ATTENTIE ! Wetgeving m.b.t. waarschuwen flitsers Frankrijk gewijzigd!

29 jan 2012 20:59 #1 door madero
Op de website van TomTom wordt je als volgt gewaarschuwd:

Wijzigingen in de wetgeving van Frankrijk
Vanaf 4 januari 2012 is er een nieuwe wet van kracht in Frankrijk waarmee het ontvangen van waarschuwingen over de locatie van flitsers tijdens het rijden is verboden. Als de service TomTom Flitsers op je navigatiesysteem is geïnstalleerd, overtreed je de wet als je de waarschuwingen voor flitsers blijft ontvangen en kun je een bekeuring krijgen.

Wat kun je doen om de wet niet te overtreden
Je kunt twee dingen doen:

1.Waarschuwingen voor flitsers op je navigatiesysteem uitschakelen. [ laat zien hoe... ]


2.Een update van je navigatiesysteem uitvoeren zodat de nieuwste flitsers worden geïnstalleerd. Flitsers voor Frankrijk wordt dan van je navigatiesysteem verwijderd. [ laat zien hoe... ]
Belangrijk: Als je je TomTom navigatiesysteem beheert via TomTom HOME en je hebt géén abonnement op de Flitslocaties, dan dien je zelf de Flitslocaties van Frankrijk te verwijderen. [ laat zien hoe... ]

We werken aan een nieuwe service voor Frankrijk waarmee je waarschuwingen ontvangt over gevarenzones in plaats van over flitsers. Als je op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws over deze nieuwe service, kun je je aanmelden voor deze pagina door te klikken op de koppeling Update mij onder aan de pagina. Je ontvangt dan van ons een e-mail als er meer informatie beschikbaar is.

zie ook : nl.support.tomtom.com/app/answers/detail...d/5567/?locale=nl_NL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 07:33 #2 door Two Plugs
Hoi Jos,

Dat is nét zo illegaal als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje, heel Scandinavië, etc etc.

Als je betrapt wordt (zelfs als de 'app' uitgeschakeld is, maar wel geinstalleerd) loop je kans op een forse bekeuring én inbeslagname van je GPS.

Eigenlijk is Nederland het enige land waar het niet illegaal is...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 08:38 #3 door Neet

Dat is nét zo illegaal als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje, heel Scandinavië, etc etc.


Huh? Duitsland ook? Hoe zit dat nou eigenlijk precies in elkaar?

Als je betrapt wordt (zelfs als de 'app' uitgeschakeld is, maar wel geinstalleerd) loop je kans op een forse bekeuring én inbeslagname van je GPS.


Ja, daarom had ik in het bewuste land de complete map wel los op de SD maar niet op de interne geheugen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 08:49 #4 door Two Plugs
Yep, Duitsland ook...  :o En heel Scandinavië. Hoe het zit in Oost Europa, weet ik niet. Maar in Westeuropa is een dergelijke toepassing in je GPS alleen legaal toegestaan in Nederland en Groot Brittanië.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 09:49 #5 door Peter
De enige reden waarom het in Nederland is toegestaan is dat het niet of nauwelijks kan worden gehandhaafd. De koddebeier kent echt niet ieder GSP-systeem en daardoor zouden enkel bezitters van de meest voorkomende systemen de Sjaak zijn.

In feite is het ook symboolpolitiek om het te verbieden want als je een krantje gaat halen en iemand vertelt daar dat er om de hoek een agent staat te laseren gebeurt hetzelfde. Overigens is dat eigenlijk strafbaar, net als het signaleren met de lichten. Door de informatie te delen belemmer je de opsporingsambtenaar in het uitoefenen van zijn opsporingswerkzaamheden. Er zijn ook in Nederland al wel eens bekeuringen uitgeschreven voor het knipperen met de lichten, ik weet niet of het bij de rechter stand heeft gehouden (en heb nu ook geen tijd en zin in de jurisprudentie te duiken  ;))

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 10:59 #6 door madero
Dit onderwerp is enkele weken gelden ook op het internationale forum aan de orde geweest. Heb toen e.e.a. met de ANWB kortgesloten. Kennelijk is de situatie in Frankrijk nu per 3-1 anders dan vorig jaar. Heb inmiddels de vraag bij de ANWB uit staan om e.e.a. te bevestigen.

Voor landen waar dit verboden is levert TomTom ook geen bestanden aan. Vandaar dat vanaf begin dit jaar bij de update van jouw TT-systeem de lokaties in Frankrijk automatisch worden verwijderd. Voor de situatie in de andere landen : zie de site van TT.

Heb ANWB geadviseerd om hierover eens duidelijk naar haar leden te informeren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 15:40 #7 door madero
Zojuist teruggebeld door Juridisch Advies van de ANWB: deze bevestigen de nieuwe situatie in Frankrijk!

In dit verband is men bekend met situaties in Zwitseland waarbij de politie de GPS op de laptop aansluit om te controleren dat de flitspalen-POI inderdaad zijn verwijderd!

Het is dus idd aan te bevelen je TT even een update te geven (of zelf e.e.a. handmatig te verwijderen)!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 19:50 #8 door PH-ADW
Weet niet of ik het helemaal juist formuleer, maar volgens mij is het staat er in de wegenverkeerswet zoiets als: het afgeven van licht en/of geluids singalen is alleen toegestaan ter afwending van direct gevaar.

Daarnaast lijkt het mij dat de doelstelling van de overheid is dat er minder "te snel" wordt gereden, en niet zoveel mogelijk sancties op te leggen ivm te snel rijden.  Als mensen elkaar waarschuwen, zoals vb ook via radio berichten, passen mensen hun snelheid aan, en is de doelstelling gehaald lijkt mij.    Maar goed, wie ben ik....

oh ja...  dat flitser POI verhaal van de TomTom, geld neem ik aan ook voor de Garmins. Of houd Garmin in zijn kaartmateriaal hier al rekening mee ? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 20:40 #9 door madero

Daarnaast lijkt het mij dat de doelstelling van de overheid is dat er minder "te snel" wordt gereden, en niet zoveel mogelijk sancties op te leggen ivm te snel rijden.  Als mensen elkaar waarschuwen, zoals vb ook via radio berichten, passen mensen hun snelheid aan, en is de doelstelling gehaald lijkt mij.    Maar goed, wie ben ik....

oh ja...  dat flitser POI verhaal van de TomTom, geld neem ik aan ook voor de Garmins. Of houd Garmin in zijn kaartmateriaal hier al rekening mee ?


Tja, nu ben ik zelf ambtenaar en actief op het gebied van veiligheid......................
Kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat het m.i. meer de doelstelling is om zoveel mogelijk geld te "verdienen".
De prestatiecontracten van de politie zijn verleden tijd maar je zit als regening toch wel met een groot financieel probleem als die centen ineens niet meer binnenkomen! En zolang (mijn overigens zeer gewaardeerde collega's van) de politie nog melden dat de veiligheidsmaatregelen een succes zijn want er is wel €€€€€€€ aan boetes ontvangen, nou dan is er op het gebied van echte veiligheid nog een hele lange weg te gaan  :-[

Of Garmin en andere GPS fabrikanten ook e.e.a. automatisch bijwerken weet ik niet. Weet ook niet hoe zij die info in de apparaten zetten. Zou je op die betreffende sites moeten kijken. Ik heb mijn TT Rider nu in ieder geval "Frankrijk-proof"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 14:33 - 06 mrt 2012 17:50 #10 door Johnvl
Tja... je aan de snelheid houden is de simpelste oplossing lijkt me  ;D


Let wel op je stop afstand. Als je 120km/h rijdt op een weg waar je 80 mag, moet je toch dik 1 hectometer paal vooruit kijken.

Het verschil tussen droog wegdek 80km/h (56m) en nat wegdek 120 km/h (144m) is dik 88 meter MEER! :o

Voor de duidelijkheid stop afstand:
weg droog 80km/h is ongeveer 56 meter
weg nat bij 120 km/h is ongeveer 144 meter , dus ca 1,5 maal hectometer paal.


Tja en er zal maar een zwijn de weg oplopen.... :-[ Binnen die marge!!! :-\

Ik heb zelfs een keer een uitgereten restanten zwijn van een provinciale weg getrokken(*) (omgeving Epe). En natuurlijk na een flauwe bocht...én bij nat wegdek, én in het donker!(de automobilist is wel door gereden).

voor "ons" kan zoiets een groot probleem worden.


* = als automobilist, toen ik mijn motor, zelfs me rijbewijs A nog niet had.  8)

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 14:41 #11 door Johnvl
oeps..... :o

die geeft me TomTom niet aan ::)

JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 15:54 #12 door jeroen emke
als een route maakt op site van Via Michelin  wordt de camera als een gevaarlijke zone aan gegeven
[color=rgb(0, 0, 0)] U rijdt langs Dunkerque[/t] [/color]
[color=rgb(0, 0, 0)] 313 km [/t] 03.01 u A16 Dangerous area (110 km/h), near Coudekerque-Branche. [/color]
[color=rgb(0, 0, 0)] 350 km [/t] 03.20 u Neem afslag naar[/color]

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 17:27 #13 door Albert-Jan Koers
Mijn zumo 550 geeft in duitsland niks aan betreffende flitspalen etc.
Zodra ik dan weer de grens overga begint dat ding weer te jengelen, erger mij er kapot
aan, dit is een goede reden om de hele zooi eruit te halen.

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik zelf de gashendel/pedaal bedien dus
ook verantwoordelijk,het heeft totaal geen nut om harder te rijden
kom toch wel een keer aan.
Ik vindt als je zegt ik ben te laat dat is eigenlijk een excuus
van ik ben te laat vertrokken.

Oke de jelmar vaart wel eens te hard en dat heeft mij wel eens een
waarschuwing gekost maar dan heeft het ook zin want dat
scheelde mij een uur.
In nederland moet het scheepvaartverkeer van 16;00 tot 18;00 altijd
rekening houden met spitstijden en zijn meestal de bruggen gesloten.
of 1x per tijdvak open en voor die tijd wil je wel eens wat geks doen.

My 2 cents

A-J.K

Durf risico te nemen. Blijven doen wat je nu doet en altijd die ultieme droom dromen is leuk maar...... die droom proberen te verwezelijken is lef hebben en leven!

Rijdt op een Africa Twin uit 2002 rond met TRIPY en ZUMO 390 .

Maak van je Hobby je werk en je hebt geen Hobby meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden