Nieuw vriendje

01 nov 2009 20:37 #1 door michelbijl
Nieuw vriendje werd gestart door michelbijl
Sinds gisteren heb ik het helemaal voor mekaar.

Naast de Twin staat een 950 Adventure in de garage!

Hebben we toch maar mooi 2 toppers staan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2009 20:43 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Nieuw vriendje
Hallo Michel
Gefeliciteerd met die nieuwe brommer , zal je een hoop plezier aan beleven .
Heb zelf een 990R ADV naast mijn AT staan , beide geven een grijns van oor tot oor .

Greetz Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 12:11 #3 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic Nieuw vriendje
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze elkaar aanvullen, of is de een in alles beter dan de andere?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 12:17 #4 door harry
Beantwoord door harry in topic Nieuw vriendje
Gefeliciteerd! Weer een erbij...

Ik heb sinds juni ook beestachtig lol met mijn 950 Adventure S. Ik heb er wel mijn Twin voor opgeruimd. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar heb er geen moment spijt van gehad...  :-X

De Twin was ooit een wereldfiets, maar de tijd heeft hem ingehaald. Helaas is het niet anders... Nu zijn er de BMW F800GS (goed maar saaaaaaaiiii...) en de KTM LC8. Echte funbike!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 12:31 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nieuw vriendje
Foto? :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 12:45 #6 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Nieuw vriendje

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze elkaar aanvullen, of is de een in alles beter dan de andere?

Rij beide motoren door elkaar sinds dit jaar , de Ktm is inderdaad beter , maar de AT geeft me net zoveel plezier .
Het is ook geen vergelijk er zit 10jaar ontwikkeling tussen , remmen , motor , zwaartepunt , vering , zitpositie.
etc etc
Feit is dat de AT een erg goed gebouwde motor is/was , en een super karakter heeft .
De ktm heeft dit ook wel , al denk ik niet dat hij motorisch de levensduur van een AT gaat halen .(zonder sleutelen )
Zoals wel vaker , als je maar plezier en vertrouwen hebt in de motor waar je op rijdt , en goed gezelschap maakt het eigenlijk toch niks uit waar je op rijdt .
greetz Olaf


AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 13:02 #7 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic Nieuw vriendje
tnx Olaf en Harry. Altijd leuk om te lezen hoe een AT zich verhoudt tot andere motoren. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 15:20 - 02 nov 2009 15:27 #8 door harry
Beantwoord door harry in topic Nieuw vriendje
Kijk, wat een Africa Twin vroeger allemaal kon, kan hij natuurlijk nu nog steeds. Alleen heeft de tijd echt niet stil gestaan en nu zijn er machines op de markt die in alles gewoon beter zijn. Ga maar eens een uitgebreide proefrit maken.

Wat niet weg neemt dat de Twin gewoon een heel mooie, goede, degelijke fiets was en is. Hij nadert nu de klassiekerstatus en zo moet je hem ook een beetje gaan zien. Een liefhebbersobject, geschikt voor dagelijks gebruik.

Over de levensduur van zo'n LC8 hoef je je echt geen zorgen te maken, de eerste met meer dan 150.000 km zijn al gemeld, en still going strong. Enige puntje bij de LC8 is dat de olieschraapveren iets aan de dunne kant zijn en daardoor iets slijtagegevoeliger. En je moet ze even met beleid warm rijden. En de carburateurversies hebben zo'n zelfde soort k*t benzinepomp als een Twin, levensduur tussen 30 en 50.000 km. Verder nix, zolang ze (met name de eerste versies) hun modificaties gehad hebben.
Er doen veel wildwestverhalen de ronde over dat ze niet goed zouden zijn, maar dat is heel vaak terug te voeren op het niet doorvoeren van voorgeschreven modificaties, of lomp aan het gas bij een koude motor. Ze zijn gewoon echt goed en rijden super!  ;D

En dan is er nóg een punt waar KTM een grote voorsprong heeft op Honda. Ze luisteren naar hun klanten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 19:26 #9 door de bolle
Beantwoord door de bolle in topic Nieuw vriendje
Dat een KTM vreselijk fijn rijdt kan een ieder bij een proefrit ervaren en dat blijkt weer uit elke test. En ik geloof best wel dat een KTM 150.000km haalt, maar ik heb geen vertrouwen in de manier waarop. Elke keer wanneer ik weer dreig te bezwijken voor een KTM dan hoor ik die "indianen verhalen" weer. Dus blijft het nog maar even een AT, lang niet zo flitsend als een KTM, maar hij brengt mij wel overal probleemloos.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 20:22 #10 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Nieuw vriendje
Nou, De eerste dag met de KTM naar kantoor en weer terug. Een eerste impressie:
ik weet dat de start op een nieuwe fiets niet tot veel objectiviteit leidt, maar ik doe m'n best.

In vergelijking met de Twin valt allereerst het verschil in vermogen erg op.
op de Twin moet je je goed vasthouden als je hard optrekt, Op de KTM berijd je een geleide projectiel! Hij gaat errug hard ;D

Het sturen is wezenlijk anders. De Twin stuurt erg vriendelijk, de KTM geeft het "gevoel" minder medelijde te hebben wanneer je een stuurfoutje maakt. De wegligging daarentegen voelt steviger dan die van de Twin.

De Twin remt goed en duikt in vergelijking met de KTM niet zo heel erg maar de KTM remt aan de andere kant alsof je een anker uitgooit (heeft ook met de snelheid te maken). Bij hard remmen duikt hij wel meer dan ik gewend ben, je verlicht de voorband nét niet ;)

De Twin loopt mooi rustig rond, De KTM heeft een veel lawaaieriger plof in de pijpen (2 akra's met Db killers)

Terug naar huis even gas gegeven en dan merk je dat de KTM eraan blijft sleuren tot het bittere einde (toerenbegrenzer)

Conclusie:
De KTM is voor mijn gevoel wat "rauwer"en minder goedzakkerig dan de Twin. Hij laat je voelen dat je vriendjes moet worden voordat je helemaal los kan gaan. De Twin daarentegen is een allemansvriend die gewoon doet wat je hem vraagt.

Op beide fietsen valt wat mij betreft niets af te dingen, ze zijn beiden gewoon goed en ja, de vooruitgang is merkbaar, maar dat is voor mij juist de charme van de Twin en de kracht van de KTM. Ik zou ze allebei niet willen missen. Ik denk dan ook niet dat ik de Twin zal laten staan ten faveure van de KTM, Ik wil van beiden genieten.

Een duidelijke voorkeur heb ik nog niet, maar als het puur om vermogen gaat wint de Adventure.

Nu nog het terrein in.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 21:25 - 03 nov 2009 17:55 #11 door harry
Beantwoord door harry in topic Nieuw vriendje

Dat een KTM vreselijk fijn rijdt kan een ieder bij een proefrit ervaren en dat blijkt weer uit elke test. En ik geloof best wel dat een KTM 150.000km haalt, maar ik heb geen vertrouwen in de manier waarop. Elke keer wanneer ik weer dreig te bezwijken voor een KTM dan hoor ik die "indianen verhalen" weer. Dus blijft het nog maar even een AT, lang niet zo flitsend als een KTM, maar hij brengt mij wel overal probleemloos.
Jan


Zoals ik al aangaf, het is vaak terug te voeren op de modificaties wel of niet gehad. De mijne brengt mij inmiddels ook alweer zo'n 20.000 km overal zonder een enkel probleem naartoe. Ontzettend tevreden...

Voor de rest zijn het vaak inderdaad indianenverhalen. Honda stuurde bij de ontwikkeling testrijders de wereld in en aan de hand van hun relaas werden er wat aanpassingen gedaan. Zo ook bij BMW, hoewel de 1200GS de koning van de terugroepacties blijft. KTM doet het anders, de LC8 is geboren en getest in de Dakar rally, en de eigenlijke duurtesters zijn de klanten zelf. Dat resulteert ook in de arrogante Honda/BMW- fuck you- houding, en de luisterende insteek van KTM. Ik weet wel wat mijn voorkeur heeft!

Kijk maar eens op de site www.lc8.nl als je echt meer wilt weten. Zeker zo goed als het forum van de Transalpclub, en je zal zien dat vaak dezelfde problemen de kop opsteken, net zoals ze dat bij de Africa Twins doen. En er niet veel meer gedonder is dan bij een Twin.
Maar zoals altijd kom je ook hier een paar probleemfietsen tegen. Zoek ze en je vindt ze. Maar door de bank genomen zijn die KTM's gewoon goed en doordacht. Dat flitsende uiterlijk vind ik niet zo belangrijk (ook al mag ik er maar wat graag naar kijken...), wel de manier waarop het rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2009 21:35 #12 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Nieuw vriendje

tnx Olaf en Harry. Altijd leuk om te lezen hoe een AT zich verhoudt tot andere motoren. :)

Dat vind ik nou ook. En dat zet me dan weer aan het denken... KTM, BMW, Vara,... En als ik ben uitgedacht, kijk ik ff door het keukenraam en ben ik eigenlijk blij dat ik niet hoef te kiezen.;D

Voorlopig nog ff (alleen) de Twin. 8)

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden