AT '97 pruttelt / houdt in bij hoge snelheid

27 juli 2020 11:33 #1 door Soy
Beste allemaal,

Ik open hier een topic omdat ik niet weet waar ik het zoeken moet en alle adviezen welkom zijn!
Sinds 2017 ben ik de trotse bezitter van een AT uit 1997.
Twee weken geleden heb ik een motorvakantie gedaan met wat vrienden door Duitsland, Tsjechie en Oostenrijk.
In Duitsland begon het probleem..op de autobahn tijdens een inhaal manoeuvre begon de motor te pruttelen en te ploffen uit de uitlaat.
Motor begon meer vibraties te geven en kon niet harder rijden dan +/- 80 km/h. Tijdens de inhaal manoeuvre reed ik +/- 150 kmh, niet waar de twin voor gemaakt is, maar was nodig. De motor gaf geen vermogen meer, en ik moest naar de dichtbijzijnste parkeerplek rijden.
Na even gezocht te hebben, geen lek, elektrisch lijkt alles in orde (nieuwe accu), genoeg benzine. Rijden op de reserve, of normaal maakt geen verschil.
Nu..zodra ik harder 110 kmh ongeveer rijdt, begint de motor iets meer te 'trillen', en heb ik in de vakantie dit probleem nog twee maals gehad. Sinsdien de gehele vakantie +/- 100 kmh gereden en niet veel harder..en dan heb ik geen probleem. Heb niet geprobeerd of gedurft dit euvel uit te testen.
Het vreemde hier van is, is dat ik de betreffende dag dat dit probleem zich voordeed 5 of 6 uur lang gereden heb met 120-130 kmh zonder problemen.
Is dit wellicht een sproeier in de carburateur, tijd voor een ultrasoon reining?
Een mooie foto van mijn twin als toevoeging.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2020 11:56 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic AT '97 pruttelt / houdt in bij hoge snelheid
Het lijkt er op dat 1 cilinder niet meedoet. Trillen wordt daardoor veroorzaakt.
Zoek eerst in vonk van bougies.
Daarna de carburateur onder de loep nemen.
Wss is een ultrasoon reiniging de oplosssing

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2020 16:37 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic AT '97 pruttelt / houdt in bij hoge snelheid
Controleer ook even de werking van de brandstofpomp.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2020 13:41 #4 door Soy
Beantwoord door Soy in topic AT '97 pruttelt / houdt in bij hoge snelheid
Bedankt voor jullie reacties! De brandstof pomp ga ik even testen allereerst.
Ik denk dat ik een bougie wissel ga doen om het uit te sluiten. Vraag daarover; waarom zou dit mogelijk voorkomen bij alleen hoge snelheid? Want 50-100 kmh rijdt de motor geweldig soepel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2020 23:04 #5 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic AT '97 pruttelt / houdt in bij hoge snelheid
denk ook aan het benzine filter ,kan ook vuil zijn ?

volgens mij heb je bij hogere snelheden meer gas op de plank ,meer lucht naar binnen is ook meer benzine erbij stoppen om in verhouding te blijven rondom het ideale verbrandings verhouding ,Toch ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden