How-To Garmin die geen tracks kan

18 mrt 2013 15:25 - 19 mrt 2013 10:11 #1 door len_tour
How-To Garmin die geen tracks kan werd gestart door len_tour
How-to routes op de Garmin

Garmin heeft twee manieren om een route te plannen een track en een route.

Niet alle garmins kunnen tracks rijden en voor deze mensen is deze how-to. Ik maak gebruik van het programma basecamp van garmin. Daarnaast ga ik ervan uit dat je garmin gpx aan kan maar gdb bestanden zijn in grote lijn hetzelfde dus dat komt vast ook goed. Er zijn andere mogelijkheden dan hier beschreven maar dit is de Jip en Janneke methode. NB ik maak gebruik van een Nuvi 1440 autonavigatie-ding. Hoofdstuk 2 kan per apparaat verschillend zijn. NB voor offroad kan het meer tijd en gepruts worden maar voor op de weg gaat dit vast prima. Ik heb voor de screenshots gebruik gemaakt van engelse software maar de nederlandse termen er bij gezet. Mocht dit een groot probleem zijn kan ik de screenshots ook aanpassen maar ik denk dat het zo ook moet lukken.

Aanvullingen op deze How-To zijn welkom.

1.1 Wat is wat?

De track of het spoor, een hoop broodkruimels waarlangs de route loopt. Een track wordt niet berekend en is dus altijd hetzelfde.

De route, een aantal punten (waypoints of routepunten) waartussen de garmin uitrekent waar je langs moet rijden. Doordat verschillende apparaten verschillend ingesteld kunnen worden (kortste/snelste route) en kaarten vaak niet gelijk zijn kunnen routes afwijken van het oorspronkelijke plan. Om een route op een track te laten lijken kun je het berekenen van een route uitzetten. In mijn geval stel ik hem op 'offroad'. Hij trekt dan een rechte lijn tussen de punten.


1.2 Het begin


1 Download en installeer garmin basecamp.

2 Hang de Garmin via USB aan je computer.

3 Download een route in gpx

4 Open de gpx met basecamp (rechter muisknop open met.... of start basecamp en kies 'file>import' of in NL 'bestand>importeer naar mijn verzameling





Wanneer je de track aangeklikt hebt kun je er met de rechtermuisknop op klikken en kiezen voor 'show on map' of 'weergeven op kaart'.  Garmin zoomt nu in op de track.





Zie je de track niet? Linksonder knopje 'alle gebruikersgegevens tonen'




Wanneer je dubbelklikt op de track kun je de kleur van de track veranderen. Das handig om de track te vergelijken met de route die je gaat maken. Het scherm kun je na het veranderen van de kleur sluiten via het kruisje.





5 Klik met de rechtermuisknop op de track en kies voor 'Create route from selected track' of 'route maken op basis van geselecteerde spoor'



Je krijgt nu een nieuw scherm waar je in kunt vullen hoeveel punten gebruikt gaan worden voor je route. Standaard staat dit op automatisch, dat zou kunnen werken maar voor mijn nuvi 1440 moet ik kiezen voor 200 punten, meer kan hij niet aan. Ik dacht eerder dat hij 220 aankon maar dat ging niet.



Dus het kan even testen worden....



Je ziet nu een nieuw dingetje in je lijstje en waarschijnlijk zie je de route in een andere kleur op de kaart liggen.


Je kunt nu de route vergelijken met de track. Je kunt de kleur veranderen door te dubbelklikken op het route-icoontje wat nu boven je track staat en je kan het profiel (auto/motor/fiets) aanpassen. Het staat nu ingesteld op direct maar om zeker te weten dat het goed komt in je navigatie apparaat kun je andere profielen uitproberen. Kies bijvoorbeeld motor.



De Garmin gaat de route herberekenen:



Kijk of de route afwijkt van de track. Veranderd er niks? Dan zit je aardig safe en kan de route naar de Garmin.

De profielen kun je aanpassen maar het hoeft niet. Je kan dat via hetzelfde scherm doen als waar je de kleur van de route veranderd of via het menu in de knoppenbalk. De profielen zijn ook te vinden in het Garmin apparaat en het is handig deze hetzelfde in te stellen op PC en in het apparaat.




6 Gooi de track weg. Die neemt alleen maar ruimte in op je apparaat en je kan er niks mee dusss.... Rechtermuisklik op het trackicoon...




7 Stuur je route naar de Garmin. Klik hiervoor op de route in het 'Library-scherm' of 'Bibliotheek' NB niet op de route in het onderste scherm want dan neem je de extra waypoints niet mee. Lunch, Start en andere handige dingetjes gaan dan niet mee. Dus rechter muisknop en kies 'send-to' of 'verplaatsen naar'






2 Het apparaat instellen

Koppel de Garmin los van de computer en hij begint opnieuw op te starten.

Wanneer hij opgestart is stel je je profiel in. Kies extra, instellingen, navigatie. Kies bij routeinstellingen 'offroad'. Het apparaat trekt nu een rechte lijn tussen de punten. Je kunt kiezen voor een ander profiel maar dan zou de route af kunnen wijken van wat de rest rijdt. Het van de route af of dit gebeurt. Zijn er weinig alternatieve wegen van punt naar punt gaat het wel goed. Hiervoor kon je in basecamp dus verschillende profielen proberen.

Kies Extra




Instellingen




Navigatie




Routeinstellingen




Offroad of misschien direct in andere toestellen





2.1 De route importeren

Kies Extra, mijn gegevens.




Ga naar beneden en kies 'Routes importeren'




Kies je route



Het berekenen kan ff duren en klaarrrrrrr.




Wil je gaan rijden kies Ga, routes, kaart bekijken en GA!






GAAAAAAA



Kies.... De optie nee wil zeggen dat je naar het dichtstbijzijnde punt in de route gaat (kan handig zijn)




Wanneer je teveel punten in je route hebt krijg je deze melidng. Ga dan terug naar Basecamp en controleer de route. Het kan zijn dat de conversie fout is gegaan of dat je de conversie met minder punten moet doen. Gooi dan alles weg en begin van vooren af aan.



Je kan het aantal routepunten bekijken/controleren door te dubbelklikken op het routeicoontje.




NB je kan op allerlei manieren je routes beheren in basecamp. Je kan verplaatsen, dupliceren, mapjes maken enz. Probeer het uit maar hou het overzichtelijk...



Succes,
Lennert








As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2013 16:15 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic How-To Garmin die geen tracks kan
Ik ben op de hoogte van de Hermanizer maar deze methode heeft mijn voorkeur. Ik kan het bekijken in basecamp en itn converter en zo nodig aanpassen. Bovendien krijg ik route-aanwijzingen.

Voor mensen die wat minder handig zijn met computers en externe apparaten is het ook fijn dat het programma het verplaatsen op zich neemt en dus altijd de juiste map pakt.

Zelf ga ik de eerstvolgende track met Osmand rijden via mijn telefoon en ik ga kijken of ik de 'tracklog' van Garmin kan neppen. Dat is de volgende methode die waarschijnlijk gaat werken. Je kan namelijk je tracklog tonen op je scherm en dat tesamen met een route maakt volgens mij een hele goeie oplossing. De laatste oplossing is alleen wat lastiger voor computer no-no's.

Tyre en Garmin kan interessant worden. Hopelijk wordt het dan een soort itn-converter die tracks kan maken. Maar ach vechten met de opgelegde beperkingen van soft en hardware heeft ook wel weer wat  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden