Kilometerteller defect?

03 dec 2020 14:41 #1 door Peter Red
Kilometerteller defect? werd gestart door Peter Red
Hoi Allemaal,

Kort geleden begon de kilometerteller teller te schokken en gaf onregelmatig de snelheid aan. Daar na geheel dood. Kabel en Wiel is in orde dus het probleem zit in de teller zelf. Iemand al een idee wat defect kan zijn voordat ik hem ga demonteren?
De Tripmaster geeft ook niets meer aan. Misschien heeft iemand dit euvel ook gehad.

Groet Peter
XRV 750 RD07a

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2020 16:49 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kilometerteller defect?
In volgorde van voorkomen van deze problemen :

- worm wieltje stuk
- kabel stuk
- kabel los gekomen bij tellerhuis
- aansturing wormwieltje in voorwiel verbogen/stuk

en pas daarna eigenlijk problemen in tellerhuis zelf.

Eerst controle is even voorwiel van de grond en kabel uit het huisje bij het wiel halen en aan wiel draaien om te zien of palletje draait.
Als dat het geval is, kabel even eruit trekken om te kijken of deze niet gebroken is.

Heb hier eventueel nog wel een tellerhuis liggen welke 'open' ligt. Zou desnoods het teller gedeelte uit gehaald kunnen worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2020 16:51 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kilometerteller defect?
aanvullend....
je kunt ook nog even een boormachine op de kabel zetten als je m toch al bij het wiel eruit gehaald hebt om te kijken of de tellers dan wel werken....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2020 17:38 #4 door Peter Red
Beantwoord door Peter Red in topic Kilometerteller defect?
Dank je wel! Had al in het wiel gekeken en die draait wel rond. Ik ga de stappen uitvoeren en dan is het uitsluiten! Het is wel lastig zonder KM teller. Mede vanwege het feit wanneer ik moet tanken..... Ik laat het weten of het gelukt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2020 14:31 - 25 dec 2020 14:42 #5 door Peter Red
Beantwoord door Peter Red in topic Kilometerteller defect?
Vandaag eindelijk aan toegekomen. Betere temperaturen ook in de schuur.

Naast het probleem met de kilometerteller bleek ook de remblokken versleten te zijn. Aangezien hij toch op de heftafel staat ook maar meteen vervangen. Daarnaast ook mijn Garmin hoger geplaatst. Was al twee keer door rood gereden omdat het te laag stond en dus naar beneden keek in plaats van vooruit en op de weg te letten.

Moet zeggen dat ik een mooie oplossing gevonden heb, ook de tripmaster kan ik nu gewoon aflezen.

Twee problemen: palletje bij wiel draait niet! Dus eerst uit elkaar halen. Tevens met een schroefboormachiene de kabel gecontroleerd en deze is goed maar de kilometerteller geeft geen krimp dus ook in de teller een probleem.

Morgen weer verder.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 13:03 #6 door Peter Red
Beantwoord door Peter Red in topic Kilometerteller defect?
Oorzaak gevonden: na demontage voorwiel blijkt het wormwieltje bijna geen groeven meer te hebben en wordt niet meer aangedreven, dus versleten.
Eerst maar een nieuwe bestellen. Meteen maar de olie ververst, oliefilter en 4 bougies. Als je toch tijd hebt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 13:07 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Kilometerteller defect?
Controleer wel of alles nog voldoende 'vrij' draait. Anders heb je straks een nieuw wormwiel maar slijt ook dat alsnog snel kapot vanwege teveel weerstand.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2021 17:30 #8 door Peter Red
Beantwoord door Peter Red in topic Kilometerteller defect?
Vandaag wormwiel vervangen en tevens het advies opgevolgd en gecontroleerd of alles nog vrij draaide en dat bleek het geval. Na goed ingevet te hebben alles weer gemonteerd en wat bleek? Alles werkt weer, dus ook de kilometerteller en tripmaster. Heb toch waarschijnlijk de kabel niet goed bevestigd toen ik de accu boormachine er op zette om te controleren of de kilometerteller defect was.

Al met al opgelost en bedankt voor de tips en adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.539 seconden