Advies voltmeter

17 mrt 2021 12:20 #1 door Norbert Hendriks
Advies voltmeter werd gestart door Norbert Hendriks
Besten,

Ik ben sinds gisteren de trotse en zeer blije bezitter van een Africa Twin RD07A uit '99! Nu wil ik graag een voltmeter installeren. Heeft iemand een tip voor een betrouwbare voltmeter en hoe ik hem het beste kan aansluiten? Ik ben nog een absolute beginner als 'monteur', maar zou graag willen leren om basic onderhoud en aanpassingen zelf (onder toezicht) te doen. Advies van ervaringsdeskundigen is meer dan welkom.

Groet,
Norbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 16:01 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Advies voltmeter
Voltmetertje in bouwen heel simpel.
Je kunt de + en de - gewoon aansluiten op de accupolen.
Ik gebruik eenvoudige metertjes van aliexpres. Voldoen prima om de boordspanning in de gaten te houden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 17:04 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Advies voltmeter

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=323749516633&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 19:16 #4 door Norbert Hendriks
Beantwoord door Norbert Hendriks in topic Advies voltmeter
bedankt voor je reactie. Je bedoelt dat je bij een voltmeter cotinu de meter moet checken en dat een waarschuwingslampje sneller opvalt bij spanningswisseling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 19:57 #5 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Advies voltmeter
Het is maar net wat je zelf fijn vindt. Ik had eerst een standaard volt meter, heb nu eentje met lampjes (vergelijkbaar met die van Garfield). Ik vindt zelf met lampjes fijner, werkt je net wat mooier weg en lees je sneller af.

Ik zou wel aanraden om je voltmeter achter een relais of schakelaar te zetten. Als je hem direct aansluit op de accu trekt hij langzaam je accu leeg.

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 20:34 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Advies voltmeter
[quote="Garfield" Het nadeel van een voltmeter is dat hij je niet waarschuwt.[/quote]

Ik heb een Koso volt meter en die waarschuwt als je onder de (ik dacht) 11,8 of boven de 15,5 komt door te gaan knipperen met de getallen, lijkt me veel beter afleesbaar dan jouw lampje, vooral als de zon er volle bak op staat

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 21:37 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Advies voltmeter
Ik heb die van mij, een simpel analoog voltmetertje, rechts in de kuip ingebouwd. Deze is over het contact geschakeld, zodat de accu niet leeg getrokken wordt.

Goed zoeken, rechts in het midden op de foto ;)



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 09:52 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Advies voltmeter

xrvtuur schreef : Ik heb een Koso volt meter en die waarschuwt als je onder de (ik dacht) 11,8 of boven de 15,5 komt door te gaan knipperen met de getallen, lijkt me veel beter afleesbaar dan jouw lampje, vooral als de zon er volle bak op staat


Misschien wel, misschien niet. Deze LED kan ontzettend fel knipperen.
Anyway, mijn punt was dat een standaard voltmeter iets is dat je niet actief waarschuwt.
De voltmeter die jij beschrijft doet dat zo te lezen wel, dat zal dus ook wel goed werken.

Ik heb overigens op mijn Pan wel een voltmeter omdat daar de spanningsregelaar eigenlijk nooit kapot gaat maar de dynamo in de generatie die ik heb, wel eens wil sneuvelen. Als je dynamo kapot gaat dan heb je weinig kans dat je je kabelboom uitfikt zoals bij een defecte SR wel kan gebeuren maar als je niet ziet dat je dynamo het systeem niet meer bijlaadt dan heb je op een gegeven moment toch een probleem :-)
En op mijn recent verkochte VFR had ik juist weer een LEDje dat héél fel ging knipperen ingebouwd in de wijzerplaat van de toerenteller.
Bij de VFR van de generatie die ik had stond de SR er juist om bekend om kapot te gaan met potentieel rampzalige gevolgen voor je motor.

Overigens kunnen veel van deze problemen voorkomen worden door je overgangsweerstanden zo laag mogelijk te houden dus door je stekkers goed schoon te houden. Ik haal alle stekkers van mijn motoren dus elk jaar los, maak ze héél goed schoon en zet ze dan weer met zuurvrije vaseline weer in elkaar. Ik heb tot nu toe nog nooit een defecte SR of dynamo gehad ... even afkloppen :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2021 13:04 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Advies voltmeter
Dat lampje is ook in de zomer in de zon prima waar te nemen en ik spreek uit ervaring heb dezelfde als Garfield.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2021 08:56 #10 door Norbert Hendriks
Beantwoord door Norbert Hendriks in topic Advies voltmeter
Bedankt voor alle reacties! Heb inmiddels een rond Koso voltmetertje geinstalleerd. Makkelijk te plaatsen op dashboard. Bleek wel handig om ook even direct spanning op accu te meten. Zat 0,4 volt verschil tussen accu en punt waar hij is aangesloten (op rechter kabelboompje onder de tank met dank aan Rob).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden