Africa Twin raadsel

10 juni 2021 12:13 - 10 juni 2021 12:30 #1 door Maurits
Africa Twin raadsel werd gestart door Maurits
Dag forumleden,

Vorig jaar heb ik een Africa Twin overgenomen die 10 jaar stil had gestaan in een loods. Na wat revisiewerk (nieuwe accu, banden, remmen, etc). weer aan de praat gekregen en ondertussen al aardig wat mooie ritjes op gemaakt.

Het frameplaatje geeft aan dat het een RD03 is. Ook is het een 650cc blok. Maar de rest van de motor ziet er uit als een RD04. De teller loopt in miles, maar ik lees dat de RD03 nooit in USA is verkocht. Gaat het dan om een omgebouwde NL RD03 met onderdelen van een RD04?

RDW data:
datum eerste toelating: 1990
datum eerste afgifte NL: 1994
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2021 20:36 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa Twin raadsel
De achterste zij kappen , de bagage drager en de achterste voetsteunen zijn RD03, de achterbrug vermoed ik ook vanwege de sticker. De tank, voorste zijkappen en voorkuip en voorvork en voorwiel zijn RD04. De 03 en 04 zijn wel in Groot Brittanie verkocht met mijlen teller. Hij zou dus ook voor 1994 al in engeland omgebouwd kunnen zijn, maar waarschijnlijker is het een keer in NL gebeurd , wellicht na schade aan de voorkant. RD04 onderdelen zijn iets makkelijker verkrijgbaar dan RD03 onderdelen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 14:24 #3 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Kijk, dat is interessante info, dank xrvtuur!

Ondertussen heb ik het blok eruit gehaald omdat het tandwiel aan de uitgaande as vastgelast is...genoeg werk te doen komende tijd!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 14:32 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa Twin raadsel
Ik weet niet hoever je wilt gaan met opknappen maar Rugged Roads heeft nog veel onderdelen voor de RD03/04.
ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-4...ducts/23220MZ8H00kit

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 14:52 #5 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Rugged Roads hebben veel inderdaad! Ik heb al een uitgaande as gevonden uit een XL600V, is wel gebruikt maar nog in goede staat. Scheelt me veel geld!

Ik ga sowieso het volgende vervangen:


Ik weet nog niet goed wat ik verder ga vervangen, dit hangt af van de conditie van de onderdelen.
Heb je tips? Ik wil eigenlijk het blok goed aanpakken zodat hij weer een hele poos meekan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 18:35 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Africa Twin raadsel
Mooi project Maurits, je pakt het grondig aan B) We volgen het graag hier :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 19:34 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa Twin raadsel
Ik vraag me af of dat past zo'n transalp uitgaande as. Wat ik nog als tip kan geven, gebruik originele honda pakkingen en O ringen . Vooral de cilinderkop pakking zou ik geen imitatie gebruiken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2021 20:14 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa Twin raadsel
nog eens even gezocht, maar dat gaat dus wel passen die Alp as

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2022 16:57 #9 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Dag forumleden,

Het is weer wat warmer, dus heb ik het project weer opgepakt B)

Het blok is gesplitst en de uitgaande as is eruit. Van Rien Janssen (nogmaals dank!) heb ik een as van een XL600V kunnen krijgen, welke precies hetzelfde is. Alleen de tandwielen zijn anders, dus heb ik de as gedemonteerd zodat ik het hele zaakje over kan zetten.

Alles ziet er goed uit. Het blok heeft immers geen schade, alleen de uitgaande as.

Een paar vragen:
1) Is het nodig om de busjes met mos2 vet in te smeren zoals Haynes aanraadt?
2) Is het aan te raden het lager van de uitgaande as te vervangen?
3) Hoe moet het lager gemonteerd worden, met 'Japan' tekst richting carter of richting tandwielen? Of boeit het niet?
4) Het tandwiel van de 5e versnelling heeft een oliegaatje, net zoals de as. Maakt het nog uit hoe je hem op de spiebanen schuift?
5) Nog meer tips van zaken die zeker vervangen moeten worden?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2022 11:51 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Africa Twin raadsel
Een paar vragen:
1) Is het nodig om de busjes met mos2 vet in te smeren zoals Haynes aanraadt?
MOS2 vet is een druk vet voor zwaar belaste onderdelen. Zou ik dus zeker doen, Kosten zijn nihil.

2) Is het aan te raden het lager van de uitgaande as te vervangen?
Tov de totale reparatie zijn de kosten nihil, zeker als je twijfelt en het blok al wat km achter z'n kiezen heeft, gewoon vervangen.

3) Hoe moet het lager gemonteerd worden, met 'Japan' tekst richting carter of richting tandwielen? Of boeit het niet?
Maakt niet uit.

4) Het tandwiel van de 5e versnelling heeft een oliegaatje, net zoals de as. Maakt het nog uit hoe je hem op de spiebanen schuift?
Heb het even niet scherp, dat tandwiel kan er maar met 1 kant goed op, gaatjes hoeven niet tegenover elkaar te zitten.

5) Nog meer tips van zaken die zeker vervangen moeten worden?
Alle borgclibs, pakkingen maar zeker ook de pistonpen borgklemmetjes, ik heb die dingen volgens mij hier nog wel liggen. Onderaan een hele lijst met bestelnrs van zaken die ik heb vervangen.
Zou zeker ook de kering van de hoofdas vervangen die zal met het lassen een aardig temperatuurtje te verwerken hebben gekregen en daardoor mogelijk niet helemaal meer soepel en fris. Je gaat nu ook een gebruikte as gebruiken en die heeft een eigen ingesleten randje.
Je kunt beter voor zeker gaan dan half aanpakken. De moeite om het blok weer in en uit te bouwen en te splitsen wegen niet op tegen de relatieve meerkosten.
Als je geen originele pakkingen kunt bestellen neem dan geen micky mous setje maar ga dan voor Athena pakkingen.


2 12391-MF5-750 Pakking klepdeksel
2 12251-MV1-004 Koppakking
1 11395-MV1-850 Carterpakking dynamozijde
1 11394-MV1-850 Carterpakking koppelingzijde
2 12191-MV1-004 Voetpakking
4 90601-KA5-000 Borgveer pistonpen
1 91201-MV1-003 Oliekering hoofdas 28x45x7
1 91204-425-003 Oliekering versnellingspookas 12,5x25,8
1 91302-MB0-013 O-ring koelwaterpomp 32,95 x 2,62
3 90603-MB4-000 Seegerring versnellingsbak (28 mm)
2 9060-110-7000 Segerring versnellingsbak (25 mm)
2 91315-MN8-00 O-ring voor op de chrome waterpijpjes
2 91306-KK4-003 O-ring voor koelwaterverbinding tussen beide cilinders (18 x 2,6)
1 91316-MN8-000 O-ring voor op de waterpomp pijp (speciaal model)
1 91356-169-003 O-ring koelwateraansluiting 1 cil vanaf de waterpomp
1 18291-MN4-920 Pakkingring uitlaatpoort achterste cilinder
1 18291-MW3-670 Pakkingring uitlaatpoort voorste cilinder
1 18391-MN5-650 Pakking grafiet ring uitlaatbocht achterste cil aansluiting op collector
1 90231MM5000 Borgmoer koppelingshuis
1 18391-429-010 Pakking grafiet ring collector-demper
1 91312-MG7-003 O-ring startmotor
1 23220MV1-000 Hoofdas
1 23811-MV1-000 Borgplaat voorste tandwiel sec aandr.
2 91315-MF5-003 O-ring voor op T-stuk olieleiding bij oliepomp
1 91319-300-000 O-ring 13x2,5 voor aansluiting T-stuk olieleiding op oliepomp

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 18:10 #11 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Enorm bedankt V-Twin, ik ga onderdelen inslaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 21:15 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Africa Twin raadsel

Maurits schreef : Enorm bedankt V-Twin, ik ga onderdelen inslaan!


Ik denk dat ik nog wel wat klein spul hiervan in een nieuwe verpakking heb liggen. Van dat lijstje heb ik ter overname liggen, nieuw en in originele verpakking en over de prijs worden we het wel eens. Mail me als je interesse hebt via: awvanalphen apenstaartje gmail.com

AT RD04, 07(A) "2 clips voor zuiger pistonpen. Honda bestelnr. 90601-KA5-000"
AT RD04, 07(A) "Uitlaat / voorste cyl pakking ring Honda bestelnr. 18291MW3670"
AT RD04, 07(A) "Uitlaat / achterste cyl pakking ring. Honda bestelnr. 18291MN4920 "
AT RD04, 07(A) "Grafietpakking tbv montage achterste uitlaatbocht op collector. Honda bestelnr. 18391MN5650"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 21:30 #13 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Dat zou mooi zijn, ware het niet dat het een XRV650 Rd03 blok is.
-Kering uitgaande as nog 1 in Amerika via ebay.
-zuigerveren in de hele wereld niet meer te krijgen.
-de rest moet ik nog uitzoeken.

Wie weet of de zuigerveren van een XL650 blok passen op een XRV650 zuiger?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 21:36 - 17 mei 2022 21:37 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Africa Twin raadsel
Honda heeft voor dezelfde onderdelen maar voor verschillende motoren verschillende productnummers. Een dealer kan met een beetje goede wil je wel helpen om te zien welke onderdelen van een ander model ook passen. Ga dan op een doordeweeks dag langs als ze iets meer tijd hebben en de zaak niet volstaat met klanten.

Headless Horse op dit forum heeft een RD03 blok in een Alp gehangen en kan je wellicht ook wel verder helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 09:30 - 26 aug 2022 09:32 #15 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Goedemorgen forumleden,

Ondertussen vordert het aardig, vandaag gaat het blok weer terug in de Africa Twin.

Bij het plaatsen van de nokkenastandwielen is het mij niet gelukt om de twee streepjes exact gelijk aan de bovenkant van de cilinderkop te krijgen bij het streepje op het vliegwiel op RT (TDC compressieslag achterste cilinder) en FT (compressieslag voorste cilinder). De tanden van het nokkenastandwiel opschuiven op de ketting maakt dat ze helemaal scheef staan, dus heb ik gekozen voor de meest overeenkomende optie.

Vraag: hoe nauwkeurig kijkt dit? moeten ze exact evenwijdig staan of is een beetje afwijking geen probleem?
op de foto's is het een beetje te zien.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 23:21 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa Twin raadsel
Ik had dit " probleem " ook bij de Varadero, heb geprobeerd de nokkenassen 1 tand te verzetten maar dan staat het weer de andere kant op "niet goed" , blijkbaar komt het niet zo nauw, je pakt gewoon de best mogelijke optie.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2022 23:07 #17 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Africa Twin raadsel
Hier loop ik tegenaan bij misschien wel 75% van de blokken die ik opbouw. Vaak is inderdaad de best mogelijk optie de goede. Soms moet je ook even in gedachten houden dat het wel of geen druk geven van de kettingspanner de positie nog aardig kan veranderen. Uiteraard is de positie met de ketting op druk de beste om het bij te checken, maar dan het aanpassen van het tandwiel weer lastig worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2022 17:29 - 22 sept 2022 17:31 #18 door Maurits
Beantwoord door Maurits in topic Africa Twin raadsel
Dank voor het advies!

Vandaag heb ik voor de eerste keer weer gereden op de motor, hij doet het weer!

Voor iedereen die twijfelt aan een blokrevisie: gewoon doen, enorm leerzaam en enorm leuk!

Nog wat tips:
Voor XRV650 blok zijn een aantal parts niet meer te krijgen, gelukkig zijn er oplossingen:
-Olieseal uitgaande as heb ik die van de Transalp 600 gebruikt. Werkt prima!
-Zuigerveren zijn bij firma Scheuerlein Motorentechnik te krijgen.

Dank voor jullie advies met dit project, zonder jullie gouden tips zou het niet zijn gelukt!!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2022 19:17 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Africa Twin raadsel
Altijd weer mooi om terug te kijken op een geslaagd project Maurits. Mooi dat je toch weer gefikst hebt. Veel rijplezier toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.363 seconden