Elektrisch probleem RD03

18 mrt 2021 09:55 #1 door SK
Elektrisch probleem RD03 werd gestart door SK
Hallo allemaal,

Mijn RD03 is er gisteravond mee opgehouden. Ik moet nog kijken wat het probleem is, maar ik wilde hier even checken of iemand misschien al een idee heeft.

Toen ik gisteren wegreed viel me op dat mijn koplamp harder ging schijnen als ik het gas opendraaide. Ik reed vervolgens een minuut of zeven naar huis, maar terwijl ik de afrit van de snelweg nam begon de motor the stotteren. Snelheid viel weg, motor ging schokken en uiteindelijk viel de electriciteit uit. Gelukkig was ik bijna thuis en heb ik 'm naar huis kunnen duwen.

Niks brand meer bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot. Wat me wel opviel is dat mijn 12V meter het nog lijkt te doen - ik heb er eentje met een aan / uit knop en een lampje en die brand als ik hem aanzet. Het lijkt erop dat de accu dus nog OK is.

Iemand misschien al een idee wat dit kan zijn? Spanningsregelaar, zekering, CDI zijn wat dingen waar ik aan dacht.

Alvast bedankt!
Sjef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 10:26 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Elektrisch probleem RD03
Je dynamo levert meer vermogen bij oplopend toerental.
Je spanningsregelaar regelt dit naar een min of meer constante spanning.

Een gloeilamp gaat harder schijnen bij hogere spanning.

Als jouw licht harder gaat schijnen als je meer gas geeft krijgt jouw lamp dus meer spanning.

Ik verdenk dus je spanningsregelaar.

Wat je kan doen: zet een voltmeter op je accupolen en start de motor.
Meet de spanning terwijl je met het gas speelt. De spanning moet enigszins constant blijven maar in ieder geval niet boven plm. 14.5 / 15 Volt uitkomen.
Als dat wel gebeurt is je SR kaduuk.

Als uit bovenstaande meting niets blijkt, wil dat nog niet zeggen dat je SR in orde is.
Die dingen willen, in hun proces van kapotgaan, het nog wel eens redelijk doen als ze koud zijn maar als ze warm zijn niet meer.

Daarom: rijd nu je motor goed warm.
Gezien de issues zou ik niet echt ver van huis gaan maar ik zou wel je motor minstens 15 minuten, liever 30 minuten, goed warm rijden.
Als je nu nog niks gemerkt hebt parkeer je de motor en herhaal je de metingen die je eerder gedaan hebt.
Als je bij deze metingen ook geen grote afwijkingen in de spanning meet dan wordt het interessant ....

Succes en we horen graag hoe het is gegaan met de metingen !

Ik heb een Honda XL650V Transalp, een XL600V Transalp, twee Honda NX250 Dominators, een Beta Rev3 270 en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 11:47 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Elektrisch probleem RD03

Toen ik gisteren wegreed viel me op dat mijn koplamp harder ging schijnen als ik het gas opendraaide.

Dit is vrijwel zeker een spanningsregelaar probleem (zoals garfield ook al schrijft)

Dat daarna alles uit valt is geen goed teken, maar ga even alle stekkers na, en ook even de hoofd zekering. Ik neem daarbij even aan dat je volt meter met schakelaar rechtstreeks op de accu zit. Dan kun je geluk hebben dat er misschien alleen een zekering geklapt is.

Ik heb al heel wat electra opgeblazen gezien als gevolg van ruime overspanning, dus fingers crossed dat je geen cdi of zo hebt opgeblazen....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 15:36 #4 door SK
Beantwoord door SK in topic Elektrisch probleem RD03
Hoi Rob & Garfield, bedankt voor de snelle antwoorden! Een dingetje wat misschien niet helemaal duidelijk was uit mijn verhaal is dat de motor er ook mee ophield, hij wil dus niet meer starten. Hoe dan ook, ik ga even wat dingen checken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 15:40 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Elektrisch probleem RD03
OK, had ik inderdaad gemist.

Volg dan vooral ook Rob's tips over meten & controleren van dingen.
Kijk ook goed naar de kabelboom.
Ruik ook aan de motor en onderdelen.

Ik heb een Honda XL650V Transalp, een XL600V Transalp, twee Honda NX250 Dominators, een Beta Rev3 270 en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 18:54 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektrisch probleem RD03
Hoofdzekering, zit bij startrelais

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2021 15:26 #7 door SK
Beantwoord door SK in topic Elektrisch probleem RD03
De hoofdzekering incl. behuizing ziet er inderdaad niet al te florissant uit.

@Rob - ik denk dat ik met de motor jou kant op kom. Ik heb hier geen voltmeter en ik vertrouw de boel niet helemaal. kan ik meteen ook wat andere dingen laten checken / fixen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2021 15:46 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektrisch probleem RD03
Volgens mij heb je de oorzaak te pakken. 😉
Doe Rob de groeten maar 😛

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2021 16:56 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Elektrisch probleem RD03
Dat ziet er inderdaad niet florissant uit.

Ik hoor het wel wanneer je lang wil komen. Wel graag even op afspraak, want er staan wel al de nodige afspraken in de agenda.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden