Voorrem ontluchten lukt niet.

25 okt 2020 17:15 #1 door Blijepanda
Voorrem ontluchten lukt niet. werd gestart door Blijepanda
Goedendag,

Ik heb een XRV750 RD07a en het lukt met niet om me remmen weer terug op druk te krijgen. Ik heb de voor klauwen voorzien van nieuwe rubberen ringen aangezien deze helemaal kapot waren en ik de zuigers niet meer terug de klauwen kreeg.
De motor heeft nog originele leidingen, rempomp en klauwen. Ik heb DOT5.1 van Putoline er in gestopt.

Ik heb nu genoeg druk op het remsysteem dat het voorwiel niet meer kan bewegen als ik de hendel in knijp, echter voelt deze als een spons en kan ik de hendel tegen me handvat aan drukken. Er is dus wel druk maar niet genoeg.

Bij beide klauwen kwamen er geen luchtbelletjes meer uit toen ik probeerde te ontluchten (remhendel paar keer in knijpen en met in geknepen remhendel de nippel open- en dichtdraaien).

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- ontluchten bij de klauwen, hier komt remvloeistof uit zonder lucht bubbels er in.
- Nacht laten staan met in geknepen remhendel en daarna opnieuw ontlucht. Na deze keer ontluchten kwam er wel meer druk op het systeem.
- Aansluiting bij de rempomp stukje open gedraaid met druk op het systeem. Dit had vrij weinig effect.
- Remhendel in knijpen en laten schieten. Dit hielp om er meer druk op te krijgen maar nog steeds niet genoeg.
- Gecontroleerd of er remvloeistof lekt bij de zuigers. Rem systeem verliest ook geen druk over een langere tijd.
- Met een spuit remvloeistof door de ontluchtingsnippels het systeem inspuiten tot het er bij de rempomp er uitkomt.

Ik weet zelf niet meer zo goed wat ik nog kan proberen om het laatste beetje lucht uit me rem systeem te krijgen.
Ik heb het vermoeden dat er nog ergens in de hardlines lucht zit of dat de rempomp niet goed wilt ontluchten.
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 19:46 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Volgens mij kwestie van doorgaan, langzaam je remhendel paar keer inknijpen, dan ontluchtingsnippel los tot je de hendel ietsje voelt gaan en nippel dan gelijk weer dicht, enz. op den duur krijg je druk. ( ik neem aan dat je zuigers wel gewoon soepel in je klauwen gingen toen je de rubbers hebt vervangen)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 20:06 - 25 okt 2020 20:06 #3 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Bedankt voor je reactie. De zuigers gingen inderdaad soepel de klauwen in, moest wel flink wat oxidatie wegkrabben uit de zitting voor de rubberen ringen en heb de binnenkant van de cillinders opgepoetst met belgom alu poets. Heb hem nu met in geknepen rem weg gezet in de hoop dat ik morgen weer wat meer druk er op heb (was een tip van het XRV forum). Als die dan nog steeds niet genoeg druk heeft zal ik hem opnieuw proberen te ontluchten.

Ik ben nog redelijk nieuw in het ontluchten van remmen, moet je door gaan met ontluchten als je geen bubbeltjes meer uit je ontluchtingsnippel ziet komen?

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 20:14 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
je moet doorgaan tot je remhendel weer hard aan voelt, kan soms best wel eens even tijdje duren.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 20:46 #5 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Weet je zeker dat dot 5.1 geschikt is voor jou remmen
Vermoed dot3
,en dot4 als beter alternatief

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 21:27 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Inderdaad, DOT 4 wordt voorgeschreven voor een XRV 750. DOT 5.1 is een syntheet en dat gebruik je eigenlijk alleen maar als het voorgeschreven is, zo geeft Putoline het zelf ook aan.

5.1 en 4 kan je ook niet mengen en als je dat wel doet kan dat gedoe geven. Mijn tip. Je remsysteem leeghalen, zuigers er uit en de klauwen goed reinigen, systeem weer vullen, ontluchten en weer leeg halen en dan nogmaals afvullen met DOT4.

5.1 leuk als je alles nieuw hebt maar rommel in een gebruikt en ouder systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 21:55 #7 door V-Twin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 22:24 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
5.1 en 4 is prima mengbaar hoor, 5.1 is eigenlijk een verbeterde versie van 4 . Dot 5 is niet mengbaar vanwege silicone.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2020 08:36 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Zoals al gezegd, blijven door gaan.

Wat je ook nog kunt proberen is je motor eens een 10 minuten stationair te laten lopen. Door de kleine trillingen komen dan mogelijk de zeer kleine luchtbelletjes langzaam omhoog.

Daarna dus weer even ontluchten en/of nog ff de rem een nachtje ingedrukt houden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2020 08:43 #10 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Bedankt voor de reacties, ik ga deze week weer verder met ontluchten van me remmen. Ik zal nog even laten weten of het gelukt is of niet en hoelang het duurde.

@Wilco.Cwx Volgens Haynes is moet er DOT 4 in het remsysteem en de motor zaak bij mij in de buurt zei dat DOT 5.1 beter is. Verder lees je op het internet ook veel dat DOT 5.1 in een DOT 3 of 4 remsysteem kan.

@V-Twin In het arktikel staat dat je DOT 5 niet mag mixen met DOT 3/4/5.1. Je mag wel DOT 3/4/5.1 mixen. Ik maak me ook geen zorgen dat ik de verkeerde remvloeistof heb. Maar wel bedankt voor de reacite, twee keer checken kan nooit kwaad!

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2020 08:57 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Je hebt gelijk Mathijs, had er even overheen gelezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2020 12:49 #12 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Iedereen weer wakker ?
Persoonlijk blijf ik fan van dot4
Dot 4 low viscositeit is gewoon goed voor ons soort gebruik .

Al was het maar om verwarring te voorkomen als de cijfers hoger worden .

Tenzij de fabrikant specifieke eisen stelt aan de remvloeistof. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2020 18:15 - 26 okt 2020 18:18 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
voor al die wise kids,
de viscositeit van 5.1 is lager dan die van dot 4 echter zo werkt het niet.

dot 3,4 en of 5.1 zijn alle op glycol basis en de eisen gesteld door het Department Of Transportation aan 3,4 of 5.1 zijn verschillend.

de keuze voor de 5.1 heeft ten aanzien van zijn kookpunt voordelen tov de dot 4 maar ook nadelen
want ze trekt sneller water aan .

bedenk dat de DOT minimale eisen beschrijft en er zijn dus ook dot 4 kwaliteiten die gelijkwaardig zijn aan die van de dot 5.1



Voor de liefhebber heb ik een technisch blad toegevoegd

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 09:56 - 02 nov 2020 09:57 #14 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Dit weekend heb ik weer me remmen ontlucht. Ik heb nu wel genoeg druk om veilig te kunnen rijden alleen voelt hij nog steeds een klein beetje als een spons.
Zodra me remmen al helemaal tegen de schijf zijn gedrukt kan ik me hendel nog een stukje door drukken (kost wel redelijk wat kracht).
Zou dit aan de remleidingen kunnen liggen? Dit zijn voor zover ik kan zien nog de originele.

Wil iedereen bedanken voor zijn bijdrage, oplossing was gewoon door gaan met ontluchten.
Verder ga ik de volgende keer gewoon DOT4 er instoppen aangezien je je kan afvragen of je het extra hoge kookpunt nodig hebt en de DOT4 trekt minder water aan.

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 10:48 - 02 nov 2020 10:49 #15 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Op afstand is dit haast onmogelijk goed te beantwoorden.
Wat 'redelijk wat kracht' is, kan helemaal binnen de marges liggen of toch echt teveel zijn.

Laat ik het zo zeggen: ik heb op al mijn motorfietsen staalomvlochten remleidingen zitten (behalve de Dominators, maar dat komt nog).
De rem van de Transalp en de Pan is kei- en keihard. Goed doseerbaar maar op een gegeven moment kan de remhendel gewoon niet verder ingedrukt worden, ook al knijp ik zo hard als ik kan.
Jouw RD07 is volgens je signature nu 20 jaar oud.
Ik geloof dat je 'volgens het boekje' de rubberen remleidingen om de 5 jaar behoort te vervangen. Dacht ik.

Toen ik van de originele remleidingen naar de staalomvlochten leidingen ging, merkte ik een groot verschil.
Het drukpunt was veel duidelijker, het gebied waarin je de remhendel kon inknijpen was een stuk kleiner, het was minder vaag.
Het zou best kunnen dat dit is wat je voelt maar dat is op afstand heel moeilijk te zeggen.

Ik zag dat je in Hoorn woont.
Je zou even naar AFS Motorparts in Purmerend kunnen rijden, daar kan Frank, de eigenaar, wel even kijken en je goed adviseren.
Je mag ook bij mij in Amersfoort langskomen maar dat vind je wellicht wat ver :-)

En ja, DOT4 is prima.
Ik haal altijd blikjes van een liter bij de Praxis, Toolstation etc.
Dat is voor één motor wat veel maar het is nou ook weer niet heel duur.
(En ik heb meerdere motoren).
Het allerbelangrijkste is dat je de vloeistof regelmatig ververst.
Ik doe dat jaarlijks, ik geloof dat het officiële advies om de twee jaar is.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 10:54 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Dot 4 is er trouwens ook in allerlei kwaliteiten en verschillende kookpunt, een beetje beter spul betaal je rond de 15 euro voor halve liter. Dat je de hendel nog een stukje door kan knijpen is wel normaal zeker met die oude remleidingen,die zou ik eens vervangen dan krijg je een heel ander gevoel in je remhendel.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 15:47 #17 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Bedankt voor de info, ik ga zeker kijken naar stalen remleidingen! al moet ik zeggen dat ik niet denk dat ik snel de motivatie zal vinden om alles opnieuw te moeten ontluchten!

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 21:11 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
een beetje gereedschap helpt ook wel, ik heb dit ding want Varadero remmen ontluchten is nog een stuk gekker

www.hbm-machines.com/producten/hbm-21-de...mp-voor-remvloeistof

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 21:23 #19 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Werkt dat nou echt handig ?

Ik heb wel vaker naar dat soort dingen gekeken maar twijfel toch elke keer weer of het wel écht handig is ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 21:37 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorrem ontluchten lukt niet.
Als je hele systeem leeg is werkt het wel goed om het op gang te krijgen, daarna ontlucht ik gewoon op de ouderwetse manier.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden