Wel of geen origineel tandwiel plaatsen !?

31 okt 2020 14:11 #1 door Marco Franssen
Wel of geen origineel tandwiel plaatsen !? werd gestart door Marco Franssen
Hi People, ik heb van mijn in april aangeschafte RD07 een heuse 7000KM plezier gehad totdat ie stilviel met een verrotte as. Helaas een miskoop, ook met een speciaal tandwiel (zelfs 2 verschillende typen) heeft dit maar een extra 3000KM opgeleverd(van de 7) :pinch: Oké, na lang wikken en wegen een ander blok gekocht.(tja, verliefd he? :silly: ) En zal op korte termijn deze omwisselen. Nu is mijn vraag of ik beter het originele systeem kan aanhouden met het 'smalle' tandwiel en borgplaatje of toch (weer) het speciale tandwiel moet monteren. Uiteindelijk heeft het 'speciale' tandwiel mijn motor niet kunnen redden. Deze vrat de voorste -compleet intact zijnde- spiebanen binnen no time op. En ergens is dat ook logisch. Het tandwiel wordt door de krachten eigenlijk scheef getrokken en zo breken de voorste nokken af. Mijn 'nieuwe' blok heeft echt goede spiebanen. Ik wil het echt niet verkloten op een of andere manier. Dus bij deze mijn vraag... Origineel tandwiel of extra breed tandwiel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2020 14:21 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wel of geen origineel tandwiel plaatsen !?
Hoi Marco,

als je de ketting recht spant word het tandwiel niet krom getrokken en is de last verdeeld over de breedte van de splines.
Mits een goede pasvorm is breder dan beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2020 14:52 #3 door Marco Franssen
Beantwoord door Marco Franssen in topic Wel of geen origineel tandwiel plaatsen !?
Oké, mist ie dan niet het axiale bewegen? Ik bedoel, zo'n aangepast tandwiel zit naar mijn mening weinig beweging in axiaal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden