Uitzetten van een TCN toertocht met de TomTom Urban Rider / Tyre: peanuts!

29 juni 2014 23:02 #1 door Two Plugs
Dat de nieuwe TomTom Rider 5 tracklogs op kan slaan, wisten we al. Maar dat ook zijn voorganger, de Urban Rider, dit doet, weten minder mensen. Door eigenlijk stom toeval (het inladen van de route van de Mulders Motoren BBQ rit) kwam ik er achter, dat de Urban Rider niet alleen *.itn (TomTom bestanden) opslaat, maar ook van het universele *.gpx bestand een track maakt. Sterker nog, bij de *.gpx bestanden is er géén bovengrens vwb het aantal routepunten.

De stoute schoenen aangetrokken en voor de Groningenrit van het a.s. NTT een poging ondernomen om de route dit keer met de TomTom uit te zetten (lees; een track maken van de gereden route). Voor de zekerheid wel een maatje mee met een Zumo, just in case.

Angst blijkt ongegrond... de route wordt kinderlijk eenvoudig opgeslagen en kan met Tyre (NB: ik heb een betaalde versie, die dus iets meer mogelijkheden biedt dan de gratis versie) op detail niveau worden aangepast. De *.gpx track blijkt een één op één weergave van de gereden route, de *.itn versie blijkt terug gebracht te zijn tot 100 routepunten (voor de Urban rider is dat het max in ITN formaat) maar met Tyre kan de route door de waypoints te verslepen, kinderlijk eenvoudig worden aangepast.

De GPX ziet er als volgt uit:


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2014 23:05 #2 door Two Plugs
Vervolgens het ITN bestand voor de TomTom aanpassen... nu zou ik hiervoor de opgeslagen 'itn' track van de TomTom kunnen gebruiken, maar omdat ik de GPX heb aangepast (lees: bijgeschaafd) gebruik ik deze om die naar ITN op te slaan. Dit resulteert vervolgens wél in een track die ipv de 249 waypoints van de GPX, slechts 100 heeft, waardoor de route op detail afwijkt van de GPX versie. Dit kun je vervolgens weer aanpassen door de waypoints in Tyre zo te verslepen, dat het verschil minimaal is.


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2014 23:12 #3 door Two Plugs
Omdat ik de track ben begonnen in Veendam (da's dus de pauze locatie) is de start van de track uiteraard ook in Veendam. Dat willen we natuurlijk niet, de start moet immers op camping Marenland zijn, in Winsum. Door nu de waypoint 'Marenland' aan te klikken, kan ik in Tyre onder 'bestand' de optie aanvinken 'maak startpunt'. Vervolgens wordt de route aangepast aan het nieuwe startpunt waarbij de oorspronkelijke rijrichting wordt behouden.

Truukje ook nog ff herhaald bij de ITN versie en klaar is Klara (eh, TomTom).

Nu natuurlijk nog wel ff kijken hoe de track zich in de praktijk gaat bewijzen. Voor de zekerheid ga ik de GPX en de GDB bestanden uit de Zumo ook nog ff in Tyre bekijken, maar als hierin geen wezenlijke verschillen zitten met die van de TomTom Urban Rider, is er (weer) een reden minder om voor een Garmin te kiezen.

Resumé... Ik had nog nooit met Tyre in combi met de Urban Rider gewerkt, maar het is écht ontzettend mooi en goed gedaan. De bediening van Tyre is nét als bij de TomTom rider volledig intuïtief, alsof je nooit anders hebt gedaan. Hoor je van Mapsource en Basecamp wel andere verhalen (vooral door de roze gekleurde bril van 'Mr GPS' die verhaaltjes voor o.a. de ProMotor schrijft).

Nu nog ff dik sparen voor de Rider 5, maar gezien de resultaten die de Urban Rider nu laat zien... Is daar eigenlijk geen reden meer voor... ;) Ek es bly!

Nog wel ff de resultaten van het voorrijden afwachten om er zeker van te zijn dat er geen aap uit de lange mouw komt... En voor de zekerheid... de GPX toch nog ff 'Hermanizen'!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 22:20 #4 door Two Plugs

Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat de TT voor mij ook prima voldoet om routes te maken of tracks mbv Tyre om te zetten zodat de TT het vreet. Geen dure Garmin meer voor mij.

Enne sparen valt best wel mee hoor. Ik en ook Waffie hebben de nieuwste TT Rider voor een heel nette prijs.

Zie link:

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10979.30


Tnx, was afgelopen dinsdag bij Waffie op bezoek... 50,- is een mooie korting, maar het kan nog beter... Als TT1 & Urban Rider gebruiker krijg ik nml bij TomTom Nederland een korting van 20%... reken maar uit... ;) Maar ff pas op de plaats (ga nu wel ff offtopic) heb m'n oog nml voor volgend jaar laten vallen op het volgende snoepie...:

www.mccruise.com/products/22

Voor de Urban Rider loopt mijn abootje nog 17 maanden... Daarna gaat er vast en zeker een R5 komen met live time update! Tot dan volstaat idd de combi Tyre en de Urban errug goed.

Ook in Noorwegen bleek het een ideale combi. Mijn broertje had wel degelijk het nakijken met z'n Zumo, ondanks het feit dat 'ie de nieuwste kaarten had gedownload!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2014 09:35 #5 door Two Plugs

Pfff die CC is ook een dikke €600 omgerekend uit mijn hoofd. Wel heel errug leuk.

TT met Tyre is idd een leuke combo.

Hoor je van Mapsource en Basecamp wel andere verhalen (vooral door de roze gekleurde bril van 'Mr GPS' die verhaaltjes voor o.a. de ProMotor schrijft).

Bedoel je die uit Notter. Zit nu ook in Leek. Ooit eens in Notter geweest, niet mijn zaak. Garmin is GOD.....helaas ben ik niet gelovig. ;D ;D ;D


Die Notter idd. En die Mr.GPS... en idd... hiero net zo'n atheïst...  ;D TomTom Rules!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2014 09:59 #6 door EelkoL
Tsja, ik ben geen Garmin zendeling, maar wel erg tevreden over mijn Zumo 350...
Zeker handig voor het uitzetten van een route onderweg, als je geen PC oid hebt..

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2014 22:10 #7 door Two Plugs

Tsja, ik ben geen Garmin zendeling, maar wel erg tevreden over mijn Zumo 350...
Zeker handig voor het uitzetten van een route onderweg, als je geen PC oid hebt..


Dat doet TomTom nu dus ook.
Vandaag de volgende stap genomen en een route van ca 200 km 'uitgezet' in Tyre. Dus géén route gemaakt adv een tracklog, maar 'vanaf' scratch / blanco canvas in Tyre routepunten uitgezet.

13 juli is de vuurdoop, toertochtje met een aantal Vlaamse collega's door Drenthe. Als het goed is gelukt, komt 'ie terug als TCN toertocht... ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2014 08:38 #8 door Peter
Nu nog uitvinden hoe een gpx-bestand 1-op-1 weer in de Tomtom kan om de route te rijden...
Als Apple-gebruiker kan ik niet zelf Hermanizen, dus ben afhankelijk van anderen om een route erin te krijgen.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2014 08:56 #9 door Two Plugs

Nu nog uitvinden hoe een gpx-bestand 1-op-1 weer in de Tomtom kan om de route te rijden...
Als Apple-gebruiker kan ik niet zelf Hermanizen, dus ben afhankelijk van anderen om een route erin te krijgen.


Tyre... ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2014 11:58 #10 door len_tour
Waar ik van zou balen is dat de TT dus duidelijk wel met gpx om kan gaan en dat er dus meer dan 100 punten in kunnen maar dat TT er voor heeft gekozen de functionaliteit langzaam uit te rollen. NB Garmin flikt dat soort dingen ook dus wat dat betreft.

Stel je hebt een oudere TT zonder GPX tracklog dan kun je met een smartfoon ook gewoon een tracklog maken en die in Tyre stoppen. Eventueel kun je de track ook rijden met de foon maar das een ander topic.

Veel plezier met je TT-gpx  ;)


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2014 20:51 #11 door Two Plugs
Ten eerste is het geen TT gpx maar een universeel gpx bestand, Len-tour! No offence  ;D
Vandaag de Groningenrit gereden met de proef op de som: een Hermanized 123 variant van de door Eelko Lam gecontroleerde GPX  die dus een mooie GDB file opleverde. Ben er inmiddels achter dat een gdb zich mooier laat Hermanizen dan een gpx - vraag me niet waarom.

Op de achtergrond de ITN track (das dus wel een TT track!) laten meelopen.
De itn track telt het max aantal viapunten voor de recentere TomToms: 100. Waar dezelfde TomTom een gpx track maakt van (in dit geval) 250 viapunten. ...

Nadeel: rij je op de ITN track, moet je dus telkens van viapunt- naar het volgende viapunt navigeren. Niet onoverkomelijk gezien het gebruiksgemak en bedieningsgemak van een TomTom,  maar wel onnodig. De Hermanized werkte als vanouds weer uitstekend! Maar feitelijk zou de Rider dus ook een gpx track moeten kunnen lezen als vooraf ingestelde route...

Wordt vervolgd.  Aan Tyre ben ik inmiddels verslaafd,  wat een puik stukje route software is dat zeg!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2014 21:33 #12 door len_tour

Ten eerste is het geen TT gpx maar een universeel gpx bestand, Len-tour! No offence  ;D

None taken ik weet gpx is gpx, nog garmin noch tomtom  :angel:

Ik had moeten zeggen: Veel plezier met je door TT gegenereerde gpx-tracklog  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden