Bobine doormeten

16 feb 2021 18:04 #1 door Stef
Bobine doormeten werd gestart door Stef
Hallowkes,

Ben momenteel bezig met wat zaakjes inorde te zetten op de At.
Omdat hij stationair niet heel proper ging en soms een slag weg viel, dacht ik de bobines even door te meten.
Heb hier het haynes manual naast me en de primaire wikkeling zou ik tussen 0.1 en 0.2 ohms moeten hebben en de secundair tussen de 7.4 en 10.8 K-ohms.
Nu heb ik gemeten (foto's) en mijn primaire is veels te laag.(meet bij ze alle 4 hetzelfde)
Klopt dit of doe ik iets verkeerd ?


Alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2021 18:56 - 16 feb 2021 18:59 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bobine doormeten
Eerst de meetfout kijken. ( probes uiteinden tegen elkaar)
De meetprobes hebben ook weerstand.
Verder hangt veel af van de kwaliteit van de meter.
Ik denk dat je primaire meting gewoon klopt

Ps. Je meter is ook niet een van de betere. Sorry

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2021 19:43 #3 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Bobine doormeten
Dat klopt die multimeter is echt een goedkoop ding :cheer:
Een vriend van me heeft wel een deftige, zal daar ook eens me meten.
Het feit dat ik overal hetzelfde meet, veronderstel ik ook dat het aan de multimeter ligt :whistle:
Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2021 20:06 - 16 feb 2021 20:07 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bobine doormeten
Ik heb (onder andere) een vergelijkbare meter.
Die heeft een onnauwkeurigheid van zomaar één tot meerdere tienden Ohm.

Waarom verdenk je de bobines ?

Naar mijn ervaring heeft onregelmatig stationair lopen vaak een simpelere oorzaak: versleten bougies of vuile carburateurs om maar iets te noemen.
Of had je dat al uitgesloten ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2021 21:45 #5 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Bobine doormeten
Heb de At vorig jaar eind zomer gekocht, snel inorde gezet en nog wat zomerse ritten gedaan :cheer:
Hij start gewoon meteen, valt niet stil en rijd goed (denk ik, het is men eerste At)
Maar soms wat onregelmatig stationair, vooral bij koude motor.
Maar nu ben ik gewoon de motor, net iets grondiger aan het controleren, en daarom dacht ik effe bobines doormeten ;)
Bougie's zijn vervangen en carbu is proper.
Heb ook wel een gatje gevonden in de eindemper (geboord door vorige eigenaar), heb dit dicht gelast. Misschien dat dit er ook iets mee te maken had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 09:20 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bobine doormeten

Stef schreef : Heb de At vorig jaar eind zomer gekocht, snel inorde gezet en nog wat zomerse ritten gedaan :cheer:

Heb ook wel een gatje gevonden in de eindemper (geboord door vorige eigenaar), heb dit dicht gelast. Misschien dat dit er ook iets mee te maken had.


Uhmm. foto....
Want er zit sowieso een gat in je uitlaat voor de afvoer van het condens water....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 13:15 #7 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Bobine doormeten
:woohoo: klinkt logisch, het gat zat ook onderaan op het laagste punt van de eindemper als die gemonteerd is....
:pinch: dat word terug uitboren dan :silly:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 14:19 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bobine doormeten
Scherp opgepikt Rob !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 16:08 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bobine doormeten
Inderdaad dat is een origineel afvoer gaatje :)
Onregelmatige loop bij koude motor, zou ik eerder zoeken bij de gangbaarheid van de chokekabel en de choke plunjers in de carburateur.
Als het probleem niet speelt bij een warme motor zou ik ook eens kijken naar de klepspeling en de inlaatrubbers.
Een goed afgestelde en gezonde AT XRV750 moet je vaak gewoon starten met choke dat is niet raar maar na 2 - 3 km rijden kan die vaak helemaal uit en zou de motor goed moeten lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 20:30 #10 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Bobine doormeten
Ja voel me wel redelijk :silly: nu :dry:
Maar dat boor ik zo weer uit :P
Kleppen worden morge gesteld en nieuwe inlaat rubbers liggen klaar, choke kan ik inderdaad wel eens checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden