XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje

15 aug 2020 13:58 #1 door Maxence H.
XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje werd gestart door Maxence H.
Hoi beste mede-forummers,


Mijn eerste post en direct al ene met een negatief kantje.

Ik ben sinds kort de eigenaar van een AT XRV750 RD04 van 1989 (raar want ik zie ze pas sinds 1990, soit).
Ik heb hem van iemand gekocht die zei dat de motor technisch in uitstekende staat verkeerde en enkel wat cosmetisch werk hoefde.

Daar dit mijn eerste motor is mag je me best nog wel aanzien als een leek dus ik ben wat schuw van mechanisch/technisch werk maar een kapje of benzinetank kan ik net nog monteren :-).

Daar ik mijn nummerplaat nog niet had (wegens vertragingen bij de inschrijvingsdienst) ben ik er om gegaan met een bestelwagen...
Eenmaal thuis ben ik het één en ander beginnen demonteren om de AT eens goed te wassen.

Dan bleek dat er toch wat meer gebreken waren dan enkel maar cosmetisch... Lagers achteraan waarvan de balletjes er gewoon uitvielen, electro kabels die gewoon doormidden zijn (wsl door wrijving tegen benzinetank), heel harde koppelingshendel, vork niet 100% recht...

Daarom besloten om hem eens binnen te brengen bij iemand met verstand van zaken om eens een volledige check-up te doen...

Gisterenavond, na een deugddoende vakantie ben ik eens langsgegaan om te kijken hoe het met de AT gesteld is...

Volgens de handelaar/mechanieker zit er speling op de as en dient deze te worden vervangen (lees: motorblok moet open).
Ik weet dat dit me veel geld zal kosten omdat ik hiervan echt geen kaas heb gegeten, ik weet wel wat een piston, krukas ed zijn maar mijn kennis is niet goed genoeg om een gans motorblok open te gooien en nadien terug dicht.

De particuliere verkoper (aan wie ik hem heb gekocht) gelooft niet dat er iets mis is aan de motor (ik beschuldig hem nergens van) maar ik zit nu plots met een hele hoop extra kosten zonder dat ik weet of het wel nog allemaal de moeite is.

Btw: eens het motorblok eruit is en open ligt kan ik evengoed eens de koppeling checkenen zonodig de koppelingsplaten vernieuwen, mijn carters opschuren en herlakken en waarom dan niet gans mijn frame zandstralen en opnieuw poederlakken want hier en daar is er toch ferm wat roest...

Mocht ik dit bij de handelaar laten doen rekent hij voor alles rond de 5000€ (uitgaande as, paar lagers in de wielen, lagers van het linksysteem, balhoofdlager( zit speling is dus hopen dat het frame op die plaats niet ovaal is), vork eens checken, alles demonteren van frame en terug monteren....) Stukken kosten geld maar de werkuren ook natuurlijk.

Daarom ben ik nu aan het overwegen wat ik moet doen... Ofwel alles repareren en de moto 'restaureren' of de moto terug verkopen in deze staat aan iemand met meer kennis van zaken.


Hieronder een filmpje van de uitgaande as, wat denken jullie hiervan?



Alvast bedankt!

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2020 14:02 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Ik denk dat verder zoeken naar een werkend exemplaar de beste optie is voor je als je zelf de klus niet uit kan voeren....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2020 14:05 #3 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Nu het filmpje:


Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2020 14:35 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Los van balhoofdlager e.d. is de uitgaande as natuurlijk de grootste kosten post.

Maar je kunt de as pas echt beoordelen als je het voortandwiel er ook even af haalt.
Deze speling zegt nog niet alles, maar het geeft een indicatie dat er mogelijk iets ernstigs aan de hand is met de as.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2020 21:09 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Mag hopen dat de monteur beter gekeken heeft dan dit voelen? Die toont niet veel aan.
Tandwiel eraf en dan kan je pas zeggen wat/of er iets mis is.

Is overigens wel meer wiebelen als gebruikelijk maar er zijn opties om het nog lang uit te zingen als het niet echt op is.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 00:42 - 16 aug 2020 00:44 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Blinded by the light......


De hamvraag is eerst en vooral ... wat wil je zelf

want bedenk dat dit beestje wel ruim 30 jaar oud is en de problemen die je noemt daar best bij mogen passen.
Het nadeel daaraan is wel dat wanneer er problemen zijn, en je deze niet zelf kunt aanpakken herstelling snel in de grote bedragen gaat lopen.

en dan is het feitelijk gauw over en uit.(economisch total loss)

Net zoals rob al schreef kun je enkel met een visuele inspectie geen juiste prognose maken aangaande de herstellings- kosten.
hooguit een beraming

en die van mij is :

balhoofd lagerset ca € 45
revisie prolink € 100
wiellagerset achter € 25
en een nieuwe uitgaande as € 150,-(leverbaar ?)
echter daarvoor het je ook nog een extra kosten aan onderdelen voor montage van het motorblok zoals pakkingen en keerringen olie etc maar schat ik in op ca € 250,-
maakt totaal ca € 570,-

en ja , er zullen zeker nog wel wat lijken of lijkjes uit de kast komen

het aantal werkuren is uiteraard het duurste maar bijna 4500 euri aan arbeid ... tja dat mag je zelf invullen
zelfs aan een uurloon van 80 euri komt de schatting dan uit op ruim 55 werk uren.
terwijl mijn inschatting op ca 15-20 uur zou zitten

van zodra het motorblok uit het frame is kan het snel gaan.

het zal wel aan mij liggen maar dan ging ik op zoek naar een andere mechanieker.......

nadeel is wel dat de motorfiets reeds geïnspecteerd is ( dus die kosten heb je)
een ander motorblok is ook een optie maar ook hier geldt..... je bent van andere afhankelijk

verkopen is een optie maar aan welke prijs, nu je weet ( en de kenner ook) wat er aan moet gebeuren

moeilijk keuzes echter pas op met emotionele afwegingen... het is maar een stuk staal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 08:21 #7 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Bij wie kan ik dan beter terecht? Monteur werd me door paar kennissen aangeraden...

Er is hier ook nog een andere Honda kenner in de buurt maar die zou naar verluidt nog duurder zijn...

Ik zou het natuurlijk jammer vinden om de AT terug te verkopen, is mijn eerste moto...

Is het een optie om zelf het blok open te gooien? Bestaat er hiervoor een manual/tutorial?


Thx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 08:38 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Hierboven zijn al hele goede dingen geschreven en dit dekt de lading wel.
Je hebt een 30 jaar oude motor en daar komt vroeg of laat werk aan.
De onderdelen zijn niet het grootste probleem qua kosten maar het arbeidsloon.
Als je zelf goed kan sleutelen dan kun je op die manier 'probleemloos' en heel betaalbaar dit soort motoren op de weg houden (dat is wat ik zelf ook doe).
Maar zodra je iemand moet gaan betalen voor dit werk wordt het een kostbaar verhaal hoewel onze clubdealers Ad (Waffie), Rob (robgoesdakar) en Hans (Hans Schaap) echt héél redelijk zijn met hun tarieven en ook nog goed werk leveren.
4500 euro arbeidsloon vind ik extreem veel en dat zou ik alleen uitgeven als je de motor in nieuwstaat terug kan en wil brengen. Ik weet niet of de motor dat waard is. Zelf heb ik mijn motoren om te rijden en niet om in showroomconditie te zijn.
Van wat ik op jouw filmpje zag, ben ik niet geschrokken.
Ik zag namelijk het tandwiel bewegen maar de as niet. Nou is het lastig te zien vanaf zo'n filmpje maar is het zeker dat de aslagers kaduuk zijn ?
Andere lagers zoals balhoofdlagers of wiellagers moet je niet van schrikken, dat is allemaal eigenlijk supersimpel om te fixen.

Als de techniek je interesseert en je kan voorlopig even zonder motor dan zou je ook kunnen overwegen om onder begeleiding van een ervaren deskundige zelf de motor een complete overhaul te geven. Je zou de eerste niet zijn die dit doet. De kans is groot dat je het best leuk vindt om te doen en je leert er ontzettend veel van. En uiteindelijk heb je een fijne motor die je van binnen en buiten kent en die helemaal in orde is.

Denk er eens rustig over na, neem geen overhaaste beslissingen en laat er eens iemand naar kijken die er echt verstand van heeft en géén (direct) commercieel belang bij heeft.

Oh en PS: wellicht dat je je nog even zou willen voorstellen in de nieuwe leden afdeling van dit forum, dan heten we je ook nog even welkom !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 09:16 - 16 aug 2020 09:29 #9 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Oeps, idd ik moet me nog voorstellen! Komt ik orde maar eerst deze probs oplossen :s.

Ik zou er graag aan kunnen sleutelen en bijleren maar wie kan me hierbij assisteren? Woonachtig in België dus ik vrees dat de clubdealers ietwat te ver weg zitten :s.

Mocht ik een duidelijke tutorial vinden met alle info omtrent motorrevisie voor de XRV750, dan zie ik dit wel zitten... Maar tot op heden nog geen gedetailleerde info gevonden.

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 09:59 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Vanuit België is Ad (Waffie) de dichtst bijzijnde NL clubdealer vermoed ik. Je kunt bij hem onder begeleiding zelf sleutelen. Hij heeft je al een indicatie van de kosten gegeven. In zijn reactie vind je ook zijn website. Ik zou eens kontakt met hem opnemen om de mogelijkheden door te spreken :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 20:13 #11 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Contact opgenomen met Waffie!

Ondertussen ook de Haynes manual gekocht...


Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 20:31 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Goed bezig B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 21:46 #13 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje

The Headless Horseman schreef : Goed bezig B)


Niet dan?

Heb geen zin om de AT te verkopen (eerste moto) en al zeker niet met verlies...

Ik heb er jammer genoeg nog geen meter mee gereden :s


Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2020 23:06 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Zéker wel goed bezig! Gaat hélemaal goedkomen met je Twin B)
Hou ons hier maar op de hoogte van de vorderingen alsjeblieft.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2020 05:23 #15 door Maxence H.
Beantwoord door Maxence H. in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje

The Headless Horseman schreef : Zéker wel goed bezig! Gaat hélemaal goedkomen met je Twin B)
Hou ons hier maar op de hoogte van de vorderingen alsjeblieft.


Bespeur ik hier een teken van sarcasme?!

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2020 08:25 #16 door alain
Beantwoord door alain in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Behalve de uitgaande as heb ik al deze lagertjes ook reeds (laten) vervangen. Normale slijtage, vooral bij extreem gebruik zoals bij mij.

Je moet dus maar over 1 zaak echt twijfelen: de uitgaande as. Ga hiervoor naar Waffie en laat je echt goed adviseren.

Vanuit Belgie is Sprundel (in de buurt van Breda) niet zo ver. Ik woon ook in België.

Je motor is het waard.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2020 09:17 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje

Maxence H. schreef : Bespeur ik hier een teken van sarcasme?!

Gr


Nope!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2020 09:27 #18 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Absoluut geen sarcasme, we leven echt met jou en anderen in vergelijkbare situaties mee (je bent niet de enige die dit overkomt) en we moedigen je welgemeend aan !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2020 13:46 #19 door alain
Beantwoord door alain in topic XRV 750 RD04 uitgaande as vraagje
Ik kan hiermee instemmen. We rijden bijna allemaal met oude beestjes. Al jouw problemen van vandaag zijn de onze van gisteren of van morgen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden