How-To: Ketting en tandwielen vervangen - beginner style

19 feb 2011 22:15 - 08 apr 2019 16:50 #1 door Gast
Deze How-To is absoluut geen technische handleiding; eerder een stimulans om dat (dure) onderhoud
niet uit te besteden maar zelf eens aan de slag te gaan met het gereedschap wat nog in je kinder speelgoed kist zat
of bij die laatste kast van de Ikea.

Normaal doe ik dit soort zaken onder begeleiding bij Ad Mies of op een sleuteldag.
Maar ja, je weet hoe dat gaat.. je rijdt te lang door met een ketting en dan moet je wel zelf aan de slag.

In mijn geval had ik de nieuwe ketting en tandwielen al in huis; waarschijnlijk met een vooruitziende blik al eens meegenomen bij Ad Mies.

Gereedschaplijstje doe ik niet aan; pak maar wat je in huis hebt en imporviseer als McGyver.
Paar koele biertjes onder handbereik zijn wel aan te raden.

Rommit heeft al een goed verhaal geschreven over de Ketting Vervangen: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5667.0
In mijn geval moest ik ook het tandwiel vervangen.

Een paar tips:

Begin met het openen van een fles bier en vraag je serieus af waar je in vredesnaam alleen zonder Ad Mies aan begint.

Alles loshalen zal wel lukken; bewaar alle onderdelen in een bak bij elkaar.
LET OP! als je de as eruit tikt en het wiel eruit haalt; er zitten 2 afstandsbussen los.. verlies ze niet en onthou welke waar moet!

Achterwiel los dan moet het tandwiel er nog af.
Zet ringsleutel 14 achter op de moer; een imbus aan de voorkant; schroevendraaier om die tegen te houden
en dan meppen op de ringsleutel (met een houten hamer voelde wat prettiger dan een klauwhamer)




Als alles weer vast zit dan moet de ketting weer vast. Makkelijker met een visje zoals in het verhaal van Rommit.
In mijn geval moet het met een kettingpons... die ik uiteraard niet in huis heb.

Drink die fles verder leeg, rol je mouwen op. Met een klemtang steeds een tikkie vast draaien kan het ook.




Met een moertje over die piemeltjes en de klemtang nog 7,5 keer loshalen en weer vaster draaien
kom je er ook.
Ik vermoed dat je ze niet te strak moet zetten; zo op het oog gelijk aan de andere schakels.

Vergeet af en toe niet een slok te nemen!




De laatste loodjes.
Om te voorkomen dat de schakel weer los gaat moet er een randje op die 2 schakelpiemeltjes geslagen worden.
Maakt niet uit wat voor randje heb ik van Ad geleerd.

De klauwhamer zet je vast met wat ducktape of je vraagt de buurvrouw om te helpen.
Met een andere hamer wat ferme tikken en het zal wel voldoende zijn.

Hoewel... nog maar een flesje open.. sigaar erbij en even nadenken.

Met de slijptol (had je ook nodig om de ketting los te halen) die piemeltjes nog wat bewerkt...





Ik neem nog een biertje en bedenk me dat dat nummer van Ben Cramer wel toepasselijk is op m'n begrafenis..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden