloof ik.


Hoeveel kilometer heb je er op kunnen zetten?

Met mijn 25 KW twin wordt dat echt een onderhoudsvrij systeem  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 08:21 #14 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Advies voor ketting

Hoeveel kilometer heb je er op kunnen zetten?

Met mijn 25 KW twin wordt dat echt een onderhoudsvrij systeem  ;D

Ben nog niet zolang terug, dus over de levensduur kan ik niet veel zeggen. Heb er nu pas 4000 op zitten met de ketting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 22:05 #15 door pdm
Beantwoord door pdm in topic Advies voor ketting

Als je de achterbrugas verwijdert kan je de schokdemper etc gewoon laten zitten. De achterbrug kan je dan zodanig bewegen dat je net je ketting ertussendoor kunt krijgen.

Kan je gelijk je as weer eens goed invetten.


Toch besloten om alles los tehalen, gelijk even goed kunnen schoonmaken en weer opnieuw in het vet zetten. Omdat ik toch bezig was ook de voorkant volledig uiteen genomen en alles gesmeerd en ververst. Remmen voor en achter gedaan. Ga nu maar even door heeft ie gelijk grote beurt gehad.
Olie ververst, luchtfilter, bougies vervangen. Van de week kleppenstellen en dan ben ik er z'on beetje.


Heb ook de scottoiler gemonteerd  Wat een karwei omdaar de olie door het slangetje te krijgen. Met dat flesje ging het voor geen meter, toen maar slangetje aan mijn mond gezet en geblazen. Ben echt benieuwd of er wat er uit gaat komen.

Nu heb ik nog een vraag kan iemand mij vertellen waar ik de vacuum slang kan aansluiten. ik heb de service manual al doorgespit maar kan niets vinden. Tank losgehaald, luchtfilter eraf. Maar volgens mij zie ik bij de carburateurs enkel brandstofslangen. 


Als iemand het weet zou het dan met foto kunnen?

grt,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 22:12 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Advies voor ketting
Ik heb geen flauw idee wat voor of waarvoor je vacuum nodig hebt, maar je kunt vacuum aftappen aan je inlaat-spruitstuk: elk heeft een klein inbus-boutje voor het synchroon zetten van de carburateurs. Het is dacht ik M5, en daar kun je zo'n -hoe heet zo'n ding- tuutje voor kopen en een slangetje op duwen.

Dit soort grappen staat niet in je Service Manual a.k.a. WPH

;) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 22:22 #17 door pdm
Beantwoord door pdm in topic Advies voor ketting
Ik heb een vacuum aansluiting nodig voor de scottoiler, die werkt hierop. Er worden inderdaad verloopjes voor de slang meegeleverd M5 en M6. Ik moet enkel weten welke het is voordat ik iets verkeerd eruit draai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 22:34 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Advies voor ketting
Oh nou je kunt er op zich niets verkeerd aan doen, tenzij men niet bedoelt wat ik nu zeg.

Draai dat inbusboutje aan je spruitstuk eruit. Kun je van onder je tank zien zitten: tussen je carb en het blok, aan de zijkant. Ik vermoed dat er een o-ringetje op dat tuitje zit, anders moet je wat vloeibare pakking of loc-tite gebruiken voor de afdichting van de schroefdraad. Anders krijg je wellicht valse lucht aan die carb en das niet goed.

Slangetje erop (met klemmetje!) en op je smeersysteem aansluiten.

Is het niet goed, boutje terug in je spruitstuk en niks gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 22:39 #19 door pdm
Beantwoord door pdm in topic Advies voor ketting
Super ik ga morgen gelijk even kijken. Tank ligt nog los en luchtfilter ook dus waarschijnlijk moet ik het goed kunnen zien. Zit het rechts of links.

grt,
peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2009 23:52 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Advies voor ketting
Je hebt 2 cylinders en 2 carbs, dus iedere kant 1. Neem gewoon de kant die het dichtst bij het door jouw gekozen bevestigingspunt zit.

Suc6!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden