Ontsteking onregelmatig opgelost na schakelen dodemansknop

15 okt 2020 19:02 - 15 okt 2020 20:09 #1 door Dennis van Dijk
Hi allemaal,

Ik heb nogal een merkwaardig probleem met mijn RD03 xrv650. Twee jaar geleden waren de CDI’s kapot heb heb deze toen vervangen door originele vervangende CDI’s.

Hierna liep de Motor erg slecht na het starten. Stationair op zich prima, maar met gas geven, stotteren en ploffen en bijna geen vermogen. Ook geprobeerd te wisselen met andere CDI’s. Probleem bleef echter. (Niet altijd overigens) maakt niet uit of het een koude of warme start is. Het is random kans 1 op 4 denk ik.

De truc die ik nu heb, is dat ik na het starten ff snel de dodemansknop erop en eraf haal, en daarna rijdt hij top. Geen gestotter of geplof én het volle vermogen terug.

Maarrrr, ondanks dat ik een ‘workaround’ heb, wat zou het kunnen zijn?

Iemand een tip? Wordt gewaardeerd.

Mvg Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2020 12:06 #2 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Ontsteking onregelmatig opgelost na schakelen dodemansknop
Iemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2020 14:29 #3 door Garfield
Hi Dennis,

Even wat dingen helder krijgen ...

Je rijdt dus nu al twee jaar met dit issue ?
Je hebt twee jaar geleden nieuwe CDI's gekocht en meteen nadat je die gemonteerd had, had je dit probleem ?
Waar heb je de CDI's vandaan ?

Je schrijft 'na het starten' - wat bedoel je precies ? Loopt hij dan altijd slecht tot je hem weer uitzet of alleen de eerste x minuten of zo ?
Wat doe je precies met de killswitch ? Schakel je daarmee de motor uit als hij loop en start je de motor dan weer ?
Is die 'workaround' met de killswitch de enige manier waarop je ervoor kan zorgen dat de motor weer beter loopt ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2020 22:43 #4 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Ontsteking onregelmatig opgelost na schakelen dodemansknop
Yes, twee jaar zo’n beetje ja.
CDI’s zijn de OEM cdi MS8 uit de transalp van een maatje van mij. CDI’s die ik gekocht had, deden het niet op mijn motor, maar wel op die van hem. Dus we hebben geruild. Ook een reserveset van hem geprobeerd. Zelfde euvel. Aftermarket CDI’s loopt de AT sowieso niet op. Lijkt nogal een kieskeurig AT te zijn :-)

Je schrijft 'na het starten' - wat bedoel je precies ? Loopt hij dan altijd slecht tot je hem weer uitzet of alleen de eerste x minuten of zo ?
ANTWOORD: loopt dan stationair prima. Maar als je gas geeft lijkt de ontsteking niet te kloppen: gevolg: ploffen, geen vermogen. Slaat echter niet uit.

Wat doe je precies met de killswitch ? Schakel je daarmee de motor uit als hij loop en start je de motor dan weer ?
ANTWOORD: als je wat gas geeft (meer toeren) en je zet ff de killswitch erop en weer aan, dan laat ie net niet af :-) en daarna is de ontsteking weer top en het vermogen weer terug. Ik hoef hem dus niet opnieuw te starten. Dat is dus het trucje wat ik work around noem. Het werkt ook gegarandeerd en is als een “op het moment” oplossing heel praktisch, als je al aan het rijden bent. Dat in tegenstelling tot motor uitzetten met de sleutel en opnieuw starten. Wat overigens niet gegarandeerd werkt.

Is die 'workaround' met de killswitch de enige manier waarop je ervoor kan zorgen dat de motor weer beter loopt ?
ANTWOORD: yup. Wel die ik weet.

De vraag lijkt dus te zijn: wat zet de killswitch uit in het circuit en wat dan blijkbaar gereset? Enkel de ontsteking in de vorm van de bobines, contactpunten, CDI’s? Geen flauw idee. Maar een merkwaardig euvel is het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2020 23:25 #5 door Garfield
Hi,

Ik ben momenteel zelf nogal bezig met CDI's en ik trigger even op wat je schrijft over de CDI's.

Als ik je verhaal goed begrijp, heb je nu Transalp CDI's in je Africa Twin ?

Ik werk zelf met de programmeerbare CDI's van cdi-shop.de.
Daar zit ook software bij waarmee je de verschillende ontstekingscurven met elkaar kunt vergelijken.

Ik heb even de curves van een PD06 naast die van een RD04/RD07 gezet en zie wel wat verschillen.

In deze grafiek zie je het aantal graden vervroeging afgezet tegen het toerental.
Hoe hoger de grafiek ligt, hoe vroeger de ontsteking plaatsvindt.
Die vervroeging is nodig voor een goede verbranding en moet toenemen met het toerental, maar de vervroeging mag ook niet te hoog worden.
Een te vroege ontsteking kan enorme schade aan je motorblok veroorzaken.





In de eerste grafiek zie je de originele profielen uit de tijd dat deze motoren gebouwd werden.

In de tweede grafiek zie je de profielen die later gemaakt zijn voor optimaal gebruik bij modernere brandstoffen.

Als jij met originele Transalp CDI's in je AfricaTwin rondrijdt zal de motor bij lagere toerentallen een beetje slomer zijn dan hij zou kunnen, dat is niet erg.
Hij zal echter op hogere toerentallen te vroeg ontsteken, dat is niet zo goed.
Dit kan schade aan je motorblok veroorzaken.

Er zijn echter nog meer parameters die in de CDI anders kunnen zijn.
Of deze verschillen jouw probleem veroorzaken weet ik zo echter ook niet direct.

Verder heb ik recentelijk net wel geleerd dat hoewel de CDI's van een Dominator 250 en een Transalp 600 uiterlijk identiek zijn, de ontstekingscurves anders zijn maar nog belangrijker: de aansluitingen ook. De stekkers zijn 100% identiek maar er zijn verschillen tussen wat er op de pinnetjes aangesloten zit.
Dit zorgt voor verrassende effecten als je de CDI's zomaar probeert uit te wisselen.
Of en hoe deze verschillen in aansluitingen tussen TA en AT er zijn weet ik nu (nog) niet.

Anyway, even terug naar de basis: welke CDI's heb je exact en in welk type motor exact heb je die nu zitten ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2020 09:56 #6 door alain
Dennis,

probeer eens, vooraleer de motor aan te zetten, die dodemansknop, killswitch, stop switch op het elektrisch schema, een aantal keren over en weer te schuiven, en dan pas de motor te starten. Een slecht contact in die switch (en in elke stekkerverbinding naar de CDI's), kan dit soort storingen veroorzaken.
Draait ie dan ineens goed, dan moet je die killswitch eens uit elkaar halen, reinigen, en met vaseline invetten.

Mijn reisgenoot had vorig jaar in het eerste uur van onze vijfmaandenreis naar Azië reeds een probleem met deze killswitch en stond urenlang vast in Eindhoven op een zaterdagnamiddag.

Het is nooit overbodig om bij een oude motor alle stekkerverbindingen regelmatig na te zien, want ze oxideren en veroorzaken de raarste en meest onaangename storingen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2020 09:57 #7 door Dennis van Dijk
Beantwoord door Dennis van Dijk in topic Ontsteking onregelmatig opgelost na schakelen dodemansknop
Hi Garfield,

Dank voor de tijd/moeite die je erin steekt om te helpen. Wordt gewaardeerd.

Wat betreft de CDI's
VRAAG: Anyway, even terug naar de basis: welke CDI's heb je exact en in welk type motor exact heb je die nu zitten ?
ANTWOORD: MS8 in de Africa twin '88 en deze kwamen uit de transalp PD06 '88.
Vreemde is; als je naar de Honda stockparts kijkt (CMSNL) dan hebben ze ook hetzelfde parts number. Dus je zou zeggen dat ze dan helemaal identiek zijn. Toch?

Het rare is dan dus dat als de CDI 'gereset' wordt (Killswitch) dat het dan wel goed gaat. Vreemd aangezien de CDI statisch 'geprogrammeerd is'.

haha "Suske en Wiske en het mystery van de CDI"

Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden