Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?

01 nov 2011 20:35 #1 door madero
Kan nog steeds geen keuze maken :-\
Heb in de auto de simpelste TomTom. Voor autogebruik bevalt dat goed.
Mag echter ook graag naar een stukkie muziek luisteren; Heb nog geen ervaring met het uitzetten en laden van routes. De TT is welliswaar goedkoper maar je moet er volgens mij weer van alles bijkopen (steun aan de lading, autosteun etc) De zumo valt mij niet tegen. Is niet zo ingewikkeld als ik dacht.
Weet het nog niet. Ik weet dat jij erg tevreden bent over de TT. Ik zou dan voor de III gaan. Ben al in Leek geweest om me e.e.a. te laten uitleggen. Heb liever een Interphone F2 dan de bijgeleverde set. Was geen probleem om dat te ruilen daar. Heb geen haast, over enkele weken zijn we ingesneeuwd!.  Binnenkort dus eerst nieuwe schaatsen kopen! First things first!
Wordt trouwens mooi weer van t weekend. Ga ik weer lekker tuffen ;D
Zal eens ff in Weerdinge gaan kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2011 21:21 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Hoezo bijkopen? TOMTOM Rider is helemaal compleet... ! Ik zou als ik je was wel ff zoeken naar een Rider II. Van de Rider II kun je het geheugen nog wijzigen (SD card), bij de Urban Rider (de Rider III zeg maar) kan dat niet, die heeft een vast, intern geheugen.

De Rider III heeft overigens wel weer meer functies, maar muziek luisteren kun je op alle riders. Maar waarop zou je dat doen op de motorfiets... muziek komt toch uit je uitlaten?  ;D

Routes rijden op de TomTom is echt een makkie. Kijk maar es op de GPS hoek hier, onder 'Hermanizzer'.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2011 21:38 #3 door willem
Beantwoord door willem in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?

maar muziek luisteren kun je op alle riders. Maar waarop zou je dat doen op de motorfiets... muziek komt toch uit je uitlaten?  ;D


Is dit het Goldwing forum ofzo???? :o   Sommige B*W rijders hoor ik ook wel eens over muziek onderweg............. 8)  Gewoon een(of 2) echte uitla(a)t(en) kopen, en je hebt de mooiste muziek!!!!

BTW; Vanmiddag even vreemd gegaan op een Super Ten.....  :-\.
................Voorlopig nog maar even fijn spelen met de Kato  ;D

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2011 21:53 #4 door madero
Beantwoord door madero in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Het is zoals met zoveel dingen: ellek voordeel hep zijn nadeel!
Ik heb het idee dat ik met een Garmin veel meer mogelijkheden heb dan met een TT. Financieel maakt het m.i. niet zoveel meer uit als je beiden geheel compleet wilt hebben. Als je dan toch geld gaat uitgeven.......dan liever in 1 keer goed! Zal alles nog eens rustig op een rijtje gaan zetten. Wordt vervolgd.
En tja, ik ben een muziekliefhebber. Als ik dus een systeem kan aanschaffen wat die mogelijkheid biedt........hij kan ook uit! Heb overigens nog de standaardpijpen eronder zitten. Die klinken mij al prettig in de oren(en dat voor iemand die jarenlang vierpitters heeft gereden ;D )
Overigens nog een typfoutje: F2 moet zijn F4(die kan ik altijd nog uitbreiden als moeders ook meegaat ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 08:27 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?

Het is zoals met zoveel dingen: ellek voordeel hep zijn nadeel!
Ik heb het idee dat ik met een Garmin veel meer mogelijkheden heb dan met een TT. Financieel maakt het m.i. niet zoveel meer uit als je beiden geheel compleet wilt hebben. Als je dan toch geld gaat uitgeven.......dan liever in 1 keer goed! Zal alles nog eens rustig op een rijtje gaan zetten. Wordt vervolgd.
En tja, ik ben een muziekliefhebber. Als ik dus een systeem kan aanschaffen wat die mogelijkheid biedt........hij kan ook uit! Heb overigens nog de standaardpijpen eronder zitten. Die klinken mij al prettig in de oren(en dat voor iemand die jarenlang vierpitters heeft gereden ;D )
Overigens nog een typfoutje: F2 moet zijn F4(die kan ik altijd nog uitbreiden als moeders ook meegaat ;) )


Wat biedt de Zumo meer? Alleen maar tracklog mogelijkheden. That's all. Leuk, die Tracklogs, maar 9 van de 10 Garmin gebruikers doen er nadien helemaal niets mee.
TomTom Ubran Rider was onlangs testwinner in Motoplus. NB een Duitse test. Daarnaast de gebruiksvriendelijkheid en het simpele feit dat als je NIET offroad gaat of een woestijnralley wilt gaan rijden, TomTom gewoon simpel weg de betere navigator is. Leuke extra is de 'bochtigste route' optie. Vraag maar eens na bij Peter (Grunniger).

Je schreef dat je ook een TomTom (One? Go?) in je auto hebt. Die kun je heel simpel ook toevoegen op de Dero. Vraag Karinda maar ff via de mail, die doet dat op deze manier. Werkt als een tiet.  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 08:45 #6 door Peter
MIjn keuze voor de TomTom is ingegeven door eens goed na te denken waarvoor ik het ding wilde gebruiken. In de auto heb ik ook verschillende GPS-apparaten (o.a. ingebouwde) gehad met allerlei opties. Uiteindelijk was het apparaat met het grootste bedieningsgemak en de snelste reactietijd op veranderingen en afslagen de TomTom. Daarom wil ik in de auto niets anders meer. Toen ik ook een GPS voor de motor wilde heb ik ook over de Zumo nagedacht. Tracklog's maken en makkelijk routes in het apparaat zetten leek mij ook leuk. Toch heb ik het ding om mooie routes te rijden wanneer ik een reisdoel heb.

Eén van mijn zussen woont in Brabant, als ik daar op de motor naartoe ga stel ik de route in met de knop 'bochtige routes' en ik ben 5 uur onderweg zonder een centimeter snelweg en via de mooiste weggetjes van Nederland. Tijdens de TCN-ritten rijd ik vaak samen met een Zumo-eigenaar. Het gebeurt niet zelden dat de TomTom de route goed weergeeft terwijl de Zumo nog aan het rekenen is of zich door het herrekenen met de route bemoeit.

Uiteindelijk moet je kiezen waar je het beste gevoel bij hebt en als het kan niet op basis van de centen kiezen. Mijn keuze voor de TomTom Rider heb ik nog nooit betreurd, hoewel TomTom van mij toch wel eens een keer aan een Tracklog-optie mag gaan werken en het mogelijk moet maken om routes te uploaden. Ondanks dat werkt de broodkruimel variant geweldig!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 14:43 #7 door Rudolf
Beantwoord door Rudolf in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Ik ben even aan de slag gegaan om het verschil te verduidelijken. Ik heb zelf een Garmin omdat ik veruit de beste motornavigatie vind maar dat ik mijn persoonlijke mening. Alles is inclusief of simpel aan te passen, bij TT moet je meteen (fors) betalen. Garmin: Lifetime kaartupdate voor € 89,- en je hebt voor altijd 4x pj een kaartupdate voor geheel europa (Dus ook Oost). Dit ben je bij TT al bijna kwijt voor 1 enkele kaartupdate.

Routes zijn zeer eenvoudig te maken en in het toestel te laden, zonder extra handelingen via andere progjes. Ook zijn de wegen veel gedetailleerder weergegeven (ook kleine weggetjes staan vermeld).

Daarnaast kan je het (Garmin) toestel ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals geocachen, wandelen (topografische kaarten) en is TMC (traffic massage channel) via een eenvoudige powerkabel actief i.p.v. een duur abbo, wat overigens kenmerkend is voor TT.

Het is maar net wat je wil maar goedkoop is vaak wel duurkoop. Feit is dat TT voor de automotive markt gemaakt is en Garmin voor de outdoor markt.

Van de site van WayPoint (motornavigatie specialist)

TomTom Rider versus Garmin Zumo

De nieuwe TomTom Riders vallen met name op door de prijs, veel mensen vergelijken het toestel met de Zumo 660, die een flink stuk duurder is. De Zumo 660 kost momenteel € 545,- Deze nieuwe TomTom Riders kunnen beter vergeleken worden met de Zumo 220, dit toestel kost € 395,- en heeft wat betreft formaat ook meer weg van de TomTom.

Prijsvergelijk TomTom Riders en Garmin Zumo
                                                  Urban Rider Rider Pro         Rider Pro Plus   Zumo 220         Zumo 660
Prijs                                                   € 299,95 € 399,95         € 439,95     € 395,-         € 545,-
Motorsteun incl. voeding                   € 64,95           € 64,95         inclusief     inclusief         inclusief
Autosteun incl. voeding                   € 79,95                 € 79,95         € 79,95     inclusief         inclusief
Bluetooth headset (Scala Rider Solo) *    € 100,-                 Inclusief         Inclusief     € 100,-         € 100,-**
DVD PC software Europa           niet beschikbaar    niet beschikbaar  niet beschikbaar     inclusief inclusief
Totaalprijs                                   € 544,85           € 544,85           € 519,90             € 495-                       € 645,-
*  andere bluetooth headsets mogelijk
** ook bedrade headset mogelijk meerprijs: € 25,-

Er zijn natuurlijk wel de nodige verschillen tussen de Garmin en de TomTom, een voordeel van de Garmin toestellen is dat ze geschikt zijn om de OnRoute motorkaart in te laden. Met deze kaart kiest het toestel automatisch de leuke weggetjes. Daarnaast worden de Zumo's standaard geleverd met autoaccessoires, de autokit voor de TomTom Rider kost € 79,95 .

Wanneer we de TomTom Urban Rider en de TomTom Rider Pro verder vergelijken met de Zumo dan constateren we dat bij deze TomTom toestellen een motorsteun zonder voedingskabel wordt geleverd. De TomTom Rider Pro Plus wordt wel met motorvoedingskabel geleverd.

De Zumo's worden echter geleverd zonder Bluetooth headset, het voordeel is dan dat er gekozen kan worden voor die set die het meest voor uw doel geschikt is. Een ander voordeel van de Zumo's is dat de MapSource software standaard meegeleverd wordt, hiermee is het mogelijk om van te voren via de PC de route te plannen. Daarnaast zijn er op internet honderden routes te vinden welke met de MapSource software gemaakt zijn en eenvoudig in het Garmin toestel geladen kunnen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 16:58 #8 door Edxrv
In vind de zumo 660 niet zo top. Wel leuke snufjes, maar tomtom is handiger.
De optie bochtige wegen heb ik niet in de zumo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 19:20 #9 door Rudolf
Beantwoord door Rudolf in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?

De optie bochtige wegen heb ik niet in de zumo.


Daarom hebben ze de motorkaart. Je kiest de eindbestemming en de Garmin zet een prachtige route voor je uit over heerlijk (bochtige) binnendoor wegen (de "groene wegen" op de papieren kaart). Zelden zo mooi van kantoor naar huis gereden.

TomTom is simpel van A naar B navigatie en Garmin is voor mensen (motorrijders) die veelvuldig gebruik maken van een navigatiesysteem om routes te rijden en te maken. Het kan wel met een TT maar er is er niet voor gemaakt want anders had je al die omwegen niet nodig om een simpele route erin te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2011 22:18 #10 door Peter
Niet helemaal waar Rudolf, even de nuance:

De TomTom is vooral voor mensen die alleen op pad gaan zonder dat een ander al een route voor ze heeft gemaakt. de TT maakt prachtige toertochten voor je, maar het inladen van een route die een ander heeft gemaakt is wat lastiger.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 07:59 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Routes gemaakt in OnRoute (overigens een ballen programma van Pro Motor, vertaald van het Duitse programma welke origineel van Motorrad komt) zijn uitstekend in te laden in de TomTom (welke versie dan ook). Nadeel van Onroute is dat die uitgaat van *ITN files terwijl een 'broodkruimeltjesmethode' a la 'Hermanizzer' (interesseerd(t) me ff geen F*CK of ik dat goed ov vout schrijv) een route zonder kwaliteitverlies in de TomTom zet.

Ik gebruik OnRoute ook. Maak gewoon een route voor een Garmin, en 'hermanize' deze dan voor de TomTom. Kind kan de was doen. Gebruikte zelfs het Garmin-Mapsource voor het maken van routes (tot dat mijn laptop besloot om er mee te kappen...  ;D )

Vergelijking van een site van WayPoint is natuurlijk sowieso kul. Waypoint zit dik in de Garmin en zal altijd Garmin promoten tov welk ander navigatieapparaat dan ook.

Feit is, dat de laatste serie TomTom rider in Motoplus is uitgeroepen als 'beste koop'. Of gaan we nu stellen dat Motoplus alleen maar autorijders als lezer heeft?  ;D

TomTom alleen Automotive? Ook dat is niet waar. De Rider is vanaf het begin exclusief ontworpen voor motorrijden; met kenmerken die in de versie(s) II en III verder zijn uitgebreidt. Nogmaals: het enige wat ik mis tov Garmin is de mogelijkheid van het maken van tracklogs. Daar staat een (veel) betere navigatie, snellere her-berekening en (veel hogere) gebruiksvriendelijkheid bovenop.

Feit is dat als ik samen met Garmin riders op pad ben, de Garmin altijd de minst- logische route kiest waar de TomTom logischer navigeert. Dat is jou ook al overkomen, Rudolf... En Mense b.v. ook  ;)

Die 'abonnementen' van Garmin met 'live time' zijn overigens ook niet zo goedkoop. Beetje een wassen neus. Wil je een GPS bij de tijd hebben, dan kost dat poen (als je het via de officiële manier wilt doen). Dan maakt het niet uit of je een Garmin of TomTom hebt.

Mijn Rider kwam destijds (2006) al helemaal kompleet: incl bluetooth setje met microfoon en oorplugjes voor in de helm, interface met de mobile telefoon, bekabeling + houder voor de motorfiets. De nieuwe Rider komt nog steeds zo compleet (tegenwoordig met een handige RAM mount). De opmerkingen dat je bij TomTom voor alle extras moet bijbetalen snap ik dus niet. Wat heb je nog meer nodig op de motor?

Facto: of je nu voor Garmin, Magelean (...), TomTom etc kiest: Navigeren zullen ze tegenwoordig allemaal goed doen, zonder uitzondering. De vraag is: wat ga je er mee doen. Als ik voor b.v. Promotor of Motoplus voor een fotoklus op pad moet, zit op de leenfiets steevast een Garmin (tegenwoordig uitsluitend een Zumo). Maar wat is het fijn als ik bij terugkomst op Schiphol weer met mijn Derootje met TomTom via de meest toeristische route weer naar huis mag navigeren!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 08:13 - 03 nov 2011 08:50 #12 door Rudolf
Beantwoord door Rudolf in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Even goed lezen Grunneger  ;); met de motorkaart (die je er momenteel gratis bij krijgt bij WayPoint) maakt de Garmin namelijk ook prachtige toertochten én heeft ook nog eens alle andere voordelen, zoals zélf mooie routes maken in mapsource. 8)

@Two Plugs:

Maak gewoon een route voor een Garmin, en 'hermanize' deze dan voor de TomTom. Kind kan de was doen

Dat werkt zo goed dat jij tijdens de 1e keer voorrijden van de Groningen rit dit jaar als enige de route omgekeerd wilde rijden terwijl de rest van de groep wel de route in de goede volgorde in hun navi hadden, en dus bleven staan toen je bij de start meteen al verkeerd reed. En toch stug door blijven rijden terwijl er niemand achter je aan kwam, ja behalve dan een laagvliegende Fireblade om het "verloren schaap" weer bij de kudde te voegen. hahaha, hilarisch ;D

Met de kaartupdates van Garmin zit je er naast. Je betaald 1x €89,- en hebt voor de levensduur van het apparaat 4x per jaar een kaartupdate voor héél europa. Dit kost inderdaad geld maar is vele malen goedkoper dan elke keer betalen bij TT voor een kaartupdate van alleen west europa.

Dat waypoint alleen Garmin promoot is klinkklare onzin; ze promoten ook TomTom Rider maar de meeste motorrijders gaan voor de Garmins, dit terwijl ze beide apparaten evengoed vertegenwoordigen. Ik ben er onlangs nog geweest met een kennis en heb zelf gezien dat ze eerlijk vertellen wat de voor en tegens zijn van beide merken.

Het verhaal van de minst logische route begrijp ik niet, en al zou het (in jouw beleving) zo zijn, dan nog maakt dit niet uit. Je bent immers aan het toeren en dan maken die eventuele extra km's toch niet uit, of moet het dan opeens wel zo snel mogelijk van A naar B?

Dat de TT in de MotoPlus test heeft gewonnen zegt mij niet zo veel. Ze laten daar de prijs ook heel zwaar meewegen en dan ben je met de TT idd. voordeliger uit. Dus "beste keus". Dit zie je ook vaak bij tests van de consumentenbond. Ik vorm liever zelf mijn oordeel zonder naar de prijs te kijken maar alles mee te wegen wat ik er mee wil.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Gewoon een lijstje maken met wat je met een motornavigatie wil en op basis daarvan een keuze maken. Slechte navi's zijn er niet meer tegenwoordig, alleen kan de een wat meer dan de ander en dat kost geld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 10:12 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Over abonnementen... Die vervalt dus als je je GPS apparaat verkoopt. Geld voor zowel Garmin als TomTom. En is niet overdraagbaar.

TomTom werkt met Map Share; hiermee kun je eenvoudige correcties in je kaart aanbrengen op je navigatiesysteem. En je kunt zelfs eenvoudige kaartcorrecties ontvangen van de 16 miljoen leden van de Map Share-community via TomTom HOME – helemaal gratis. Mijn ervaring heeft inmiddels geleerd dat dit tussen grote kaartupdates meer als volstaat.

Een 'zware' update (das dus wél een abo) kan ook. 4x per jaar (net als Garmin dus) voor slechts 9,- per kaart / update. Totaalpakket wordt aangeboden voor 35,- per jaar. Voor die 90,- 'live time' van Garmin kan ik dus (afgerond) 3 jaar de TomTom voorzien van alle relevante kaartupdates.

Stel: ik rij alleen in de Benelux (logisch voor een Blade Rider gezien de geringe brandstofvoorraad, hilarisch hoe vaak zo'n Bladerunner aan de tiet moet staan  ;)) waarom zou ik dan extra betalen voor kaarten in een regio waar ik niet kom? De gemiddelde motorrijder in Nederland rijdt immers een ontstellend jaar kilometrage van wel 2.000 km (!). Die gaat dus echt niet ver weg. Oja, nuttig... de hoeveelheid tankstations die als NP in de TomTom staan komen voor een Bladerunner dus goed van pas!  ;D

Daarnaast kun je denk ik het gebruik van de GPS niet goed vergelijken tussen een totaal verschillende motorfiets als een Fireblade. Jij bent een uitzondering (omdat ik weet dat je best veel rijdt), maar de gemiddelde Bladerijder maakt (in de verte) niet de kilometers die het gemiddelde lid van de TCN op z'n Transalp 600 maakt. Kijk maar naar jullie opkomst op toertochten van de CBR club waar je het moet hebben van 'gastrijders' om toch nog een beetje gezelligheid op de wielen te krijgen... En dan heb je nog die TCN'er die ook de gebaande paden af en toe wil verlaten. Dat laatste pleit wél voor Garmin, omdat Garmin idd qua ontwikkeling anders op de markt is gezet en ook de ongebaande paden goed op kaart heeft staan.

Maar ik denk niet dat Madero met z'n nieuwe Dero de blubber moetwillig gaat opzoeken...  ;D

Nu deed ik dat al (bijwerken) maar het blijkt toch dat een 'fysieke' update (ff helemaal los van het merk) van 1x per 3 jaar gewoon heel erg goed volstaat.

Live time is idd wel een mooi product (geen discussie daarover) maar het nut ontgaat me een beetje. Het is nét als met Windows... Windows wil je ook met stoom en kokend water haar updates via automatische updates door de strot drukken terwijl je 90% van de updates niet nodig hebt. Ik update liever als ik het idee heb, dat ik (of mijn GPS / PC) het er aan toe heeft, en dan ook alleen maar de update of zone die ik nodig denk te hebben. Die optie biedt TomTom dus.

Ik ging idd de verkeerde kant op met 'Hermanizzer'... Maar ik volgde het routetracé wél foutloos!  ;)


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 13:23 #14 door Mense
Wat zitten jullie nu over en weer te miepen, iedereen weet toch dat Garmin gewoon het betere merk is! Dat niet iedereen zich dat kan veroorloven is weer een heel ander punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 14:21 #15 door Rudolf
Beantwoord door Rudolf in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Dank je Mense, voor het kort en bondig samenvatten!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 15:18 #16 door Peter

Wat zitten jullie nu over en weer te miepen, iedereen weet toch dat Garmin gewoon het betere merk is! Dat niet iedereen zich dat kan veroorloven is weer een heel ander punt.


Babyboomer zeker:
Als ik maar heel stellig iets beweer zonder een argument te noemen heb ik geen gelijk, maar krijg het wel. Zo hebben ze ook hun eigen pensioenen veilig gesteld ten koste van de komende generaties. Ze roepen om solidariteit, maar doen er zelf niet aan...  :P  ;)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2011 15:38 #17 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?

Wat zitten jullie nu over en weer te miepen, iedereen weet toch dat Garmin gewoon het betere merk is!


Ja, dat ben ik met je eens, maar dat wil niet zeggen dat de Zümo beter is. Ik heb 'm opgeruimd en rijd nu met een Oregon. Wat een opluchting na al dat geploeter met de Zümo om routes na te rijden zonder uren voorbereiding.

Daar komt nog bij dat je zo'n keuze helemaal niet kunt maken zonder te kijken naar de wensen van degene die hem gaat gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2011 08:39 #18 door Edxrv

Daarom hebben ze de motorkaart.

??? Die ken ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2011 08:51 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
Standaard opmerking van (veel) garmin gebruikers: De TomTom is in veel testen (ADAC, ANWB, Motoplus, etc) de betere keuze.... omdat 'ie goedkoper is, 'goedkoop is duurkoop', etc.

Zwaktebod, niet meer, niet minder. Het zijn wel feiten die veel Garmin rijders niet onder ogen (willen) zien. ;D
Beetje datgene nastreven wat de massa doet, dus...  ;)

Zelfde is het met motorfietsen. BMW is met de R1200GS de best verkochte motorfiets wereld-wijd en in Nederland. Dus als BMW de Garmin onder de motorfietsen is, zou iedereen een BMW moeten kopen want BMW is toch véél beter dan de TomTom onder de motorfietsen (Honda...  ;D )

Kom nu eens met feiten waarom een Garmin beter is dan een tomtom vwb navigatie dan doelloos te lopen bléren dát een Garmin nu beter is ipv waarom.

Vwb gebruiksvriendelijkheid. Vwb service (3 jaar na het verlopen van de garantie is een defect onder coulance verholpen - en zonder hierom verzocht te hebben, werd de beschadigde kast (klein stukje afgebroken) vervangen én de software geupdated! - binnen 5 dagen retour!). Vwb snelheid van herberekenen. Vwb duidelijkheid.

De enige reden die ik kan bedenken, is de tracklogfunctie. Niet meer, niet minder. Voor alle andere opties die een Garmin heeft, zijn er tegenwoordig ops die je in een TomTom kunt laden. (naar verluid zelfs al een functie die het wel mogelijk maakt om een tracklog op te nemen!)

Vooralsnog (eigen praktijkervaringen tijdens gebruik van Zumo's en samen reizend met Garmin gebruikers) blijf ik er bij dat voor gewoon navigeren en het af en toe een (vooraf uitgezette) route rijden een TomTom de betere keuze is. De kwaliteit vwb het gebruikte kaartmateriaal is bij beide merken gewoon alle twee erg goed.


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2011 11:01 #20 door Rudolf
Beantwoord door Rudolf in topic Er gaat niets boven.. Groningers kiezen een TomTom?
@Eduardxrv. Het heet voluit Onroute Motorkaart. Deze is er in diverse uitvoeringen (BeNeLux, DACH, etc.) en is speciaal ontwikkeld voor de Garmin. Zie hier voor meer info:http://www.onroute.nl/page/product/motorkaart_benelux_cd

V.w.b. welk navigatiesysteem het beste is, zoals je kunt lezen is dit voor iedereen weer anders. Een tip; probeer of je er een aantal mag testen en maak dan een beslissing die jou het beste past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden