Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

29 nov 2009 22:27 #1 door Bono
Brandstofpomp (niet wat je denkt!) werd gestart door Bono
Ik denk dat ik met dit topic de goden ga verzoeken... :-\

Regelmatig verschijnen er berichten of reacties op dit forum, die gerelateerd zijn aan de brandstofpomp. Een hoop ellende, verschillende ervaringen, verschillende opinies, verschillende meningen,...

En eerlijk is eerlijk. Ik ben geen sleutelaar, maar ik heb geen twee linker handen en bij/van Ad heb ik zeker wat dingen geleerd. Ik heb dus totaal geen technische achtergrond, sommige zaken over de brandstofpomp "herken" ik dan ook niet. Kan ik niet plaatsen.

Maar als ik zeg, dat mijn @ van 2001 is met 78k op de teller en ik als eerste eigenaar nog nooit problemen met gehad met de originele brandstofpomp, heb ik dan mazzel en ben ik dan de enige? (Want het lijkt of iedereen al eens aan revisie of vervanging toe is geweest?). 

Nou hoop ik toch echt niet, dat ik op korte termijn ook aan de beurt ben...

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2009 23:04 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Als je bang bent dat je binnenkort aan de beurt bent kun je overwegen om je pomp om te ruilen voor ééntje van Olaf toch?

En mocht je de achtergrond van die zin niet begrijpen: Olaf is tussenpersoon en stuurt pompen naar iemand die de zwakke schakel uit de pomp haalt (modificatie van de elektronica).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2009 23:30 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
naar aanleiding van je verhaal...

jij ben een gelukkig mens..

we weten dat de slijtage op de contact punten zit en dat deze na verloop van tijd gaan inbranden
de een wat meer als de ander
we weten ook dat de pomp al diverse malen van onderdeel nummer is gewijzigd dus mogen we aannemen dat we te maken hebben gehad met gemodificeerde modellen,


waarom kiezen sommige voor andere constructies..?

prijs is daarin van doorslagnemende factor zeker omdat de kwaliteit die we zouden mogen verwachten van honda te wensen over laat.

is dit een tekort komning van honda of zijn de klanten te gewillig in dit feit
(vul zelf maar in)
feit is wel dat de originele pomp  het beste past bij  het motorconcept ten aanzien van opbrengst en druk.

de originele pomp wordt aangestuurd door het fuel cut off relais die afh van het motortoerental zorgt
voor de juiste leiding druk zonder de afsluiting van de vlotternaald in de carburateur te overbelasten.
iedere andere manier doet hier afbreuk aan
De meeste  brandstof pomp systemen werken met een retour leiding om dit te regelen
als een pomp zijn druk niet kwijt kan wordt deze warm doordat deze in zijn eigen vloeistof gaat draaien
en dit is uiteindelijk funest voor iedere pomp.
De xrv en ook de xl 1000 v hebben geen retour leiding en daarom is het zo belangrijk hier wel rekening mee te houden om zondermeer af te wijken van het concept
dat het wel goed kan werken bewijst de werking van de pomp op de XL 650 V




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 07:57 - 30 nov 2009 08:31 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
... ik heb (hier en op marktplaats) revisiesetjes in de aanbieding om de pomp weer nieuw te maken.
Heb er inmiddels tientallen gesleten, en de verhalen zijn nogal divers. Er is echt niets zinnigs over te zeggen qua km-stand, al heb ik het idee dat de piek wel tussen de 45-50kkm zit (bij AT's). Al zijn er ook mensen die al meer dan een ton draaien met de originele pomp.
De Africa Twin is wel absoluut koploper onder m'n kopers, maar dat KAN ook komen omdat er relatief veel mee gereden wordt, en de rijders wellicht meer zelf knutselen dan de gemiddelde Shadow/LC8/CB600R rijder.

Dat er  wijzigingen zijn geweest aan de pomp beaam ik. De contactpuntjes-schakelaar is echter al die jaren ongewijzigd geweest, dus hetzelfde euvel blijft zich voordoen.

Het technische verhaal hierboven klopt niet.
-Het relais heeft een andere functie, nl het uitzetten van de pomp als het blok niet draait. (een relais wat "aanstuurt op druk"?)
-QH-Brezan/Vacuum/Pierburg/etc pompen hebben ook geen retourleiding, dus waarom werkt dat dan?
-De pomp regelt helemaal niet elektronisch de toevoer van brandstof, maar op veerkracht. Als de veer z'n slag heeft gemaakt zal de pomp elektrisch de veer weer indrukken om een volgende slag te maken. Warm worden doet ie alleen als de puntjes vastbranden; heb je mooi een 50W verwarmingselementje onder je fiets zitten!
- Hoe gaat een membraan-pomp in z'n eigen vloeistof draaien?
- En Ad, waar zit op een 650 Transalp de brandstofpomp dan?
Ik waardeer je enthousiastme, maar verifieer je kennis liever voordat die op het forum gezet wordt.


Dan nog even over de oplossing:

Zoek maar op Marktplaats op "brandstofpomp honda" en je vindt me vanzelf.. (via het forum reageren scheelt nog een paar euro, zomaar een tip). Je krijgt dan binnen een paar dagen (soms de volgende dag al!) een revisiesetje thuis, wat je gemakkelijk zelf kunt monteren m.b.v. een instructie die je erbij krijgt.
Ik voorzie deze setjes van een diode+condensator parallel aan de spoel om de levensduur te verlengen, dus ze branden minder snel in dan de originele pomp van Honda!  8)

Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar mijn advies is toch:
- Haal het zwarte kapje eraf, kijk hoever de puntjes ingebrand zijn (al zegt dat eigenlijk nog niet veel  :-X). Wil je niet stil komen te staan, reviseer je pompje dan gewoon en verzeker jezelf van een betrouwbare fiets.
Zelf heb ik zeker al 15 keer op de vluchtstrook gestaan met "experimentele pompen en FET-schakelingen", en da's niet leuk. Je staat echt ineens stil.....  :-[



Waarom doet Honda dit?
Nou, om dezelfde reden als waarom vele andere merken deze pomp gebruiken:
- After Sales Income! (... en de dealers moeten ook leven toch?)


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 08:38 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Het is een beetje vreemd... De één verslijt 3 pompen in 3 jaar en 75.000 km (ik dus), de andere haalt op z'n sloffen 200.000 km en heeft nooit een probleem...

Geen idee wat de pomp (lees: de contactpuntjes) nu sneller-; of niet laat inbranden. Maar het blijft een controle punt bij de aanschaf van een @twin of Carbudero...  :-\

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 09:13 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
ik snap de verschillen ook echt niet!
En tja, bij een nieuwe fiets controleren is niet altijd gemakkelijk natuurlijk. Een bandenset/kettingset is duurder dan een revisiesetje voor de pomp (4 tientjes).
Ik heb gewoon een setje onder de buddy; mocht ik een keer komen te staan hoef ik alleen maar een soldeerbout te vinden op de vluchtstrook, of kroonsteentje ertussen te zetten. Verder is het dan op de vluchtstrook in te bouwen met je Leatherman.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 11:06 #7 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Ik denk dat het veelal te maken heeft als je hem af en toe laat droog pompen door de tank helemaal leeg te rijden.Als hij droog staat schakelt hij sneller, dus de zelfinductie van de pompspoel zal oplopen en sneller inbranden op de contacten. Een vrijloop diode zoals Daan gedaan heeft zou dit idd kunnen verminderen.

Ad, wat is het gevolg van een overbelaste vlotter naald? een te rijke verbranding?

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 11:12 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Heb zelf geen originele pomp, en er ook helemaal geen ervaring mee.

Maar, het was me al een paar keer opgevallen dat in dit soort topics iedereen het heeft over leeg rijden, maar als je rijdt tot aan je reserve zal de pomp ook droog staan totdat je de reserve knop omgedraaid hebt  :-\

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 12:30 #9 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

Heb zelf geen originele pomp, en er ook helemaal geen ervaring mee.

Maar, het was me al een paar keer opgevallen dat in dit soort topics iedereen het heeft over leeg rijden, maar als je rijdt tot aan je reserve zal de pomp ook droog staan totdat je de reserve knop omgedraaid hebt  :-\


IDD en daarom staat mijn kraan altijd op reserve en houd ik gewoon de kilometerstand in de gaten om te tanken....

Baat het niet dan schaad het niet, maar heb er wel een goed gevoel bij dat mijn puntjes dan langer mee gaan.

( tot nu toe "slechts" één keer mis gegaan. Zal hem zelf maar aangeven voor ik al die ITT 2008 gangers over me heen krijg :)  )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 13:51 #10 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
.. dus als je gewoon zorgt dat je contactpuntjes nieuw zijn, kun je mooi je reserve-stand gebruiken!

Wel leuk dat het mooi pompje zo'n welbesproken onderwerp blijft....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 14:16 #11 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Er zal toch ook wel ergens een aftermarket sensor plus lampje te krijgen zijn?

Ik vind het sowieso raar waarom op de RD04 2 lampjes zitten voor brandstofindicatie en op de RD07 niet.

Heel relaxed om te weten dat je met geel lampje nog zo'n 80 km kan en bij rood nog zo'n 15. Geen gezeur met schakelaar of drooglopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 14:47 #12 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

.. dus als je gewoon zorgt dat je contactpuntjes nieuw zijn, kun je mooi je reserve-stand gebruiken!

Wel leuk dat het mooi pompje zo'n welbesproken onderwerp blijft....


NEEN !! ,  daar ging het nu net om, dat ik niet wil dat elke keer wanneer ik dan zou over moeten schakelen van "normaal" naar "reserve"  mijn pomp eerste een tijdje "droog" staat te vonken.

En JA ik heb reeds mijn pomp laten modificeren via Olaf. Met nieuwe puntjes en diodes en weet ik wat niet meer.

En JA er zijn aftermarketoplossingen welke je pijlstokkie van je benzine kraan vervangen met een sensortje waarop een lamppie zit aangesloten. Ik meen iets van 80 euro bij AfricanQueens DE.
https://ssl.kundenserver.de/s74270419.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=154b13cbf07d597/shopdata/index.shopscript
Heb er aan zitten denken maar wel beetje prijzig voor een "lampje"

En JA die benzinepompen weten wat. :)
(net als banden/vering/olie,  vaak een herhaling van zetten, zeer persoonlijk en weinig echt nieuws ! )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 15:09 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
.... Ik heb ooit dat kraantje willen bestellen via AQ, maar ze hebben het mij zelf afgeraden omdat er teveel gedonder mee is.

Een reserve-knop werkt redelijk lomp, en je pomp is echt niet meteen stuk als ie ff droog staat te klapperen!

maarruh, ieder z'n mening! En een ieder z'n eigen oplossing voor 't probleem!
Ik vind mijn/Olaf's oplossing het mooiste! Zie het als een stukje onderhoud van je fiets en ga lekker een rondje rijden zeg maar! En mijn setje kun je mooi op voorraad hebben/houden liggen.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2009 20:31 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

( tot nu toe "slechts" één keer mis gegaan. Zal hem zelf maar aangeven voor ik al die ITT 2008 gangers over me heen krijg :)  )


Ik begrijp dat je het wilt verdringen Niko maar het was echt 2009  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2009 09:21 #15 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

Ik begrijp dat je het wilt verdringen Niko maar het was echt 2009  8)


Ja hoor, wrijf het er nog maar eens lekker in :(

"Gelukkig" een lege tank en geen kapotte pomp. ( om toch nog on-topic te blijven.  HAha ) 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2009 00:30 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Ik heb volgens mij al eens eerder (ja dit topic bestaat al 300 keer.. :angel:)
mijn eigen ervaring hier neergezet: 90.000 met de ori pomp. En ik rij ALTIJD door de reserv heen... Op mn ouwe CBtjes geleerd.

En ik kan er ook geen sluitend antwoord op geven. Een vriend van me rijdt, na pas 34.000, nu rond met een VFR-pomp van mij...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2009 11:11 #17 door edvissers
Beantwoord door edvissers in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Hallo allemaal,

Deauvillerijders kampen ook veelvuldig met een kapotte benzinepomp. Veelal is het probleem dat de kontaktpunten zijn ingebrand. Daarvoor is een eenvoudige oplossing die voorkomt dat de punten inbranden.

Zie hier:

honda-deauville.nl/Downloads.php

Daar vind je een handleiding vor het plaatsen van een diode op de benzinepomp. Welliswaar voor een Deauville, maar de oplossing kan voor vele merken en types gebruikt worden.

Ik heb de handleiding ook even in de bijlage gezet.

Succes
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2009 11:39 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
@ Edvissers
Dat jullie ook met de zelfde benzinepomp problemen kampen als de AT en Varadero rijders maakt het des te schandelijker dat Honda nooit zelf met een dergelijke simpele oplossing gekomen is.
Binnen de TCN zijn er twee leden die modificaties leveren incl nieuwe punten. Maar desalniettemin mooi dat je de handleiding hebt gepost.
Heb even bij 'jullie' op de site gekeken. Ziet er mooi en informatief uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2009 12:14 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
Tegen de tijd dat alle pompen met de Daan/Olaf/Oostenrijkse oplossing probleemloos minimaal 75.000km lopen ga ik het hele verhaal geloven.

Is toch allemaal natte-vingerwerk?? Ik heb 90k met een originele en 60k met een gebruikte gereden. Nu heb ik er bij wijze van proef een gebruikte vacuumpomp op zitten. Toch geen reden om te zeggen dat we dat allemaal moeten doen?. Hij zit er pas 20k op dus daar kan je niks over zeggen.

Dus ook niet met een diode op je punten. Misschien helpt het maar 10.000km...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2009 12:38 - 06 dec 2009 12:50 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp (niet wat je denkt!)
@Brombeer:
Elektrotechnisch schijnt de aanpassing te kloppen maar de praktijk zal het uitwijzen. Norbert de 'Oostenrijker' waar Olaf contact mee heeft, heeft er al vele aangepast en niet alleen 'gister'.
Ook jij kan de positieve uitz. op de regel zijn met je ervaring.
Met m'n 04 heeft het met de 1e pomp ongeveer 80.000 km uitgehouden maar daarna waren de punten echt op.
De vorige eigenaar van mijn 07A heeft de originele pomp er al bij 40.000 km afgegooid ivm.....
Overigens heeft een 04, ivm ontbreken van een benz.kraan minder snel last van ......
Op de duitse AT site staat een poll mbt de km stand waarbij de pompen het begeven en de km standen zijn aanzienlijk lager als waar jij en ik met de 04 over spreken.

Maar je hebt gelijk de tijd en de praktijk zullen het moeten uitwijzen maar vooralsnog geef ik Daan en Olaf ruim het voordeel van de twijfel.
Eerdere experimenten met FET's en lichtsluizen zowel in NL, Duitsland en de USofA bij oa. AT's en KTM's zijn allemaal binnen de 10.000 km een voortijdige dood gestorven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden