Tracks rijden met je telefoon/osmand budget-offroadrijden

04 mrt 2013 22:32 - 06 mrt 2013 13:28 #1 door len_tour
Voor iedere cheap-ass zoals ik die geen dure motor- of outdoor gps wil aanschaffen maar toch tracks wil rijden. Ik ben Osmand software aan het testen op een Android foon van 140 euri (samsung galaxy apollo). NB het is de gratis versie met kaarten die offline beschikbaar zijn dus geen duur dataverkeer. Osmand draait ook op appels en andere slimme foontjes geloof ik.

De afgelopen veluwe offroadrit kwam ik erachter dat mijn Garmin nuvi 1440 (voor de auto) met allroadmap niet helemaal de track kon volgen. Het apparaat doet wel routes met een leuk aantal waypoints maar een track wil niet. Ik kan natuurlijk Hermanizen maar ik ben op zoek naar andere oplossingen en een telefoontje raak je makkelijk kwijt in de cockpit. Daarnaast wordt ik kriegel van de macht van TT en Garmin. Gedoe met beperkte software/kaarten en de prijs van het apparaat en de accessoires zijn wat mij betreft uit verhouding.

In de auto navigeer ik met Navigon op de telefoon en dat gaat prima. De software is vergelijkbaar met een garmin en doet wat ik wil A-B navigatie. De telefoon heb ik altijd bij me dus zeul ik niet steeds met een GPS, ideaal! Navigon doet geen tracks of routes dus moest er iets anders komen. Ook lekker als backup tijdens een toertocht of op vakantie voor naast de 'grote GPS'.
Tot zover het hoe en waarom.

Vandaag ben ik maar aan de slag gegaan met het serieus testen. Ik heb maverick software geprobeerd maar de gratis versie is niet goed bruikbaar Osmand leek mij de beste optie.

De app komt zonder kaarten maar die kun je stukje bij beetje downloaden. Je kunt allerlei verschillende kaarten krijgen waaronder OpenStreetMap kaarten. En die zijn inmiddels echt wel goed en uitgebreid. Ik heb in 1x nederland er opgezet dus dat is beter dan kaarten 'cachen' voor googlemaps.

De eerste test met een track getekend in basecamp is gelukt. Je kunt meerdere tracks op je telefoon drukken en de namen verschijnen netjes in de software. Je kunt ze bekijken (ook de lange veluwetrack kon ik laden) en met wat vegen over het scherm begin je met navigeren. Ik heb ongeveer 15 km track gereden en soms de track naast de weg gelegd. Ik kon zien dat ik naast de track reed en dat is wat je wil. Geen gedonder met herberekenen en de opmerking 'keer om'

Mijn telefoon is wat buggy en de gps is niet zo krachtig als een echte TT of Garmin maar ik ga kijken of ik het ermee redt. En anders geef ik liever wat meer uit voor een GPS met telefoon dan dat ik teveel geld uitgeef voor iets wat ik niet heel vaak nodig heb.

Halfords fiets houder kopen? Dacht het niet. Doosje bouwen dus.

Brillendoos, past prima


Gat zagen met de decoupeer (fijn ijzerzaagje)


Bubbelplastic eronder


De garminhouder (een autoding) kun je ook aan je kuipruit hangen of op de toerenteller plakken


Duct tape is my friend


Verdere testen en verbeteringen aan het ophangsysteem volgen. Er moet nog stroom naartoe. Is op vakantie ook fijn hoef je niet je camera, telefoon en gps op te laden alleen de telefoon en camera....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 23:32 #2 door Marcel T
Hmm, ik ben benieuwd waar dit naar gaat leiden.

Wat overdenkingen:
A) zal het bubbeltjesplastic ervoor zorgen dat de telefoon niet te vele gaat trillen? Zoals ik het zie zit het plastic alleen onder, dus een vaste verbinding tussen bovenkant (schermzijde) van de telefoon en de houder. Wellicht een beetje schuim ertussen

B) Misschien is het een goed idee om een klepje te maken voor het scherm om de constructie wat meer waterdicht te maken?

Succes, ik ga dit in de gaten houden.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 00:09 #3 door len_tour
Inderdaad het bubbeltjesplastic is tijdelijk en ik ga de boel iets beter trillingsvrij maken maar ik maak me niet zo'n zorgen over stuktrillen. De Garmin zit al meer dan 5000 km zo op deze houder aan mijn scherm en is nog niet stuk. De telefoon is drie jaar oud en dus volgens de geldende standaard aan vervanging toe. dacht het niet Een tweedehandsje kost bijna niks.

Waterdicht moet ik idd iets op verzinnen net als een zonneschermpje. De tape is ook niet ideaal maar in geval van nood en voor de eerste testfase best genoeg. De garmin propte ik in een plastic zakje bij regen en ook dat ging goed.

Tip: de sluitzakjes van ah of andere supers. Die zakjes die je dicht kan drukken met zo'n randje zijn ideaal om je navigatie mee in te pakken bij regen. Het plastic is redelijk kreukvrij dus kun je alles nog zien.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 10:20 #4 door Peter
Voor mensen met een iPhone die een soortgelijke constructie willen maken, bezint eer gij begint aangezien Pelicase u reeds voor is geweest!
Stof en waterdicht:

http://www.pdashop.nl/product-gallery/111799/category-195858-smartphone-cases/108495

Het merk Pelicase staat voor absolute kwaliteit. Zelf heb ik als fotograaf er altijd mijn kostbare fotoapparatuur meer vervoerd over de wereld en nooit schade gehad. Het leger van de VS vervoert bijvoorbeeld ook wapens en wapensystemen in de koffers van Pelicase.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 10:46 #5 door len_tour

Voor mensen met een iPhone die een soortgelijke constructie willen maken, bezint eer gij begint aangezien Pelicase u reeds voor is geweest!
Stof en waterdicht:

http://www.pdashop.nl/product-gallery/111799/category-195858-smartphone-cases/108495


Das idd een mooi doosje. Goedkopere en minder stevige oplossingen:

http://dx.com/p/outdoor-sports-bike-handle-bar-waterproof-bag-for-mobile-phones-black-142432

http://dx.com/p/bicycle-360-degree-swivel-mount-holder-waterproof-bag-set-for-iphone-4-4s-black-188603

Maar voor een test of het überhaupt bevalt graai ik wel om me heen en gebruik wat ik heb  ;) straks ff naar de action voor wat materiaal.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 11:33 #6 door mauppie
Misschien ga ik dit eens bestellen, niet goedkoop overigens
www.lifeproof.com/en/

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2013 02:15 #7 door len_tour
Inmiddels gisteren weer verder gegaan met het project. Het doosje is iets verbeterd en ik heb het systeem wat beter getest. Ik heb een track gemaakt met lussen en overlappende heen en terugweg. Het gaat goed maar je moet wel opletten. Het systeem laat je positie op de track zien en geeft met een pijltje aan waar je naartoe moet. Daar waar de lus bijelkaar komt moet je naar het pijltje kijken en dan weet je waar je naartoe moet (waarschijnlijk heel normaal voor mensen die vaker een track rijden maar voor routerijders nieuw omdat een lus chaos is in een route). Ik vond het erg prettig en fijner werken dan een route (ik ken de route namelijk al en weet nu wat het verschil is track/route op hetzelfde traject). Minder verwarring en ook bij het afwijken van de track blijf je de track zien (bij een route is het blind rijden tijdens herberekenen)

Ik heb niet de hele track gereden omdat ik te weinig tijd had maar dat was weer een testpuntje. Ik wist dat ik de track kon 'afsteken' oftewel halverwege naar de route terug rijden. Toen ik dat deed kreeg ik de opdracht om te keren maar toen ik weer bij de track kwam zag ik hem in mijn scherm en begon Osmand te herberekenen zonder dat de track verdween. Ik kon dus prima een stuk track overslaan en hij pakte het prima op.

Later kwam ik op een stukje wat wat slordig gemaakt was en kreeg ik weer de melding 'keer zsm om' maar ik zag aan de gekleurde lijn dat ik op de track reed. Dit is wezenlijk anders als een route rijden want dan zie je alleen dat je om moet keren en niet dat je eigenlijk goed rijdt. Even later pakte hij de track weer op en ging het weer goed.

Ik ben blij! Wat ik nog wel mis is de mogelijkheid om extra aanwijzingen te geven onderweg, zoals 'over het dijkje rechts van de weg' Ik zie alleen de track en extra waypoints met commentaar of poi's heb ik er nog niet in weten te voegen dus dat is de volgende stap.

Volgens mij is het prima te doen op deze manier. Het is een trage android maar reageert net zo goed, zo niet beter als mijn garmin. Zoomen, herberekenen ed gaat niet trager als de 140 euro autogarmin en die liep ook wel eens vast.....

De test van gister heb ik gedaan met de internet verbinding van de telefoon uit en de functie van de telefoon om via draadloze netwerken en gsm een positie te bepalen ook uitgeschakeld. Dus ook zonder a-gps (assisted=gps) lees dataverbinding werkt het.

schuim (verpakkingsmateriaal) ipv bubbelplastic. Beide kanten van de foon ivm trilling.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2013 23:10 #8 door len_tour
Ik heb inmiddels weer wat getest en gedaan. Het navigeren naar een straat gaat prima maar een huisnummer? Dat is nog niet klaar. Osmand is dus nog niet een vervanging voor een commercieel navigatiesysteem. Nou ja, het laatste stukje moet je even zoeken en of dat een groot probleem is hangt van jezelf af.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2014 14:09 #9 door jml

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2014 14:47 #10 door len_tour

www.rad.eu/nl/x4/smartphone-houders/f/10806/p/1/v/l

Bedankt maar ik heb voor 4 euro een houder bij de action gekocht. En die gecombineerd met een auto-telefoonhouder/zuignap en duct tape of de bijgeleverde stuurhouder. Ik zit ook nog te piekeren over een vaste oplossing in de nog te bouwen voorkuip.

In ieder geval wel een mooi moment voor een update over Osmand. Ik heb er diverse ARM ritten mee gereden 2x springride en 1x een halve midsummer1000 en ik heb de beroemde offroadtracks in Italie er mee gereden.  Laten we zeggen meer 2500 km track en dat gaat goed. Tijdens de ARM ritten merk ik dat mijn systeem niet onderdoet voor de Garmin-outdoor navi' s ed soms heb ik zelfs het idee dat ik met mijn telefoon beter af ben. De navi telt de afstand af tot afslagen, zelfs wanneer je een track rijdt (soms blijkt het gewoon een bocht te zijn maar das ook prima). Je weet hoe lang je track nog is (ook dat telt af) en de OSM kaarten van Europa lijken sterk op Garmin topo kaarten. Ik hoef tracks ook niet op te knippen ivm trackpunt limieten.

De nieuwe versie (1,7 nogiets) berekend ook een route naar het begin van de track (dat ontbrak in 1,6 en das erg lastig) er is wel een bug bij. Eenmaal op de track moet je 'volledige track volgen' uitzetten anders blijft hij je terugsturen naar punten die je gemist hebt. Voor mij geen probleem omdat daarna het navigeren weer goed gaat en wanneer je een stukje wilt overslaan wijst hij je naar het dichtstbijzijnde trackpunt.

Ik heb inmiddels een Samsung Xcover water/stofdicht en zou tegen gerammel moeten kunnen en idd hij doet het na 3/4 jaar nog prima ondanks mijn brute mishandeling van het apparaat.

Los van Osmand werkt Google-Places ook prima. De foon weet waar je bent en vond laatst heel netjes een motorzaak in de buurt (met telefoonnr. ed). In principe kun je er dan via google naartoe navigeren maar het was niet voor mij (maar een KTM) dus heb ik niet geprobeerd.

Nb routes maken voor Osmand is mij alleen in de Osmand app gelukt en niet in basecamp dat ging tot nu toe niet zo goed maar ik vindt tracks wel zo fijn werken. Het navigeren over echt lange afstanden (Italie-Leeuwarden) ging ook niet goed (vastlopen) maar toen ik op de telefoon de route met viapunten (waypoints) maakte ging het weer prima met als pluspunt dat de route die ik in mijn kop had ook gereden werd  ;)




As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden