Africa twin 750 ratel linker zijde

02 aug 2020 21:57 #1 door koen
Africa twin 750 ratel linker zijde werd gestart door koen
beste leden,

Nieuw op dit forum en zal me even kort voorstellen. Ik ben koen, 25 jaar uit omgeving zuid holland en sinds enige tijd trotse eigenaar van een xrv 750 uit 1993 met 70k op de klok.

Ik heb de motor volledig standaard gekocht en aangezien de motor in het verleden goed is gebruikt aan het opknappen. Frame gecoat, nieuwe excel wielen, aluminium radiatoren, usd voorpoten etc.

En ik heb een vraag, er komt uit de linker zijde van het blok vermoedelijk nabij de ontsteking/startmotor een rateltje. Dit rateltje is goed hoorbaar wanneer de motor recht overeind staat en nauwelijks hoorbaar wanneer hij op het zijstandaard staat. Het ontstekingsdeksel is los geweest maar geen spoor kunnen vinden van een tandwiel o.i.d. wat aan zou lopen. Heeft 1 van jullie misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 08:28 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Hoor je dit in zn vrij met de koppeling niet ingeknepen? En verdwijnt het met de koppeling inknijpen?

Dan is het een bekende 'euvel waar je je geen zorgen om hoeft te maken. Is de koppelingskorf. Kunnen ze heel oud mee worden en de veren vervangen kan, maar is zonde van de moeite en kosten.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 08:47 #3 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Koppeling zit aan de rechterkant, dit is links lees ik.

Ik heb niet echt een idee, heb je de kap waar de dynamo in zit er vanaf gehaald? Daar zitten wel een paar tandwielen in die vrij los zitten, maar dat zou je wel snel moeten merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 10:14 #4 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Misschien speling op je voortandwiel, of een los voortandwiel. Heb je die ook gecontroleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 12:29 - 03 aug 2020 12:30 #5 door koen
Beantwoord door koen in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Dank voor de reacties,

Bedienen van de koppeling heeft geen effect op het geluid.

Het dynamo deksel is ook los geweest. Het enige wat ik daar kon zien is dat er op distributie tandwiel van de startmotor naar vliegwiel de tekst OUT aan 1 zijde van het tandwiel gedrukt staat. Deze zit dus goed gemonteerd lijkt me....

Het is een erg hoog tikkend geluidje, niet te vergelijken met de nok van een kapot drijfstang lager bijvoorbeeld. Maar ook met de schroevendraaier tegen het oor en op het blok is het tikje lastig een plaats te geven :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 15:43 #6 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Zit bij de AT de oliepomp ook links? zou het de oliepompketting kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 16:25 - 03 aug 2020 16:58 #7 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Nope, zit rechts bij de koppeling.

Aan de linkerkant zit de startmotor, dynamo en natuurlijk voortandwiel met ketting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2020 17:19 #8 door koen
Beantwoord door koen in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Wederom het dynamo deksel los op het moment. Visueel geen slijtage te zien.
Enige wat ik momenteel kan verzinnen is dat het vrijlooptandwiel onder het vliegwiel niet heeel erg soepel vrij loopt. Zit een klein beetje weerstand op maar wellicht is dit normaal. Ik krijg met mijn binnendraad vliegwiel trekker het vliegwiel momenteel niet los dus moet nog even rommelen om die los te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2020 06:32 - 04 aug 2020 08:08 #9 door koen
Beantwoord door koen in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
De oorzaak gevonden :)

In het dynamo deksel zit een clipje die de draden van de stator op zijn plek houd.
dit clipje moet achter 2 stalen lipjes vallen om hem op zijn plek te houden, dit was dus niet het geval en zorgde er voor dat het vliegwiel er tegenaan tikte.

Dank voor de reacties Allen, ik heb 2 foto's toegevoegd voor de geïnteresseerde.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2020 21:35 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Africa twin 750 ratel linker zijde
Fijn dat je het gevonden hebt en dat je het hier even terugkoppelt.
Ik heb weer wat geleerd en wie weet heeft iemand later nog wat aan de informatie in dit topic.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden