Stef als eerste is het een goed teken dat de bougies van de achterste cilinder wat donkerder zijn dan die in de voorste zitten. Achter moet wat rijker staan omdat de cilinder daar wat minder koeling krijgt.
Over de kleur, ja dat is op afstand echt lastig iets over te zeggen. Zo op het eerste gezicht lijkt het er niet te arm uit te zien en niet te rijk.
Punt is echter wat zijn de omstandigheden waaronder je de bougies hebt verwijdert. Heb je de motor even in de schuur/garage etc even warm laten lopen of ben je ff op pad geweest en direct daarna de bougies verwijderd. Daar zit namelijk wel een behoorlijk verschil.
Het ploffen in de uitlaat bij een V-Twin is veelal een gratis feature en één van de charmes van een V-Twin
Ook hier geld weer op afstand lastig te beoordelen omdat een lichte plof heel normaal is maar als het meer is ja dan is er wat aan de hand. Prima om nieuwe inlaatrubbers te hebben gemonteerd, daar zit vaak ook een oorzaak van niet helemaal lekker lopen en harde ploffen.
Een check die je kan doen is bij een warme motor van verschillende kanten wat remreinger op de dichte delen van het inlaat traject spuiten en kijken of de motor daarop reageert.
Op je filmpje hoor ik iets van inhouden ipv ploffen maar dat kan aan mij liggen.
Punten voor een check:
- stationair sproeiers (vuil)
- massakabel onder de tank bij balhoofd
- bougies kabels
- aansluiting spanningsregelaar, met name de draden vanaf de dynamo naar de stekker en de stekker zelf
- werking spanningsregelaar. (klinkt raar maar een SR slijt ook en als een SR door slijtage niet snel genoeg kan bijregelen dan heb je dit effect ook)
Succes mijn ervaring is dat het vaak ff puzzelen is en dat duurt even maar rustig aan komt op een keer weer goed!
-