Kilometerteller vervangen, vraagje

06 jan 2021 09:22 #1 door marc-f
Kilometerteller vervangen, vraagje werd gestart door marc-f
Hoi allen,

Mijn kilometerteller was vast gelopen, nu heb ik er een andere opgezet, maar de stand klopt dus niet meer, deze is nu lager dan de "echte" stand. Weet iemand of je deze terug kan zetten op de juiste stand of dit ergens kan laten doen?

Anders klopt er van mijn documentatie ook niets meer.

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 10:47 - 06 jan 2021 10:48 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Kilometerteller vervangen, vraagje
Marc,

Het probleem van de kilometerteller die niet meer klopt is er een van heel veel Transalpers, gezien het defect van de opnemer een veel voorkomend probleem is.

Ook wanneer je boven 100.000 komt staat ie plots weer op 0, en wie van ons haalt die grens niet moeiteloos?

Misschien vind je hier wel dra een technische oplossing zoals jij zelf voorstelt, maar je kunt in je boekhouding altijd een nota toevoegen die de bij te tellen kilometers telkens oplijst. Dat is een goedkope en zeer efficiënte oplossing, en houdt geen risico in voor een nieuw defect aan je nieuwe kilometerteller door die 'technische ingreep'.

Bij de stand van mijn eigen kilometerteller moet ik telkens 103.000 bijtellen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 12:13 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kilometerteller vervangen, vraagje
Het is een analoog systeem door de aandrijving in het voorwiel.
Dus de teller in je dashboard wordt aangestuurd door het worm wieltje welke de kabel laat draaien die de teller in de cockpit laat draaien.

Enige manier om het te corrigeren is met een accu schroevendraaier de kabel aan te sturen, of je moet het hele tellerhuis open maken en de teller handmatig verzetten. (Maar de tripmaster teller wordt in het laatste geval dus niet bijgewerkt, en in het eerste geval moet je de motor op contact hebben staan....)

En je kunt rustig een dagje bezig zijn, want die schroevendraaiers gaan niet zo heel hard eigenlijk. En als je hem wel heel hard laat draaien loop je het risico dat je (zoals Alain al aan geeft) de boel kappot draait..... ben je weer terug bij af ...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.062 seconden