Beste allemaal,
Het is al langer bekend dat de stroomvoorziening van de TTR1 op de motorfiets voor problemen kan zorgen. Wij hebben sinds 2006 een TTR1 en sinds het allereerste begin worden we elk jaar geconfronteerd met hetzelfde probleem: bij langdurig gebruik op de motorfiets valt de stroomvoorziening uit... resultaat: na 4 uur is het uit met de pret en valt de TomTom uit. Eigenlijk is dat ook de enige echte serieuze klacht die wij hebben. Navigeren doet 'ie als de beste.
Ieder jaar hetzelfde rondje: komen terug van vakantie, TomTom bellen, de Rider op kosten van TomTom met DHL naar Den Bosch laten sturen, TomTom komt terug, met een nieuwe houder, nieuwe software. En het daarop volgende voorjaar (vaak tijdens onze motorvakantie in mei/juni) weer dezelfde klacht.
Dit jaar zijn we voor de verkenning van het buitenlandweekeinde (lees hierover meer in de komende Transalper) voorafgaand aan onze motorvakantie dus een lang weekeinde onderweg geweest. En jawel, op de terugweg naar huis einde oefening.
Wederom (dit keer iets meer geïriteerd) TomTom gebeld. En binnen 7 (!) dagen een vrijwel geheel gereviseerde TomTom rider 1 retour: nieuwe hardware, nieuwe casting en... nieuwe houder.
De oplettende lezer vraagt zich nu uiteraard af: Dat met die houder, dat ging toch iedere keer fout? Ja, idd. Maar er is dit keer echt iets veranderd. In de 'oude' houder werd de TomTom door het slappeflappie klepje op zijn contactjes gedrukt. Deze nieuwe houder (vandaar dus ook de nieuwe casting, de nieuwe kast) moet je echt ín de houder 'klikken' en het slappeflappie klepje dient vervolgens alleen om de zaak op z'n plek te houden.
Over 2 weken vertrekken we voor onze ca. 8.500 km lange motorvakantie (ruim 3 weken onderweg), dus testtijd genoeg, dunkt me.
Ik blijf van mening dat qua kaartmateriaal, gebruiksvriendelijkheid én service TomTom gewoon dik en vet de concurrentie (met name Garmin) voor is. Dat ik slechts 48 waypoints kan inzetten (daaraan wordt overigens op dit moment gewerkt) is jammer, maar vooralsnog voor mij geen reden om toch op een Zumo over te stappen.
Moraal van dit verhaal... heb je eenzelfde probleem met je TomTom rider 1, hou dan vooral vol in de contacten met TomTom. Ik vind het getuigen van absolute klantvriendelijkheid dat het probleem ruim 3 jaar na aanschaf alsnog onder garantie (of noem het coulance) wordt opgelost, en ook nog eens binnen record tijd!