Advies bougie kleur

06 mrt 2021 22:18 - 06 mrt 2021 22:23 #1 door Stef
Advies bougie kleur werd gestart door Stef
Vorig jaar jaar op het einde van de zomer had ik me een rd07 gekocht, toen nog even zo mee rond gereden.
Nu heb ik de afgelopen weken de motor wat onder handen genomen.
Zo had ik de carbu gecheckt (staat volledig origineel volgens de haynes manuel), kleppen gesteld, ander inlaat rubbers gestoken want die erop zaten waren met een smalle inlaat, etc...
Nu was ik gisteren een klein test ritje gaan doen, de motor reed heel vlot alleen bij het gaslossen en terugschakelen ploft de uitlaat wel regelmatig (einddemper laser pro duro) heb zelf geen originele.
Ook bij stationair mist hij soms een slag...
Vandaag had ik al de 4 bougies eruit gehaald om de kleur te bekijken, kan iemand mij zeggen of dit goed is of eerder wat arm ?

Link stationair:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 22:18 #2 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Advies bougie kleur
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 12:37 - 07 mrt 2021 22:08 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies bougie kleur
Stef als eerste is het een goed teken dat de bougies van de achterste cilinder wat donkerder zijn dan die in de voorste zitten. Achter moet wat rijker staan omdat de cilinder daar wat minder koeling krijgt.
Over de kleur, ja dat is op afstand echt lastig iets over te zeggen. Zo op het eerste gezicht lijkt het er niet te arm uit te zien en niet te rijk.
Punt is echter wat zijn de omstandigheden waaronder je de bougies hebt verwijdert. Heb je de motor even in de schuur/garage etc even warm laten lopen of ben je ff op pad geweest en direct daarna de bougies verwijderd. Daar zit namelijk wel een behoorlijk verschil.

Het ploffen in de uitlaat bij een V-Twin is veelal een gratis feature en één van de charmes van een V-Twin :mrgreen:
Ook hier geld weer op afstand lastig te beoordelen omdat een lichte plof heel normaal is maar als het meer is ja dan is er wat aan de hand. Prima om nieuwe inlaatrubbers te hebben gemonteerd, daar zit vaak ook een oorzaak van niet helemaal lekker lopen en harde ploffen.
Een check die je kan doen is bij een warme motor van verschillende kanten wat remreinger op de dichte delen van het inlaat traject spuiten en kijken of de motor daarop reageert.
Op je filmpje hoor ik iets van inhouden ipv ploffen maar dat kan aan mij liggen.
Punten voor een check:
- stationair sproeiers (vuil)
- massakabel onder de tank bij balhoofd
- bougies kabels
- aansluiting spanningsregelaar, met name de draden vanaf de dynamo naar de stekker en de stekker zelf
- werking spanningsregelaar. (klinkt raar maar een SR slijt ook en als een SR door slijtage niet snel genoeg kan bijregelen dan heb je dit effect ook)

Succes mijn ervaring is dat het vaak ff puzzelen is en dat duurt even maar rustig aan komt op een keer weer goed!
-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 16:36 #4 door Stef
Beantwoord door Stef in topic Advies bougie kleur
Ben een klein toertje van 30km gaan doen, en toen ik thuis kwam direct afgezet.
idd vanop afstand is niet ideaal, maar toch al bedankt voor je advies ;)
Nu dat ploffen is vooral als ik terug schakel en rem op de motor. Bij het gas geven en opschakelen ploft hij niet.
Wat ik ook merkte was, dat als ik onder de 3000 toeren en dan gas geef dat hij wat schokt.
Dan schakel ik een versnelling lager en is er geen probleem, weet niet of dit normaal of niet bij een At.
Op het filmpje is inderdaad inhouden, doet die alleen stationair maar valt niet stil.

Ik ga alvast de punten controleren die je aanhaalt.
Super bedankt voor me alvast op weg te helpen :) B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.062 seconden