dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's

05 jan 2010 21:00 #1 door Rob
Heb een collega (zo'n 'jonge gast met buikschuiver')  ;) die me iets vertelde over een dynojet-bank..
FF gegoogled en dan vind ik verschillende meningen over / reacties op dynojet (carburatie)setjes, K&N filters en het nut van afstellen op zo'n dyno-bank... ???
Ben nieuwsgierig naar jullie meningen / ervaringen met AT's...... Laat maar horen svp  :)  :D

BVD!

Alias raceneus..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 21:13 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
K&N vervangend filter heb ik gehad. En weer van de hand gedaan: in de woestijn zijn ze funest voor je blok! Ze zijn te open en laten massa's fijnstof door (standaard papier heeft zelfs betere eigenschappen!).Voor die omstandigheden heb je andere filters nodig.

Dyno ben ik wel ns geweest. Uit nieuwsgierigheid. Benieuwd hoeveel afgegeven vermogen er nog in mn liefje zat. Ze gaan bij een Twin uit van 12% vermogensverlies tot aan het achterwiel.

Na 174.000km was-tie pas 1 pkaatje kwijt... ;D

Verder vind ik t onzin: als je harder wilt, koop dan een R1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 21:51 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Hi neus, wij hebben 2 alpen 1 met en 1 zonder dynokitje. Die van mij is voorzien met zo'n kitje, onderin pikt ie 'iets' beter op nauwelijks merkbaar hoor, niet echt een investering waard vind ik . Zo'n testrun moet je ook willen, zou dat zelf niet doen, motor wordt werkelijk voluit getrokken en wordt loeiheet, moet kunnen wordt er gezegd: ik bedankt ervoor!
Als de motor goed loopt, waarom zou je zoiets doen? In de racerij is het een ander verhaal. Ik ken trouwens wel iemand met zo'n vermogensbank. Hans van der Starre van de gebroeders van der Starre, had eerder samen met zijn broer StarTwin motors aan het kanaal in Loenen. Nu doet Kees dit geloof ik alleen, broerlief makt voor de racerij spul in orde, vandaar!
Daarintegen vind ik een K&N filter wel weer merkbaar, (zonder verdere afstelling trouwens)ik heb er 1 in de Yamaha, niet goedkoop!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 23:52 - 05 jan 2010 23:57 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
je moet het gehele plaatje zien,

een verbrandingsmotor moet aan allerlei eisen voldoen om een type goed keuring te krijgen.
zaken als emissie en geluid zijn hierbij erg belangrijk

nog belangrijker dan het feit dat de motor max presteert
dit kun je lezen als meer vermogen of een prettiger rijgedrag (loop kultuur zouden duitsers zeggen  ;D)

door bepaalde aanpassingen te doen probeert men deze zaken te optimaliseren
dit kan door andere sproeiers(carb versie) of andere mapping te gebruiken

echter om resultaten zichtbaar te maken komt vaak de vermogens testbank om de hoek kijken,
dit in kombinatie met  sensoren op de motorfiets komt er een duidelijk beeld naar voren om zo te kijken of het  resultaat naar tevreden heid is.
je moet dan denken aan lucht/brandstofmengsel
het oppakken van de motor onder wisselende belastingen maar vooral vanuit lagere toeren tallen
Nu is het wel zo dat hedendaagse motoren al erg goed zijn maar soms kan een kleine aanpassing erg prettig zijn in het gebruik
Immers er hoeft minder rekening gehouden te worden met eisen
we kennen immers geen apk in nederland

als voorbeeld noem ik de verwijdering katalysator die vaak een  fors verminderd brandstofverbruik laat zien daardoor(ducati monster)

op de testbank wordt er inderdaad even stevig aan getrokken maar zal bij een goed onderhouden motorfiets geen probleem op hoeven te leveren
De mensen die er mee werken zijn vaak pro die echt wel weten wat ze doen,

overigens wordt de service die geboden wordt ook gebruikt bij het opsporen van problemen die anders haast niet zichtbaar naar voren komen
denk aan inhouden, vermogensverlies(slippende koppeling) etc


of je het de meerprijs waard vind bepaald ieder voor zich.
maar bedenk dat de zon voor niets opgaat maar ik kan beamen dat de kosten veel minder zijn dan diagnose stellen op de handmatige manier met try and error
al kom je daar vaak later achter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 00:31 #5 door Rob
Beantwoord door Rob in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Leuk dat jullie reageren!  :)
Niet gek dat de meningen uiteenlopen en meer of minder genuanceerd zijn; ieder kijkt natuurlijk vanuit zijn of haar (!) eigen perspectief / ervaringen. Juist daarom vind ik dit forum leuk en leerzaam (voor zo'n nieuwkomer als ik zeker  ;)

Nog extra vraagje dan; zijn er ook AT ervaringen met bedrijven die zo'n bank hebben ?
gebruik / heb jij er zelf een Ad ?
 

Alias raceneus..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 07:23 #6 door RP
Beantwoord door RP in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Heb mijn AT laten testen bij Madracing in Noord-Scharwoude.
Bleek iets te rijk afgesteld.

Groet
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 12:29 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Heb mijn At op de dyno gehad bij mulders motoren , was een winst van ongeveer 10% in kopel en pk's .
Reden dat ik het gedaan heb is omdat hij een soort van zagen noem ik het maar , tijdens constante belasting , dus bv 120 rijden op de snelweg , verbruik was ook aan de lage kant vond ik voor een At .
Dit bleek ook uit de dyno run te arm over het hele gebied met een grote dip tijdens het acceleren .
Dus op de testbank , andere naalden etc er in en een k&n filter , die ik alleen gebruik voor het over de weg rijden , offroad stop ik er een orgineel filter in .
Verbruik nu bij normaal gebruik 1 op 20 , en de motor loopt als een zonnetje , en pakt ook mooier op onderuit .

Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 14:20 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Olaf,
Heb je wellicht een koppel en vermogenskromme welke je kunt uploaden, of harde cijfers van de huidige specs?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 14:31 - 06 jan 2010 15:19 #9 door olaf
Beantwoord door olaf in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Ja die heb ik op papier , heb alleen geen scanner om het in mijn computer te zetten .
Moet er nog wel bij zeggen dat ik er geen orginele uitlaat onder heb zitten , dit zal ongetwijfeld enig verschil maken .
Hier de getallen orgineel max power  53.66 hp
                      met stage one kit  60.50 hp (k&n filter andere naalden)
Let wel dit is het maximale gehaald tijdens het optrekken door de versnellingen heen(is het piek vermogen) , en gemeten aan het achterwiel , over het hele gebied een 3hp boven de gafriek van het orgineel (gemiddeld) dus op sommige punten ligt het wat verder en soms wat dichter bij elkaar , ook niet vergeten dat de ene motor de andere niet is en dus minder of geen resultaat is te verwachten .
Netto aan de krukas dus  een  8% over het hele gebied .(sorry voor de tien procent van net , nu met rekenen en afronden op hele getallen)
Het koppel is ongeveer vergelijkbaar ligt net iets boven de oude lijn met wat winst in het lage toeren gebied .
Voor mij persoonlijk zegt het allemaal niet zoveel , belangrijkste voor mij is dat het zagen weg is en hij heerlijk rijdt nu , kon de rekening niet meer vinden maar dacht een 300+ euro , dus wat mij betreft als je motor goed loopt gewoon afblijven , en lekker rijden had ik ook gedaan .
Is het te merken het verschil ik vind van wel maar hij liep ook niet helemaal zoals het moest , kans dus dat je er niet echt veel uithaalt .
Dan is het dus veel geld voor weinig .

                                                           

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 20:54 #10 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
De verhalen die ik over een Dynojetkit verschillen nogal. Zo zijn er A.T,s die zuiniger zijn geworden maar ook die van 1:17 naar 1:11 zijn gaan verbruiken. Ik weet dat djverhulst zijn A.T optimaal heeft laten afstellen aangezien zijn 98/99r ? A.T. nogal dorstig was. Er moet nog ergens een uitdraai van zijn A.T op internet stann.


Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2010 02:17 #11 door Erik
Beantwoord door Erik in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
D.J verhulst had ook een grafiek die duidelijk aangaf dat zijn achterband slipte onder de 4000 rpm.. Geeft nogal een vertekend beeld... Het koppel en dus ook vermogen wat berekend wordt door de testbank schieten dan omhoog.

Ik heb al eerder een verhaaltje geschreven over testwerk met een bank en geloof me, 90% van de behaalde resultaten worden bepaald door de man die wéét waar die mee bezig is. De testrun zelf is daar een heel klein onderdeel van  ;)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2010 09:12 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Is de AT 8% omhoog gegaan t.o.v. een standaard-AT, of t.o.v. een AT die verkeerd afgesteld stond en niet lekker liep?  Waarschijnlijk 't laatste....
Desalniettemin zou het tof zijn om het grafiekje een keer te zien; Olaf, maak een foto! ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2010 10:14 - 07 jan 2010 13:05 #13 door olaf
Beantwoord door olaf in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Dat is helemaal correct , het was gemiddeld 8% , bij mijn AT die dus niet helemaal goed liep , had een verbruik van 1 op 23 tijdens de allroad rit op de veluwe dit jaar,.
Nu zit het rond de 1 op 20 , en loopt nu goed , en dat is waar het mij om ging .
Loopt je AT goed geeft het denk ik weinig zin , behalve een platte beurs .
En verkeerd afgesteld stond hij niet , gewoon fabriek af opstelling , en netjes afgesteld met vacuum etc daar mankeerde het niet aan .
Kreeg gewoon te weinig benzine over het hele bereik .


Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2010 18:46 #14 door M@rco
Beantwoord door M@rco in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Is even proberen ;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2010 21:47 #15 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's



toen ik hem bracht waren de naalden versleten en de buizen uitgewoont ,, daar zitten andere in ,, en ding was ongeregeld ,, na de afstellingen met een K&N filter loopt ie als een kogel , maar een zuinigheid wonder is het niet geworden  1 op 17 is het nu...



maar ik moet binnenkort er toch weer naar kijken ,, ding houd wat in bij 80 ,,, ff checken of ie niet valse lucht aantrekt bij het luchtfilter .....



Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2010 01:59 #16 door Erik
Beantwoord door Erik in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
Kan niet echt zeggen dat ik vrolijk wordt van die piek in de lucht/brandstofverhouding rond 4000rpm..

Laat 'm nu eerst maar 's een goede run maken zonder dat je achterband slipt op de rol want aan zo'n uitdraai heb je echt niet veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 13:38 - 02 feb 2010 13:40 #17 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
- laat ik mijn duit in het zakje doen en ik kan alleen 'kwalitatief'  oordeel geven.

Begin 2009 heb ik op m ijn standaard RD07A alleen een K&N luchtfilter gemonteerd en verder niets veranderd. Ik rijd on- en off-road (binnenland) en merkte een aanmerkelijk positief verschil in optrekken over het gehele toerenbereik. Inmiddels ben ik hier (weer) aan gewend  :'(
Aanleiding was dat ik het standaard filter moest vervangen. Investering was ca. 75 euro (via Ad, incl. onderhoudset) en ik let nu goed erop dat het filter goed in de olie zit. Ik vind het een aanrader omdat het rijgenot weer wat groter is geworden :)

TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 19:05 #18 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
@ArjenH
Heeft dat ook nog iets met je brandstofverbruik gedaan?

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2010 00:58 #19 door Erik
Beantwoord door Erik in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's
@ Arjen: Dan is je originele filter waarschijnlijk heel goed vuil geweest want ik heb nooit verschil kunnen merken tussen een (schoon) origineel filter en een K&N filter. Daarvoor is de luchttoevoer van een origineel filterhuis gewoon veel te klein.

Wat wel handig is is dat je een K&N filter voor het leven koopt, nadeeltje is dan weer dattie gewoon meer zeer fijn stof doorlaat dan een origineel papieren filter (eigen ervaring).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2010 20:25 #20 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic dynojetsets, K&N filters, testbanken en AT's

Hi neus, wij hebben 2 alpen 1 met en 1 zonder dynokitje. Die van mij is voorzien met zo'n kitje, onderin pikt ie 'iets' beter op nauwelijks merkbaar hoor, niet echt een investering waard vind ik . Zo'n testrun moet je ook willen, zou dat zelf niet doen, motor wordt werkelijk voluit getrokken en wordt loeiheet, moet kunnen wordt er gezegd: ik bedankt ervoor!
Als de motor goed loopt, waarom zou je zoiets doen? In de racerij is het een ander verhaal. Ik ken trouwens wel iemand met zo'n vermogensbank. Hans van der Starre van de gebroeders van der Starre, had eerder samen met zijn broer StarTwin motors aan het kanaal in Loenen. Nu doet Kees dit geloof ik alleen, broerlief makt voor de racerij spul in orde, vandaar!
Daarintegen vind ik een K&N filter wel weer merkbaar, (zonder verdere afstelling trouwens)ik heb er 1 in de Yamaha, niet goedkoop!


Nah Sannie, gelukkig mogen meningen verschillen  ;D

Ik had op mijn vorige Twin denk ik zonde dat ik het wist zo'n dynokitje zitten. Dit denk ik op te maken uit het feit dat mijn huidige (RD07A) AT nogal protesteert tegen de tandwielverhouding die ik 1 op 1 heb overgezet van mijn oude RD07, vooral in het toerenbereik van 2000 - 2500 heeft hij vrij snel de neiging om te bokken, terwijl mijn ouwetje daar trok dat het een lieve lust was
Helaas heb ik mijn oude carbset aan iemand overgedaan, dus er valt niets meer te proberen of controleren.
Wat mij ook opviel (de nieuwe eigenaar eigenlijk) was dat er gaten bijgeboord waren in het luchtfilterhuis van mijn oude AT voor extra toevoer, en dat terwijl er géén K&N gemonteerd was. Als ik e.e.a. bij elkaar optel kan ik eigenlijk niet anders als concluderen dat die andere gemodificeerd was, en daarom zit ik er serieus over te denken om deze ook te laten doen, want ik vond die andere écht veel lekkerder rijden.

En als ze hem daarvoor moeten redlinen heb ik daar geen problemen mee; doe ik zelf bijna nooit, maar hij krijgt van mij ook regelmatig op zijn falie, en zoals eerder al gesteld: als je motor in goede staat is, kan hij dat echt wel hebben, ik durf zelfs te stellen dat het goed is voor de motor om af en toe vol vermogen te draaien en eens lekker heet te worden.
Ik knoei zelf met enige regelmaat aan allerlei blikken, en ik durf te beweren dat de helft van alle stotterende en sputterende autoklachten veroorzaakt worden door het ons door de geitenwollensokkenbrigade aangelulde 'nieuwe rijden'....ongetwijfeld haaaaardstikke goed voor het milieu, maar de pest voor een verbrandingsmotor  :-X

Is er niet ergens een clubdealer/twinspecialist die dit soort mods kan verzorgen ?? of kan elke toko met een rollenbank dit ??
Persoonlijk heb ik liever een échte specialist; stukkie rijden is geen straf

Tips of adressen anyone ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden