Welke navigatie?

23 nov 2016 15:42 #1 door Steffie
Welke navigatie? werd gestart door Steffie
Bij het lezen van de verschillende topics is bij mij de interesse voor navigatie ontstaan.
Beetje her en der rondgekeken, maar tussen de bomen het bos kwijt geraakt.
Garmin en TomTom schijnen de meest voor de hand liggende merken te zijn.
Maar nu komt het.
Ik ben een volleerde digibeet.
Ben blij dat ik de computer aan en uit krijg, en ben apetrots dat ik dit stukje al kan plaatsen.
Ik wil lekker een stukje gaan rijden en niet continu op de snelweg blijven.
Ook zou ik wel weer eens een stukje terrein willen proeven tussen door.
Maar zoals ik lees dat men routes via de pc voorbereid en naar de navigatie exporteert, staat voor mij gelijk aan raketwetenschap.
Mensen zullen nu reageren met "valt wel mee joh" en "een avondje spelen met dat ding en je heb het door"
Bij zo'n avondje spelen met dat ding verwacht ik echter dat "het ding" een aantal vlieguren gaat oplopen.
Wat zoek ik dus.....
Knoppie drukke.. adres invoeren en dan van A naar B
Ander knoppie en hupsa.... mooi ritje van A naar B of zo
TCN ritje met mijn verstand kunnen laden en dan lekker rijden.
Welke navigatie zal het voor mij moeten worden?
Graag hoor ik wat de ervaringen zijn en welke opties ik heb.

Groet Steffie.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2016 16:44 #2 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Welke navigatie?
Als ik je verhaal zo lees zou ik adviseren: volg eerst een cursus en bepaal pas daarna of je zo'n ding wilt kopen en zo ja welk merk/type.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2016 17:28 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?
Knoppie A-B kunnen ze allemaal. Tom tom heeft bochtige route maar dan houdt het op. Offroad, of tracks en routes doen is lastiger. Je zult dan echt wat dingetjes moeten doen met een pc of iets dergelijks.

Het laden van een route die je download via bv de tcn, wikiloc etc. is als het goed is niet zo vreselijk moeilijk, het zelf routes maken vraagt wat meer oefening, tranen en frustratie.

Wanneer je een smartphone hebt kun je op een goedkope manier kijken of je blij wordt van navigatie op de motor. Een telefoon houdertje voor een fiets kun je eenvoudig op je stuur bevestigen.

Heb je een i-phone dan heb ik geen idee maar voor een android telefoon kun je de app 'offline maps en navigatie' proberen voor eenvoudige AB navigatie. Wanneer je met je telefoon tracks wilt rijden raadt ik 'Osmand' aan. Ik heb op youtube uitgebreide instructievideo's staan voor Osmand. Ze zijn voor een oudere versie maar ben bezig met nieuwe filmpjes.

Heb je navigatie in de auto? Kun je iets met usb stickjes of sd kaartjes van een camera? Is er iemand die je kan helpen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2016 00:16 - 24 nov 2016 00:19 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welke navigatie?
hallo,

binnen gebruikersgroepen zullen er altijd voorstanders zijn voor merk A en merk B en alles wat daar  tussen zit,

Ik heb ze allemaal voorbij zien komen en als ik je vanuit mijn ervaring iets moet adviseren zou ik beginnen bij,

wat wil ik er aan uit geven (nieuw of occasion)

Wat ga ik er mee doen

welke bied mij datgene

op dit moment scoort de tom tom 410 het beste in vergelijk met prijs en het gene wat deze bied
Er is hier vooral veel aandacht voor simpelheid in functioneel gebruik.
Voor het delen van routes is  dit via de blue tooth erg prettig (dus geen pc nodig)

Garmin heeft dit (nog) niet

zaken als recent kaart materiaal of  live functie (verkeersmeldingen) kunnen belangrijk voor je zijn.

steek je licht op bij gebruikers (ik gebruik dus een tom tom 410 en een Tripy II (digitaal routeboek voor op de motorfiets)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2016 20:01 #5 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Welke navigatie?
O.K
Weer even verder gekeken.
TomTom Rider 40 vs 400 of 410
Begrijp ik het nou goed dat we het over het zelfde apparaat hebben minus het verschil in aanwezige kaarten?
Wereld vs west of centraal europa?
Ik ben niet van plan richting Oost Europa te gaan.
En mijn nav mee nemen naar de Filipijnen gaat em ook niet worden. Althans niet de eerst volgende 5 jaar.
Gaat dit apparaat gepaard met een enorme docking station?
Dus woon werk met een gigantisch stuk plastic op mijn stuur wat ik dan niet gebruik?
Liefst heb ik gewoon een simpelle robuuste houder op mijn stuur en een aansluiting op mijn 12v contacdoost in de kuip.
Zelfde stekker in de 12v stekkerdoos van mijn auto en op mijn voorraam plakken voor gebruik in de auto in een simpelle zuignap houder
Wie o wie heeft het verlossende antwoord op mijn gebeden?

Groet Steffie.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2016 21:39 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Welke navigatie?
inderdaad zelfde apparaat alleen verschil in kaart dekking, de houder zit met een rammount op het stuur, dus als je hem eraf haalt hou je een rammount kogel op je stuur over en een draadje met een stekker (zit ergens op de plus en min van je motor). als je hem in de auto wilt gebruiken heb je de speciale autohouder nodig, die verkoopt tomtom los, en kost rond de 7 tientjes. Als je een rammount kogel in je auto zou schroeven en een laadkabeltje van 15 euro koopt zou je ook de motor houder in je auto kunnen gebruiken. ik heb ieder dag een andere auto dus dan werkt dat niet, heb de autohouder erbij gekocht en dat werkt goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 09:49 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welke navigatie?
::) verschillen tussen de 40 en 410 maar de belangrijkste is dat het intern geheugen  kleiner is (8 gb) en ga je voor het premiun pakkeet zit er ook een auto steun bij.

maar zoals eerder gezegd--- budget
en een gps gebruiken voor woon werk verkeer.. tja het is maar wat je spannend vind

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 12:25 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?
Tja, ruim 300 euro uitgeven voor iets wat je misschien al hebt... Ik vind het nogal wat. Misschien was ik niet duidelijk, met de juiste apps hoef je geen internetverbinding te hebben om te kunnen navigeren. Apps zijn gratis of 60 euro voor Navigon (is van Garmin), 8 euro voor OsmAnd plus (zelfde als de gratis versie alleen kun je meer kaarten downloaden), en zelfs TomTom heeft een app waar je een abonnement voor af kunt sluiten (20 euro per jaar). De keuze is reuze!

Voor het delen van routes is  dit via de blue tooth erg prettig (dus geen pc nodig)

Doet een smartphone ook, werkt ook via mail en google drive oid.

O.K
Liefst heb ik gewoon een simpelle robuuste houder op mijn stuur en een aansluiting op mijn 12v contacdoost in de kuip.
Zelfde stekker in de 12v stekkerdoos van mijn auto en op mijn voorraam plakken voor gebruik in de auto in een simpelle zuignap houder

Ik heb een houder en kabeltje standaard in de auto (Action) en een fietshouder op de motor (door offroadmisbruik nu kapot maar...). Telefoon heb ik altijd mee dus ik heb altijd navigatie en nooit een extra apparaat mee.
Voor op de motor kijk ik nu naar deze houder:
https://www.fiets-navigatie-shop.nl/winkel/smar-t-safe-universele-telefoonhouder/

Mijn vader van 72 gebruikt OsmAnd op vakantie voor van alles en nog wat maar hij is geen totale digibeet. Er zitten namelijk fiets en wandelroutes in het kaartmateriaal en de kaarten worden regelmatig geupdate.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 13:54 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welke navigatie?
een smartphone vind ik maar niets

kijk om je heen
De angst om maar iets te missen is groot wanneer je je smartphone niet bij je hebt. Mensen die serieus bang zijn om iets te missen en hierdoor denken er niet meer bij te horen hebben last van infobesitas. Bij infobesitas krijg je een overvloed aan informatie en hierdoor krijgt je last van vermoeidheid, slaaptekort en concentratieproblemen. Infobesitas is dus een serieuze ziekte en komt vooral voor onder jongeren. Een verslaving aan het verkrijgen van informatie dus.
smartphones geven  tegenwoordig aanleiding tot auto- en motor ongelukken.

en zo ding wil jij op je stuur hebben :)) :)) :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 14:37 - 25 nov 2016 14:53 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?

een smartphone vind ik maar niets


en zo ding wil jij op je stuur hebben :)) :)) :))


Zo'n ding heb ik al ruim 3 jaar op mijn stuur of op het raam vd auto. Italië, Spanje, Duitsland, Noorwegen, on en offroad. Ik vind navigatie apparaten maar niks, je sleept een brok electronica mee waar je verder niets mee kan. Een smartphone is kleiner, heeft een groter scherm is sneller en je zit niet compleet vast aan 1 aanbieder van software of kaarten. Ik heb ooit een 3 daagse track in 1 keer geladen, 9000 punten geloof ik dat het was. Doe dat maar eens na met je TomTom of Garmin.

Infobesitas? Tja, zelfde als obesitas. Ik zeg niet dat het voor iedereen een keus is maar je hoeft jezelf niet vol te proppen met zoete troep of vette rommel. Zo kun je prima een smartphone gebruiken zonder dat het je leven beheerst.

Er zal in het verleden ook wel nogal wat weerstand zijn geweest tegen een TomTom op het stuur of raam, das ook achterhaald.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 15:53 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Welke navigatie?
Wat ik met een smartphone vooral een probleem vind is de slechte zichtbaarheid als de zon er op staat

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 16:16 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?

Wat ik met een smartphone vooral een probleem vind is de slechte zichtbaarheid als de zon er op staat

Wanneer je hem wat verticaler stelt heb je er in de praktijk niet veel last van, tenminste ik red me er mee. Het is idd zo dat een dedicated navi een aantal voordelen heeft tov een telefoon maar ik heb er het geld niet voor over. De voordelen wegen niet op tegen de prijs van een navi die kan wat mijn telefoon kan. Bochtige route zou leuk zijn maar ik plan mijn route's toch vaak van tevoren en anders kan ik voor 'kortste route' kiezen en dat is vaak ook verrassend.

Voor 10 tot 30 euro kun je in ieder geval kijken of het bevalt en wanneer je daadwerkelijk tegen de beperkingen aanloopt kun je een gedegen afweging maken.
Het enige echte onoplosbare probleem wat ik ben tegengekomen was oververhitting in Spanje maar daar hadden toen mensen ook last van  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 20:31 #13 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Welke navigatie?
Misschien moet ik dat maar eens proberen, met mijn telefoon.
Osmand via internet op mijn telefoon opzoeken en downloaden?
Autolader voor mijn telefoon aanschaffen voor de 12v aansluiting.
Of toch mijn vrouwtje lief aankijken en voor kerst een TomTom cadeau krijgen.
Ik zal dan toch voor de 40 gaan met een extra auto mount.
350 euro totaal als ik het goed heb.
Dus na het rijden kan je zo de hele boel er af trekken en blijft er alleen een kogel op het stuur zitten?
Daar kan ik wel mee leven.
Wordt er binnen de TCN wel eens een cursus of zo opgezet?
Of is dit iets wat tijdens een avondje stamtisch geregeld wordt?

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 21:39 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Welke navigatie?

Wanneer je hem wat verticaler stelt heb je er in de praktijk niet veel last van, tenminste ik red me er mee. Het is idd zo dat een dedicated navi een aantal voordelen heeft tov een telefoon maar ik heb er het geld niet voor over. De voordelen wegen niet op tegen de prijs van een navi die kan wat mijn telefoon kan. Bochtige route zou leuk zijn maar ik plan mijn route's toch vaak van tevoren en anders kan ik voor 'kortste route' kiezen en dat is vaak ook verrassend.

Voor 10 tot 30 euro kun je in ieder geval kijken of het bevalt en wanneer je daadwerkelijk tegen de beperkingen aanloopt kun je een gedegen afweging maken.
Het enige echte onoplosbare probleem wat ik ben tegengekomen was oververhitting in Spanje maar daar hadden toen mensen ook last van  ;)


Ik had 1000 jaar geleden al een nokia 6600 met navi op mijn motor. later allerlei zelfbouw doosjes met auto navi erin en nu dit jaar voor het eerst een echte motornavi gekocht.(tt rider400)  inderdaad veel geld, maar ik heb er geen spijt van, dat ding kan echt zelf in no time hele leuke routes maken, en omdat ik hem ook in de auto gebruik voor mijn werk, ligt die 400 euro geen driekwart jaar in de kast, de tt 400 telt ook alle kilometers die je ermee rijd en de teller staat al richting de 30000km vanaf mei ofzo.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2016 22:02 - 25 nov 2016 22:15 #15 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Welke navigatie?
heb zelf ook een smart phone Ik wil het ook weleens proberen  dat route gebeuren en heb er interesse in dus heb  dat wat ( len-tour  ) zij van OsmAnd plus gedownload  van en bepaalde site  ;)waar het gratis is.

Er moet wel wat gedownload  worden ! aan kaarten  ;D  er is nog veel  aan keus zal  tzt de filmpjes bekijken om een beetje er in te komen

Bedankt voor de tip  len  heb je misschien link waar ik die filmpjes kan bij kijken alvast mijn dank daarvoor  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2016 00:20 - 26 nov 2016 01:14 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?

Misschien moet ik dat maar eens proberen, met mijn telefoon.
Osmand via internet op mijn telefoon opzoeken en downloaden?
Autolader voor mijn telefoon aanschaffen voor de 12v aansluiting.

Een autolader is niet meer dan een usb verloop, te koop bij de action voor een paar euro. De usb kabel die bij je telefoon zit kun je gewoon in die verloop steken. Eventueel koop je een extra micro usb (action) kabel die je standaard in de auto legt en een setje in je motorjas zodat je overal kabels hebt. Voordat je allerlei zaken aanschaft een vraag wat voor telefoon heb je?


Osmand kun je installeren als alle andere apps, zoals whatsapp, via google play. Wanneer je Osmand in het zoekvenster van de playstore typt komt het tevoorschijn. Er is een gratis versie waar je prima mee uit de voeten kan in Nederland.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand&hl=nl de gratis versie

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus&hl=nl nu voor maar 4 euro!!!!

De app "offline maps & navigation" is eenvoudiger voor een beginner maar je kan er niets mee wanneer je routes wilt rijden. Ik raad Steffie aan om daarmee te beginnen. Eerst maar eens A-B simpel navigeren, zonder toeters en bellen en daarna verder zien. De app is ook via google play te vinden. Een TomTom is ook een computertje en wanneer je deze app kan bedienen en er blij van wordt zou ik gezien je digibeet status wel een TomTom kopen wanneer je meer wilt. Osmand is namelijk soms best lastig maar bekijk mijn filmpjes maar eens, dan heb je een idee.
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.aponia.bor3.offlinemaps&hl=nl



De filmpjes staan hier:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLY3bgoxeR1V5hk8JBQpUF2uTsIMga_EDM

De app is niet commercieel dus de kosten die de vrijwilligers maken worden vergoed door de verkoop van de + versie en donaties. Wanneer je het echt gaat gebruiken ben je in mijn ogen dus een aso wanneer je die paar euro niet betaalt en een geripte versie blijft gebruiken. En nee ik ben geen fatsoensrakker maar de open source gemeenschap verdiend alle steun in mijn ogen.

Ik had 1000 jaar geleden al een nokia 6600 met navi op mijn motor. later allerlei zelfbouw doosjes met auto navi erin en nu dit jaar voor het eerst een echte motornavi gekocht.(tt rider400)  inderdaad veel geld, maar ik heb er geen spijt van, dat ding kan echt zelf in no time hele leuke routes maken, en omdat ik hem ook in de auto gebruik voor mijn werk, ligt die 400 euro geen driekwart jaar in de kast, de tt 400 telt ook alle kilometers die je ermee rijd en de teller staat al richting de 30000km vanaf mei ofzo.

Dan loop je al ff mee in het land van navigatie en wist je wat je wou en hebt een duidelijke keus kunnen maken. Ik ben ook begonnen met auto navi's in broodzakjes en dat beviel tot ik tracks wou rijden. Ik ben toen mijn telefoon gaan gebruiken en de combi basecamp met Osmand hebben mij en mijn vrienden een hoop leuke reizen opgeleverd. Ik ben van mening dat je het best eerst voor weinig geld ergens aan moet kunnen ruiken voor je het grote geld uitgeeft aan iets.
Ik ben geen TT fan omdat je vast zit aan hun kaarten maar Garmin heeft dan weer geen bochtige route optie maar de OSM kaarten in Osmand zijn zo goed en de zoom en scroll zijn zo snel dat ik ook 'vrij'  kan rijden en ook kan zien hoe lang die fietspad shortcut is  C:-)
Voor alles valt iets te zeggen maar vanuit 'geen idee' een boel geld uitgeven voor iets wat je wel iets lijkt maar niet zeker weet? Als het niet hoeft, zou ik gaan voor de goedkoopste optie en dan verder zien.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2016 15:42 #17 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Welke navigatie?
Ik zie het zo: tomtom geeft me meer gebruiksgemak. zumo vind ik wat technischer. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2016 21:30 #18 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Welke navigatie?
O.K.
Even resumeren.
Mijn telefoon gebruik ik nu af en toe als navigatie in de auto.
Werkt naar behoren maar kost nog al wat mb uit mijn bundel.
Met Osmand kost me dat geen mb's?
Ik heb een Samsung S5 en die zou waterdicht moeten zijn, dus zou ik een simpel houdertje kunnen gebruiken.
Met de TT 40 zou ik plug and play alles kunnen doen wat ik in eerste instantie wens dat het apparaat moet doen.

Waffie.  Woon werk verkeer.  Hiervoor geen navigatie, maar ik wil ook geen gigantische installatie die op mijn stuur achter blijft als de navigatie is opgeborgen.  Ik begrijp dat met de TT er alleen een kogel op mijn stuur achterblijft waar de houder op gemonteerd wordt bij montage vzn de nav.
Gaat dit monteren een beetje simpel of is daar gereedschap voor nodig?

Len.  Zoals beschreven heb ik een Samsung S5.  Ik weet hoe ik een usb stickie uitlees of een bestand er op plaats. Maar dan zit ik wel al zo'n beetje aan mijn tax.  In mijn omgeving geen navigatie experts.

Nog een maandje tot de kerst.
Kan ik nog even experimenteren met osmand en mijn vroywtje warm maken voor een TT

BTW. Kan je die TT zo aansluiten op een 12v stekkerdoos of moet ie gemonteerd worden op het contactslot of de accu?

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2016 22:24 - 26 nov 2016 22:31 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Welke navigatie?
Mooi dan heb je volgens mij genoeg basis en de juiste telefoon om mee te proberen. Idd micro usb en de usb 12volt stekkers van de action gaan werken.
Je moet wel een SD kaartje in je telefoon hebben voor je kaarten maar meestal zit die er wel in. Osmand en de andere app kosten beide geen data tijdens navigeren, alleen moet je dan wel eerst de app en de kaarten via wifi downloaden. Eenmaal de kaarten gedownload is het klaar.

Zoals ik al zei is 'offline maps & navigation' het handigst om mee te beginnen. Je zult het dan ook sneller gebruiken in de auto omdat het geen data kost. De app download je en die loodst je door het proces van kaarten downloaden. Zorg dat je op wifi zit met je telefoon want het is een hoop data.

Osmand is ingewikkelder maar daarmee kun je wel de tcn ritjes doen, mits ze die als .gpx aanleveren. Maar wanneer dat niet zo is kun je altijd via het forum vragen of de toeruitzetter oid een gpx kan mailen. Op je telefoon open je het mailtje en klik je op de bijlage en hij komt zo in Osmand te staan, als het goed is.
Ik ben net bezig met een Engelstalige tutorial en mail, google drive ed werken perfect samen met osmand.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2016 08:42 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Welke navigatie?
Misschien een optie Lennert om een wat uitgebreidere  how to te schrijven met links en handigheidjes voor osmand ??
Ik denk dat je daar een heleboel mensen mee blij kunt maken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden