How To: schrijven van een how to

05 jan 2011 00:35 - 26 mrt 2019 09:25 #1 door Waffie
How To: schrijven van een how to werd gestart door Waffie
naar aanleiding van de steeds terugkerende opmerkingen van hoe het artikel gelezen word ben ik van mening dat er een standaard guide-line moet gaan komen  voor het noteren van een how to.
Dit juist om de schrijver(ster) ervan in bescherming te nemen.

*Iedere how to moet in begrijpelijke taal geschreven worden
*plaatjes zeggen meer als 1000 woorden
*Voor zover mogelijk uit te voeren met een basis set gereedschap

als basis beschouw ik bijv
een dop sleutel set 8-22mm
een steek ring sleutelset 8 tm 30mm
een set tangen (waterpomp,combinatietang,punttang en zijkniptang)
een set schroevendraaiers
een set inbus sleutels
een hamer (staal of kunststof)

indien er ander gereedschap nodig is, dit vermelden of misschien een manier om het  zelf te maken

* Als richtlijn dienen altijd de voorschriften van de fabrikant aangehouden worden

*bij het vermelden van specifieke gegevens is vermelding van de bron misschien wenselijk

*indien de sociale controlle wijzeging voor stelt dient de schrijver dit te overwegen of anders te onderbouwen waarom hij deze mening niet deelt.

Ik vraag nu de leden verdere input te geven en of aan te vullen, ook als ze er niet mee eens zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 10:41 #2 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic How To: schrijven van een how to
Hallo,

Als aanvulling op het bericht van Ad, is het denk ik, ook zinnig dat er een disclaimer aan iedere how to wordt gekoppeld waarin juridische aansprakelijkheid voor het volgen van de how to wordt afgewezen.

Klinkt misschien vervelend, maar mocht het zo zijn dat iemand zijn of haar motorfiets of zichzelf beschadigt, dan weet je je als how to schrijver gedekt tegen andere interpretaties van jouw epistels.

Hoewel de kans dat zoiets nodig zou zijn klein is, kan ik het me voorstellen dat een letselschade specialist of verzekeringsmaatschappij juridische mogelijkheden tegen een how to schrijver zal willen uitbuiten.

"t is maar een gedachte.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:18 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic How To: schrijven van een how to
Ik ben absoluut niet tegen een soort standaard guide-line zoals Ad omschrijft. Ik vind de opmerking van Michel zeker zinvol.

Maar ik vind het wel jammer, dat we ons zelf (weer) in een keurslijf van regeltjes, e.d. gaan gieten. Aan de ene kant wordt afgegeven tegen de betutteling, de regelgeving, de beperkingen en nu gaan we er in mee  ??? .

Ik geniet juist van de spontaniteit van forumleden, al dan niet TCN lid, die de moeite doen, er energie insteken, foto's maken en het leuk vinden om een how-to op te stellen en te plaatsen. Voor mij is het een hele mooie leidraad met daarnaast een forum, met haar PM mogelijkheden, die iedereen in de gelegenheid stelt om (specifieke) vragen te stellen, evt. twijfel weg te halen, enz. We hebben een eigen technische commissie. We hebben dealers, handboeken, manuals, sleuteldagen en de hele rataplan.

Als ik spontaan een how-to in de Transalper zou willen plaatsen, moet er dan een "commissie" overheen, die wikt en weegt en tot in detail beoordeelt  ??? .

Alles tot in de puntjes regelen is naar mijn mening geen haalbare kaart  :-\ . Maar dit is gewoon mijn mening, zoals ik er nu in steek. Iemand die door een dagje Sprundel, deze how-to's, verdere info op het forum en contacten met leden, juist is gaan "durven" sleutelen  :) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:23 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic How To: schrijven van een how to
Zowel het idee van Ad als dat van Michel vind ik een goed plan. Maar Ad je stelt voor om ons aan de voorschriften van de fabrikant te houden, daar kan ik me helemaal in vinden, alleen hoe komen we aan die voorschriften? Zoals nu in de rem how to blijkt staan er in de reguliere werkplaatsboeken verschillende gegevens, eigenlijk heb je het orginele Honda werkplaats boek nodig, en die zijn duur.... en ook per bouwjaar en model nog verschillend, eigenlijk zou er een centrale bibliotheek (bij Ad?) moeten zijn waar die boeken staan en waar je gegevens kan op vragen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:32 #5 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic How To: schrijven van een how to
Volgens mij zeggen noch Ad, noch ik dat er een commissie over een how to moet gaan.

Een guideline kan helpen dat een how to niet wordt gevuld met onleesbare/onbegrijpelijke stukken.

ik denk wel dat je, levend in een gereguleerde maatschappij ervoor moet zorgen dat je zelf niet het slachtoffer wordt van je eigen spontane acties.

Natuurlijk kan iedereen met een beetje boerenverstand zelf verzinnen dat er risico's aan zelf sleutelen zitten en ook aan laten sleutelen! (Het bestaansrecht van WA verzekeringen!)

Maar als de regels maken dat een ander jou aansprakelijk kan stellen voor een door hem gemaakte vergissing/misinterpretatie, dan zou ik ervoor kiezen om dat risico zo klein mogelijk te maken.

Als iemand iets overkomt zal hij of zij in eerste instantie niet naar zijn eigen aandeel in het gebeuren kijken. Dit is een menselijke eigenschap. Als er dan bijvoorbeeld ook nog eens geld/schadevergoeding bij komt kijken, dan dek ik me liever in aleer ik me aan een uitgebreide how to ga wagen.

Het hoeven maar een paar zinnetjes te zijn en je bent er vanaf, bovendien scheelt het je een hoop gedonder als iemand gaat proberen jouw portemonnee leeg te trekken omdat hij zelf iets verkeerd of anders deed.....

Vandaar dat op een wiki onderdeel op dit forum naar mijn idee een soort disclaimer thuis hoort waar iedereen langs moet door bijvoorbeeld op accepteren te klikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:36 #6 door Gast
Beantwoord door Gast in topic How To: schrijven van een how to
Nog een How-To Topics Posten en we zijn helemaal compleet.  :-X

Ik begrijp de frustraties over sleutel onduidelijkheden;  en snap het verlangen om die te sussen.
maar waarom  na 20 jaar clubervaringen uitwisselen nog meer regeltjes? Leest er iemand dat HHR Uberhaupt?

We gaan helemaal een Amerikaanse samenleving worden.. Juist omdat we regeltjes voor alles maken.
Want als er een regeltje is kun je overtreders te grazen nemen.

Elke How-To is tot nut toe perfect tot stand gekomen; eigen-initiatief, reacties, overleg, soms wat harde reacties, maar so be it.
Wij allen tezamen zijn 'de commissie'

Met regeltjes kill je stap 1.. initiatief

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:47 #7 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic How To: schrijven van een how to
Danny,

Je slaat de spijker op z'n kop!

Kennelijk gaan dingen binnen deze club al 20 jaar op deze manier.
Inmiddels is er wel het een en ander veranderd in de samenleving.

Natuurlijk kan je je hoofd in het zand steken en hopen dat deze veranderingen jou niet zullen raken, maar of dat erg realistisch is, mag je zelf beoordelen.

De wijze waarop de how to's tot stand komen hoeft niet veranderd, maar ik geloof dat Ad er het best maakbare product van wil maken dat voor een ieder zo optimaal mogelijk zal werken.

Ik maak me druk over de "what if" scenario's van deze tijd, het zal je toch gebeuren dat iemand je vanwege een positief bedoelde bijdrage het vel over de neus probeert te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 14:47 #8 door Forum Admin
Beantwoord door Forum Admin in topic How To: schrijven van een how to

Zie bovenaan de lijst Moderators van dit topic; die kunnen alle berichten wijzigen, verwijderen.
xrvtuur als TCN lid ook toegevoegd.


In die zin is dit Forumonderdeel voor de Moderators hetzelfde als een Wiki,
we/jullie werken samen aan informatie.
Disclaimers, verbeteringen, aanhaalmomenten kunnen jullie dus zelf wijzigen/toevoegen.


Gewoon doen.... initiatief..


Zolang je niet andermans bijdragen volledig onderuit haalt hebben we toch geen gedragsregels nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 16:07 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic How To: schrijven van een how to
hallo

het is zeker niet de bedoeling om mensen te binden . immers eigen inbreng moet ten allertijde de basis vormen
Maar als iemand besluit een how to te schrijven kan het positief werken als deze gewoon correct is genoteerd.
Vanuit een optiek dat iedereen er ook gebruik van kan maken
maar waarvan bovendien de gebruikte info zo veel mogelijk correct is.

De controle door ons ieder gebeurt toch wel  met vaak allerlei  reacties als gevolg  , maar als iedereen ook de mogelijkheid heeft om content te wijzigen  zonder mede weten van de schrijver zou ik dat jammer vinden.

iedereen schrijft namelijk op zijn eigen manier en stijl met zijn eigen woorden
die raakt dan zonder meer verstoort als een ieder hierin kan roeren.

Een How to wordt juist geschreven vanuit een betrokkenheid  en juist daarom ben ik van mening dat de schrijver  deze zelf moet aanpassen en veranderen tot dat zijn of haar geschreven HOW TO gewoon voor iedere gebruiker  goed te volgen is.

op het moment dat deze correct is zouden we wel alle opmerkingen reactie's etc kunnen verwijderen.
die voegen dan namelijk niets meer toe..
tenzij er nieuwe inzichten zijn waardoor aanpassing wenselijk is.

Ten slotte zou het zeker niet mijn bedoeling zijn om een strak keurslijf  te creeren maar jammerlijk genoeg ontstaan deze vaak van zelf .

(lees maar eens de opmerkingen over de mogelijke 12 Nm en de mogelijke risico's en wie daar schuld aan zou hebben  mocht het fout gaan)

Iedere How to is een persoonlijke beschrijving  van zijn of haar ervaring  tijdens het uitvoeren van een handeling met steun van gegevens die op dat moment ter beschikking waren
Ik persoonlijk zou het zeer jammer vinden om als gebruiker van de how to de schrijver ervan verantwoorlijkheid te laten dragen voor  als het mis gaat.
(dit is namelijk de doodsteek voor eigen clubinitatieven)

Maar  als  we ons gezamelijk inzetten voor de kwaliteits bewaking zal het niet zover komen ... hoop ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 17:13 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How To: schrijven van een how to
Hou het nou gewoon als een hou-to zoals het hoort. We vinden het leuk.
Gedragsregels? Aansprakelijk stellen? Weet je hoeveel tips er op internet staan waarmee je vreselijk op je bek kan gaan in alle
vormen die je maar kan bedenken?
Die kan je natuurlijk ook niet aansprakelijk stellen.

Niemand zegt dat je iets moet! doen en heeft dat nog is ondertekend ook.

Lekker gewoon een how-to maken is leuk en een handig hulpmiddel voor de doe het zelvers.

Ik zeg weer:  GEWOON doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 18:03 #11 door Forum Admin
Beantwoord door Forum Admin in topic How To: schrijven van een how to

De controle door ons ieder gebeurt toch wel  met vaak allerlei  reacties als gevolg  , maar als iedereen ook de mogelijkheid heeft om content te wijzigen  zonder mede weten van de schrijver zou ik dat jammer vinden.

iedereen schrijft namelijk op zijn eigen manier en stijl met zijn eigen woorden
die raakt dan zonder meer verstoort als een ieder hierin kan roeren.



Die mogelijkheid is er; aan de How-To moderators hoe ermee om te gaan.
Op WikiPedia heeft ook iedereen wijzigingsrechten; er zijn regels; maar de belangrijkste regel is dat de gemeenschap elkaar corrigeert.

In die zin was een Wiki(pedia) de betere technische oplossing; daarin wordt elke wijziging op naam bijgehouden.
Hier in Forum berichten wordt alleen de naam van de laatste wijziging/persoon getoond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 13:20 #12 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic How To: schrijven van een how to
ipv een 'How to'kan je beter een 'voor mij lukte het zo' schrijven

lijkt me in alle opzichten veiliger...

foto voor + foto na = 100% duidelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 17:35 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic How To: schrijven van een how to
ik wil ieder  zijn ding laten doen maar laten die gene die reageren op onvolkomenheden dan niet meer aankomen met verhalen als verantwoordelik en al die andere doom scenario's
gewoon lekker aanpassen en daar bij laten
anders begint iedere How to  weer uit te lopen op verschillende  visies en waarom  dat dan wel zou zijn.

(en ik ben er van overtuigd dat dat toch wel weer zal gebeuren want alle mensen blijven van nature onderzoekend  en willen altijd weten waarom)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 17:52 #14 door Gast
Beantwoord door Gast in topic How To: schrijven van een how to

anders begint iedere How to  weer uit te lopen op verschillende  visies en waarom  dat dan wel zou zijn.


Das nou eenmaal inherent aan 'onze' motorfietsen; ze zijn TE goed.
Anders dan wat geneuzel over CDIs en Benzinepompen is er  niets waar we over kunnen klagen.

De aanleiding? van de hele discussie was een vrees voor aansprakelijkheid; die is er niet want als persoon X zelf gaat sleutelen dan begint daar de eigen verantwoordelijkheid ongeacht waar je de informatie vandaan hebt.

Zie ook nl.wikipedia.org/wiki/Hondje_in_de_magnetron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 21:08 #15 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic How To: schrijven van een how to
En mocht je toch nog idee hebben om de verantwoordelijkheid van je eigen falen tijdens het sleutelen bij een ander ( lees de HowTo maker) neer te leggen.
Dan hangt er onder elke howto een lijst van commentaren, verbetervoorstellen en discussie's. Daarmee kun je toch nooit met droge ogen verklaren dat je ervan uitgegaan bent dat de Howto dwingend is en eigen gebruik van grijze cellen overbodig is.

Ik zeg gewoon lekker delen met elkaar en de eropvolgende discussie gebruiken om van en met elkaar te leren.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 21:15 #16 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic How To: schrijven van een how to
Als ik deze discussie zo lees , begin ik te twijfelen of ik uberhaupt nog wel how-to's wil gaan maken.  :-X

Ik ben jaren ( en nog steeds ) actief op een scooterforum ( scooterfreaks.nl ) , en heb daar dan ook diverse How-to's & FAQ's gemaakt.

En heb ook nog nooit iemand horen klagen via de pm , me onderdeel is vern**** dankzij jouw how-to !

Als je een richtlijn voor een how-to gaat opstellen , dat is mij best

Maar doe dat dan voor de opbouw van zo how-to , en niet voor de aansprakelijkheid / wat je minimaal moet kunnen etc..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 21:22 #17 door Gast
Beantwoord door Gast in topic How To: schrijven van een how to
Aangezien ik geen voorzitter meer kan worden van de TCN werp ik mij bij deze op als anarchistisch leider van de actiegroep "Laat Rommit ongestoord How-Tos schrijven"

En iedereen die aan de andere kant staat krijgt dit jaar geen drank van me... en ik wordt dit jaar 42 dus vier na 21 jaar mijn verjaardag weer.. maak de 21e een donatie over aan de TCN zodat ik op ITT en NTT en vat bier kan uitdelen

Einde discussie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 21:31 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How To: schrijven van een how to
Rommit, gewoon lekker hou toes schrijven.
Je doet het echt goed.
We draven hier veel te ver door maar dat had je waarschijnlijk zelf ook in de gaten.

Mijn voorstel is dat de staart van een how to ingekort moet kunnen worden tot alleen relevante zaken.

Tips, belangrijke opmerkingen, vermelde wijzigingen en oplossingen laten staan.
De rest er af

Dan blijven de aandachtspunten bestaan en blijft de how to overzichtelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 22:10 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic How To: schrijven van een how to
dus even een aanvulling,

*Iedere how to moet in begrijpelijke taal geschreven worden
*plaatjes zeggen meer als 1000 woorden
*Voor zover mogelijk uit te voeren met een basis set gereedschap

als basis beschouw ik bijv
een dop sleutel set 8-22mm
een steek ring sleutelset 8 tm 30mm
een set tangen (waterpomp,combinatietang,punttang en zijkniptang)
een set schroevendraaiers
een set inbus sleutels
een hamer (staal of kunststof)

indien er ander gereedschap nodig is, dit vermelden of misschien een manier om het  zelf te maken

* Als richtlijn dient zO mogelijk het advies van de fabrikant in gedachte te worden  gehouden

*bij het vermelden van specifieke gegevens is controle wenselijk om vergissing te voorkomen

*iedere gebruiker van de how to doet dit op eigen verantwoordiging

* de schrijver heeft alle vrijheid om voor het overige zijn eigen draai aan te geven.




ik wacht weer af, ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2011 17:54 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic How To: schrijven van een how to
Maar dat geldt enkel voor de alledaagse how-to's Ad.

Want als je iets gemaakt hebt dat helemaal nergens voor nodig is en niets met normaal gebruik of onderhoud van de motor te maken heeft wil ik het best wel weten.
Dan maakt het mij niet uit of ik ook dat gereedschap heb.
Als je maar goede fotos maakt want dan kan ik het makkelijker namaken (uiteraard in de verbeterde vorm)  ;D

Wij deden aan het eind van how to's een korte samenvatting van benodigde gereedschappen, materialen en aandachtspunten. Voor onder het sleutelen als je ff snel iets wilt opzoeken zonder weer de achtergronden van het waarom te hoeven doorspitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden