Hi,
Ik ben momenteel zelf nogal bezig met CDI's en ik trigger even op wat je schrijft over de CDI's.
Als ik je verhaal goed begrijp, heb je nu Transalp CDI's in je Africa Twin ?
Ik werk zelf met de programmeerbare CDI's van cdi-shop.de.
Daar zit ook software bij waarmee je de verschillende ontstekingscurven met elkaar kunt vergelijken.
Ik heb even de curves van een PD06 naast die van een RD04/RD07 gezet en zie wel wat verschillen.
In deze grafiek zie je het aantal graden vervroeging afgezet tegen het toerental.
Hoe hoger de grafiek ligt, hoe vroeger de ontsteking plaatsvindt.
Die vervroeging is nodig voor een goede verbranding en moet toenemen met het toerental, maar de vervroeging mag ook niet te hoog worden.
Een te vroege ontsteking kan enorme schade aan je motorblok veroorzaken.
In de eerste grafiek zie je de originele profielen uit de tijd dat deze motoren gebouwd werden.
In de tweede grafiek zie je de profielen die later gemaakt zijn voor optimaal gebruik bij modernere brandstoffen.
Als jij met originele Transalp CDI's in je AfricaTwin rondrijdt zal de motor bij lagere toerentallen een beetje slomer zijn dan hij zou kunnen, dat is niet erg.
Hij zal echter op hogere toerentallen te vroeg ontsteken, dat is niet zo goed.
Dit kan schade aan je motorblok veroorzaken.
Er zijn echter nog meer parameters die in de CDI anders kunnen zijn.
Of deze verschillen jouw probleem veroorzaken weet ik zo echter ook niet direct.
Verder heb ik recentelijk net wel geleerd dat hoewel de CDI's van een Dominator 250 en een Transalp 600 uiterlijk identiek zijn, de ontstekingscurves anders zijn maar nog belangrijker: de aansluitingen ook. De stekkers zijn 100% identiek maar er zijn verschillen tussen wat er op de pinnetjes aangesloten zit.
Dit zorgt voor verrassende effecten als je de CDI's zomaar probeert uit te wisselen.
Of en hoe deze verschillen in aansluitingen tussen TA en AT er zijn weet ik nu (nog) niet.
Anyway, even terug naar de basis: welke CDI's heb je
exact en in welk type motor
exact heb je die nu zitten ?