Zümo en herberekenen: Wat een ellende

15 juni 2009 12:46 #1 door RuuJan
Zümo en herberekenen: Wat een ellende werd gestart door RuuJan
Op het NTT heb ik gemerkt dat het rijden van offroadritten een probleem blijft met de Zümo. Voor mezelf had ik een perfecte route geprogrammeerd mbv MapSource. Zonder herberekenen kreeg ik prcies de bedoelde route in mijn scherm te zien. Maar dat werkt blijkbaar alleen voor dezelfde kaartversie als die ik heb. Ik heb ook nog geprobeerd om de route vanaf SD-kaart bij iemand anders te laden. Gevolg: volkomen verknipte route die nergens meer over de oorspronkelijke onverharde paden ging.
Zelf ben ik een paarkeer verkeerd gereden omdat de Zümo de eigenschap heeft om routepunten te markeren met een vlaggetje. Dat is op zich niet erg, want normaal zet je die nooit op een kruising of afslag, maar met een directe route dus juist wel. Daardoor kon ik vaak de afslag net niet goed zien en reed ik ervoorbij of nam er een te vroeg.

Daarom denk ik dat we er slim aan doen om ook voor de Zümo maar over te stappen op de Herman-methode. Ik ga in ieder geval verder geen pogingen meer doen om nog echte routes te maken voor de Zümo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 20:02 #2 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Bij vertrek/start de kaarten uitschakelen en dan alleen de stippen volgen. ::)
Dit lukt zelfs met een bejaarde GPS V.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 20:19 - 15 juni 2009 20:23 #3 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende

Bij vertrek/start de kaarten uitschakelen en dan alleen de stippen volgen. ::)
Dit lukt zelfs met een bejaarde GPS V.


En met de Zümo dus niet. Dat heet vooruitgang >:( >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 21:01 #4 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat het niet kan met een Zumo.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 21:48 #5 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Mij ook. En toch is het zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2009 20:41 #6 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende

De Herman methode werkt perfect.


en universeel. Geen gedoe met kaartversies, herberekenen of wat dan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2009 21:31 - 17 juni 2009 21:35 #7 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
ook mooi, uit frustratie was ik eindelijk zo ver om een zumo te gaan kopen.
Omdat die, meende ik begrepen te hebben, probleemlos met tracks en routes
kon werken.....blijkt dit ook al niet te zijn en de prijs deed al zo'n pijn  >:D

Gelukkig  :-\ heb ik nog steeds de centen niet bij elkaar voor de zumo 660,
wat een ellende ja, we blijven maar herberekenen met en zonder zumo  :P

En dan bedenkt eene Herman ook nog eens een aardige oplossing
voor goed track gebruik op de tomtom, wat een ellend  >:D

Shit happens  >:D

Doeie, ik ga maar eerst eens lekker op vakantie  :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 00:24 #8 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende

ook mooi, uit frustratie was ik eindelijk zo ver om een zumo te gaan kopen.
Omdat die, meende ik begrepen te hebben, probleemlos met tracks en routes
kon werken.....blijkt dit ook al niet te zijn en de prijs deed al zo'n pijn  >:D

Gelukkig  :-\ heb ik nog steeds de centen niet bij elkaar voor de zumo 660,
wat een ellende ja, we blijven maar herberekenen met en zonder zumo  :P

En dan bedenkt eene Herman ook nog eens een aardige oplossing
voor goed track gebruik op de tomtom, wat een ellend  >:D

Shit happens  >:D

Doeie, ik ga maar eerst eens lekker op vakantie  :-*

Als je dan toch geld wilt uitgeven voor een GPS schaf dan een GPSMAP276C of 278C aan. Die kan met tracks en routes en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tussen punten overweg.
Niet voor niets een veel gebruikte gps bij offroadrijders ;D
De GPSMAP276C is trouwens goedkoper dan de Zumo 660 ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 19:53 #9 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Ha William,

Het is de godde verzoeken bij mij, ik val dan geheid voor de 278.
Ik heb even snel voor de prijzen op waypoint gekeken  :-\
Jij hebt toch ook maar een geweldige vrouw !
Ik hoop maar dat de vakantie in Engeland (mijn idee  :-X)
erg zonnig wordt, kan het dan eens voorzichtig in de week leggen.
En als het Engels klimaat tegen zit, kost het me in oktober
ook nog eens een zon vakantie, foetsie zijn de centjes dan weer.
En deze jongeman kan weer verder gaan met herbereken  >:D
Naja, ik heb voorlopig weer wat te overpeinzen..........
Nog iemand erg goede tips  ;), iemand geld teveel  >:D

Thanks in advance,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2009 19:23 #10 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Ja nu kan ik de ellende even zelf aan de lijve ondervinden :'( Heb van Jeroen zijn 550 even te leen :-*
Een route die ik gemaakt hebt in Mapsource over zetten naar de 550 blijkt een precisie werkje te zijn >:( Ik heb een oude route gepakt die ik gebruik voor de trainingen en die op mijn 276C gewoon doet wat ik wil.
De Zümo herberekend de route direct bij het opvragen ervan :o En steeds weer blijkt dat de Zümo een extra lus erbij bedenkt op de lekdijk. Dat is natuurlijk niet zo'n probleem omdat ik de weg wel weet. Maar als een ander daar gaat rijden moet het die ronden wel rijden om niet te verdwalen. :-\
Geprobeerd wat Ruud heeft beschreven in een andere lijntje. De herberekende route weer in mapsource openen en dan aanpassen en weer terug zetten. Helaas ook dit werkte niet. GPS forums afgestruind en op een kwam ik een nuttige aanwijzing tegen. "Zorg ervoor dat je tussen punten exact op de weg zijn geplaatst!" Oké laat ik voor de gein de route eens controleren op zoom 20m. KU* :-X Drie puntjes staan net naast de weg!!! En precies op die plek waar de Zümo de mist in ging, dacht ik :-[
Puntjes aangepast en opnieuw naar de Zümo gestuurd...En ja hoor je raad het al, de route klopt exact met zoals ik hem bedoelt had. Geen rare lussen of trajecten door weilanden en over rivieren heen. Nee netjes over de weg.
Dus nauwkeurigheid is zeer belangrijk bij de routes voor de Zümo.
Ga nog even wat proberen met andere routes, om te kijken of dit geen incident was C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 21:55 #11 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Probleem 1 is opgelost. Tijdens de import wordt alles blijkbaar herberekend op basis van kortste route. Als je dan achteraf nog een keer de route herberekent, maar dan met de instelling offroad, krijg je deoriginele offroadrit weer exact terug.

Probleem 2 heb ik mbv een speciaal geprepareerde MSLANGNLD.dll in ieder geval een eind teruggebracht. Ipv vlaggetjes komen er nu weer minimale vierkantjes te staan, precies zoals dat bi oudere versies van MapSource was. De Zümo zet zelf ook nog een aantal rode vlaggen neer, en hoe ik die moet verwijderen of aanpassen weet ik nog niet.
Trucjes met Unflag en WinGDB werken niet, want met de vlaggen verdwijnt ook de juiste route omdat het om directe routes gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 23:01 #12 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende

Probleem 1 is opgelost. Tijdens de import wordt alles blijkbaar herberekend op basis van kortste route. Als je dan achteraf nog een keer de route herberekent, maar dan met de instelling offroad, krijg je deoriginele offroadrit weer exact terug.

Probleem 2 heb ik mbv een speciaal geprepareerde MSLANGNLD.dll in ieder geval een eind teruggebracht. Ipv vlaggetjes komen er nu weer minimale vierkantjes te staan, precies zoals dat bi oudere versies van MapSource was. De Zümo zet zelf ook nog een aantal rode vlaggen neer, en hoe ik die moet verwijderen of aanpassen weet ik nog niet.
Trucjes met Unflag en WinGDB werken niet, want met de vlaggen verdwijnt ook de juiste route omdat het om directe routes gaat.

Hoi Ruud, Ik heb de route nagetrokken en laten berekenen in mapsource met maar 78 viapunten. Als ik deze importeer op jou werkwijze krijg ik een route van maar 100 meter  :o Ik snap er niets van, alles staat zoals het moet staan en herberekenen op offroad  :-\ Ook andere routes doet ie niet op de manier zoals besproken. ligt het aan het verschil dat jij direct route gebruikt met heel veel tussen punten  ???
Ik ga nog even stoeien, heb nog tot zaterdag  ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 10:35 #13 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Mijn methode gaat uit van een directe route. Dat is namelijk de enige manier waarop je een Zümo over wegen kunt sturen die niet op de kaart staan. Maar volgens mij heb jij het over de wegroute. Mail me anders even jou bestand, want ik snap ook niet hoe jij op 100 meter komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 19:14 #14 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende
Is het met de Zumo mogelijk om herberekenen uit te zetten? Bij mijn 278 heb ik herberekenen _altijd_ uit staan. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 21:10 #15 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zümo en herberekenen: Wat een ellende

Is het met de Zumo mogelijk om herberekenen uit te zetten? Bij mijn 278 heb ik herberekenen _altijd_ uit staan.


Ja, maar dat werkt op de Zümo anders. Het versturen naar de Z werkt in twee stappen. Eerst zorg je dat het wordt geplaatst in het geheugen van de Zümo. Dat kan vanuit MS met de verzendknop of met een SD-kaartje waar je een GPX-bestand opzet. Bij de 276 e.d. ben je dan klaar. Maar bij de Zümo moet je de route dan nog importeren. Daarbij wordt de route altijd herberekend, ongeacht wat je instellingen zijn. Dat heeft voordelen, neem ik aan, maar voor routes die afwijken van het kaartmateriaal is dat een serieus probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden