Tachometer-reparatie RD04/07 na overspanning

17 mrt 2010 19:25 - 08 apr 2019 16:46 #1 door kees
SYMPTOOM:

Brombeertje reed bijna een jaar geleden, heel stoer, de Oost-Europa Rally.

En het kwam met bakken uit de hemel vallen! In de middag van dag 2, in de stromende regen op een godverlaten modderveld, stopte zijn Twin ermee. Nat en koud tot op de draad, onder een gordijn van grote druppels, zocht hij vergeefs naar de oorzaak. Hij had geen stroom meer! De kerstboom was uit: geen contact, geen spanning of verlichting meer! En zo werd Brombeertje door de bezemwagen opgeveegd...

'S avonds in het bivak bleek dat de spanningsregeling ruim 43 volt doorgaf. En accu kapot. Geen cockpitverlichting meer, ook geen kop- of achterlamp. En een CDI die het nog maar half deed. Met her en der geleende onderdeeltjes en een setje lampjes van de organisatie, ben ik na 6 dagen al sleutelend, alsnog de finish over gereden! 8)

Het enige dat nog herinnert aan die dagen, is de toerenteller. Die gedraagt zich nog altijd raar. Hij is lethargisch.. traag.. nog altijd wat in de war! :-\

Bij 80 km/u in de 4e versnelling zou hij 4000 t/pm aan horen te geven, maar hij denkt er maar aan twee. Of met tegenzin drieduizend, als ik in de 5e rond 140 km/u ga en weet dat dát, rond 6000 t/pm moet zijn.

Ik kreeg zelf de tip voor deze reparatie van een forum-lid via  deze link. Echter, het gaat op die site om een reparatie van een Yammie XTZ, die blijkbaar ook werkt bij Honda's RD03 en RD04. Ik kon mij niet voorstellen dat een RD07 dramatisch anders zou zijn, dus ik trok de stoute schoenen aan! :P

Hieronder het verloop van de reparatie, in How-To vorm!

===============================================================

Het komt dus blijkbaar voor dat de electronica in de toerenteller schade oploopt als gevolg van een defecte spanningsregeling. Het symptoom is te weinig toeren aangeven terwijl de motor die WEL draait. Vervanging van de teller is zeer duur. Maar met wat geduld en priegelwerk repareer je hem zelf voor maar 15 eurocent!!  :P

NB:  C:-) Omdat je de unit moet openmaken voor de reparatie komen de kwetsbare delen bloot te liggen. Wees extreem voorzichtig met de naalden van de tellers en pak de grondplaatjes (waar de cijfertjes op zitten) niet met de vingers of scherpe voorwerpen beet. Je kunt de binnenkant afstoffen met een zacht kwastje, maar maar blijf van de binnenkant van de ruitjes af: er zit fabriek-af een anti-condens coating op!  C:-)


En nu aan de slag!

Benodigdheden:

1 Philips #2 kruiskop schroevendraaier.
1 dopje #10 met verlengstuk (1/4")
Soldeerboutje max. 50 Watt
Beetje soldeertin met harskern
1 weerstand 39 Ohm - 1 Watt (RD07) of:
1 weerstand +/- 50 Ohm - 1 Watt (RD03/04)

Uitbouwen cockpit:

Schroef de kilometertellerkabel los en verwijder de 4 bouten waarmee de unit op het subframe zit. Verwijder de ruit en ontkoppel de de grote zwarte multi-stekker, de witte multi-stekker en de zwart/gele draad. Je kunt nu de cockpit van de motor afnemen.


Verwijder de rood omcirkelde parkers en neem het front van de cockpit af: (zie afbeelding)




Verwijder de rood 'omkaderde' parkers . De 3 kleine verbinden de contacten, met de twee buitenste grotere parkers zit de teller-unit in het huis vast. Maak ze alle 5 los. Nu kun je de teller-unit uit het huis pakken.




Aan de achterkant van de toerenteller kun je de printplaat zien. Rechtsonder, in blauw (plek 'R5' op de printplaat) is de weerstand waar het om gaat.




Om de printplaat te kunnen verwijderen moet je het omhulsel splitsen: klik de twee rood gemarkeerde pootjes uit hun zitting en neem een helft weg.




Verwijder nu de printplaat uit het omhulsel door het gemarkeerde klemmetje iets terug te buigen.

(pic 5)

En dan moet deze worden vervangen! Op de print gemarkeerd 'R5'. Bij een RD07 is het een 39 Ohm - 1 watt weerstand. Bij een RD03/04 een 50 Ohm - 1 watt. Ze komen in 2 maten, maar je moet de kleine hebben i.v.m. beperkte ruimte op de print.

(pic 7)

Buig en knip de uiteinden van de nieuwe weerstand op de juiste maat en steek hem in de gaatjes 'R5' in de print. Hou de soldeerbout niet te lang op de print omdat teveel warmte schade kan toebrengen aan de onderdelen. Lukt het niet ineens, laat dan even afkoelen en probeer opnieuw. Wees zuinig met toevoegen van soldeertin. Als het naar tevredenheid lukt, ziet je printje er zó uit met een nieuw weerstandje!

(pic 8)

Zet de onderdelen in omgekeerde volgorde weer in elkaar en monteer de cockpit-unit terug op de motor. Start. Nu moet je toerenteller weer de juiste waarden aangeven :))

Veel rijplezier maar weer!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden