Handleiding: Kunststof lassen

20 aug 2010 15:23 #1 door Eelke
Handleiding: Kunststof lassen werd gestart door Eelke
Ik had wat scheuren in de de kappen van mijn Africa Twin die ik graag wou repareren. De vijf scheuren zouden me zo honderd euro kosten als ik het liet repareren, maar voor dat bedrag kun je het ook zelf doen.

Bij een bekende (Duitse) bouwmarkt in Nieuwegein heb ik een hittepistool gekocht waarbij je de juiste temperatuur goed kunt instellen. Met wat overige accessoires heb ik de scheuren kunnen lassen, hieronder een korte beschrijving van mijn ervaringen.

Voor kunsstof lassen heb je het volgende nodig:
  • Een hittepistool
  • ABS staafjes (of ander plasticsoort)
  • Las opzetstuk
  • Schuurpapier
  • Kniptang
  • Ontvetter
  • Klein metaalboortje (3mm)
  • Vier rechterhanden



Het is geen onmogelijke klus, maar vergt wel handigheid, precisie, geduld en het juiste gereedschap. Het is de beste manier om een kunststof kap weer te repareren, steviger dan lijmen etc.

Stappen:

Allereerst moet je uitzoeken van welk soort kunstof het onderdeel gemaakt is. Dit kun je zien aan de typeaanduiding aan de binnenkant van de kap. Voor zover ik weet wordt er bij een Africa Twin voornamelijk ABS gebruikt met hier en daar een PP onderdeel en wat PC. Dit is belangrijk om te weten omdat de smelttemperatuur nogal verschilt per type. Hieronder een overzicht van een aantal types kunststof en de smelttemperatuur:
ABS350
ABS/PC350
PA400
PBT350
PC350
HDPE300
LDPE270
PP300
PP EPDM300
PUR300/350
PVC HARD300
PVC ZACHT350
XENOY350

Vervolgens moet je de scheuren goed schoonmaken en opschuren totdat het kunststof rond de scheur blank is (zwart in het geval van ABS). Om te voorkomen dat het verder scheurt kun je aan de uiteinden van de scheur een gaatje boren, precies waar de scheur ophoudt.



Het mooiste is als je vervolgens een soort V-vormige groef kunt maken met een dremmel of iets dergelijks. Dit vergroot het contactopervlak met de te maken lasrups.

Maak het weer schoon en ontvet het gedeelte rond de scheur.

Laat iemand de kap en de gedeeltes van de scheur stevig tegen elkaar aanhouden, je hebt zelf beide handen nodig om het hittepistool te hanteren en de doorvoer van het ABS-lasstaafje. Druk het staafje iets door het mondstuk en druk het pistool aan het begin van de scheur tegen het oppervlak. Maak dan een vloeiende beweging naar het einde van de scheur. Ga je te snel dan smelt het ABS niet goed, ga je te langzaam dan smelt je een gat in je kap of vervorm je hem. Het tempo is lastig te bepalen, dit gaat echt op gevoel! Ook moet je goed opletten bij randen en dunne onderdelen, dit vervormt erg snel door de hitte van het pistool.



Vervolgens laat je het afkoelen en kun je het aan de andere (zichtbare kant van de kap) eventueel plamuren, opschuren en spuiten.

Ook hier kun je veel info vinden over het lassen van kunststof: www.brinktechniek.nl/prodinfo/670210h.pdf

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 16:35 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Handleiding: Kunststof lassen
Leuke "how to" Eelke. Goed gedaan. Wist niet eens dat er dergelijke staafjes te krijgen waren.
(ben zelf een polyester figuur)

Waar haal je die staafjes eigenlijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 18:39 #3 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen
Ook bij die Duitse bouwmarkt in Nieuwegein. Zijn van het merk Steinel, wel € 7,50 voor een zakje wat ik erg veel vind.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 19:39 #4 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Handleiding: Kunststof lassen

€ 7,50 voor een zakje wat ik erg veel vind.


Ach, met mijn kinderen uit eten bij de Mac kost nu 30,- Bij de Griek, 80,- zonder voor en nagerecht.
Dan valt 7.50 wel weer mee en heb je veel langer plezier van.
Welke Duitse bouwmarkt bedoel je eigenlijk? Een Hornbach?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 20:21 #5 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen
Jep, Hornbach, ik ben hier vrij nieuw, zitten hier niet van die moderators die alles met een merk e.d. verwijderen?

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 20:55 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Handleiding: Kunststof lassen
Nee, waarom? Alle hulp is welkom zolang we ons maar gedragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 21:55 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Handleiding: Kunststof lassen
Zolang het niet op commerciele reclame is staan we het wel toe hoor.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 22:50 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Handleiding: Kunststof lassen
Bij de C1000 hebben ze lekkere gevulde koeken in de aanbieding.
4 stuks voor maar 2 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2010 12:57 #9 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Handleiding: Kunststof lassen
Lekker gevulde koeken!, alleen hebben wij hier geen C1000 maar een AH  ;D
Ik las ( verleden tijd van lezen , niet van lassen :P ) dat er ook legoblokjes worden gebruikt om te lassen. Dit kan ook een idee zijn. Alleen denk ik dat de staafjes een goedkoper alternatief zijn.
een starwars legodoos is 120 euries. Daar heb je heel wat staafjes voor!!!
Wel een heldere uitleg. Wat mij opviel is dat je in de huiskamer aan het werk gaat. Ik was er allang uitgeschopt door mijn vrouw  >:D het ruikt niet zo prettig en de rookmelders gaan af.
Misschien is het schuurtje dan handiger...
WEl weer een top Wiki handleiding. ga zo door.

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2010 12:02 #10 door David
Beantwoord door David in topic Handleiding: Kunststof lassen

ooh, ik dacht nog dat die houten tafel de werkbank was ;D ;D ;D

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2010 12:32 #11 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Handleiding: Kunststof lassen
Hoi eelke,

Mooie en goede beschrijving van het kunststof lassen.
Heb je overigens ook nog geplamuurd en het onderdeel aan
de buiten zijde gespoten ??

Een mooi aansluitend beschrijvend vervolg hier op zou ik zeggen ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2010 13:50 #12 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen
Hoi Herman,

Is inderdaad een mooi aansluitend vervolg. Als ik het ga plamuren en spuiten moet ik ook de stickers vervangen en dat kost ook weer erg veel geld. Ik deed het meer om de stevigheid van de kappen en dat ze niet verder scheuren dan om optische redenen.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2010 19:06 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Handleiding: Kunststof lassen
Soldeerbout en een legoblokje gaat ook goed!
Herbert heeft op dezer manier een zijkapje gerepareerd en zit na een noordkaaprit nog prima in elkaar!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 11:46 #14 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Handleiding: Kunststof lassen
Prima uitleg,
nu zou ik het zelfs zelf kunnen doen.
Ik heb ooit eens de tip gekregen dat je bij scheuren aan/bij het eind van de scheur een gaatje moet boren om te voorkomen dat de scheur weer verder kan gaan.
Is dat bij deze methode niet nodig?

En ................ gelijk in de WIKI zetten natuurlijk.

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 12:05 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Handleiding: Kunststof lassen
Mooie "howto"
Kun je op deze manier ook andere schade herstellen ?
Bijvoorbeeld een afgebroken nokje opnieuw vastzetten, of draadbusjes in de kappen op z'n plek houden ?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 12:46 #16 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen

Ik heb ooit eens de tip gekregen dat je bij scheuren aan/bij het eind van de scheur een gaatje moet boren om te voorkomen dat de scheur weer verder kan gaan.
Is dat bij deze methode niet nodig?


RTFM  ;)

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 12:50 #17 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen

Kun je op deze manier ook andere schade herstellen ?
Bijvoorbeeld een afgebroken nokje opnieuw vastzetten, of draadbusjes in de kappen op z'n plek houden ?


Volgens mij kan dat wel. Waar je wel goed op moet letten bij kleine onderdelen is dat je snel het hele deel zo heet maakt dat het zacht wordt en vervormd. In feite is het hetzelfde als lassen met metaal, dat geeft ook de sterkste verbinding omdat het met elkaar versmelt.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 12:53 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Handleiding: Kunststof lassen
Oke, bedankt. Ga het proberen met de bevestiging van het zij schildje.
Daar is het gat waar het bevestigings boutje doorheen gaat afgescheurd. Het moet met nieuw materiaal worden gevuld. Het zit een beetje in een lastig hoekje.

By the way.

Voor sommige mensen moet je ook erbij zetten wat RTFM betekend  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 12:57 #19 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Handleiding: Kunststof lassen
Ok, succes ermee. Ik heb ook op die manier een oogje vastgezet aan de voorkap, zit weer stevig vast.

Wat betreft RTFM, wie dat niet weet stuur ik deze link: lmgtfy.com/?q=RTFM .

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 13:04 #20 door at nrg
Beantwoord door at nrg in topic Handleiding: Kunststof lassen

Wat betreft RTFM, wie dat niet weet stuur ik deze link: lmgtfy.com/?q=RTFM .


;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden