How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''

08 apr 2019 21:34 - 08 apr 2019 21:55 #1 door PimW
Omdat het steeds vaker voorbij komt ben ik even zo vrij geweest wat info van het forum bij elkaar te vegen en hier in een korte How-To samen te vatten.
Ik heb zelf geen ervaring met de methode maar denk er een aardig beeld van te hebben, maar wees zo vrij me te corrigeren of iets aan te vullen.
Foto's komen uit topics die ik heb kunnen vinden.

Wat is de lego-en-aceton kuip reparatie methode en wat kun je ermee?

Scheuren in kuipdelen en afgebroken montage nokken zijn een veel voorkomend probleem bij de oudere Transalp en Africa Twin. Nieuwe (of in goede staat tweede hands) kuipdelen zijn erg moeilijk te vinden en maken het repareren van je eigen kuip heel aantrekkelijk.
Helemaal als het relatief eenvoudig en goedkoop blijkt te zijn :)

Wat je gaat doen is een lijm/pasta maken van hetzelfde materiaal als de kuipdelen, door plastic op te lossen in aceton of MEK.
Omdat deze pasta van hetzelfde materiaal is als de kuip zelf, versmelt het geheel en is de verbinding heel sterk.

Je hebt nodig:
  • ABS (Acrylonitrile butadiene styrene) materiaal
  • Aceton of nog beter MEK (methyl ethyl ketone)
  • Spateltje of plamuur mes (iets breder dan de scheur die je wilt repareren)
  • Glazen potje met een deksel (jampotje bijvoorbeeld)
  • Schuurpapier of een dremel met een schuur tooltje
  • Kniptang of zaagje of een stevig stanley mes

ABS
De kuip is gemaakt van ABS plastic, dus je moet wat extra materiaal vinden om je pasta te maken. Een goede bron zijn lego blokjes.
Je kunt ook van een oude kuip wat stukjes afzagen of je besteld een sample kitje 3D print filament ( Bijvoorbeeld hier ).
Andere plastic producten kun je natuurlijk ook gebruiken, als het maar ABS is. Meestal staat er aan de binnenzijde van het product, in het plastic gedrukt, welk type plastic het is.

ACETON of MEK
ABS lost op in aceton en MEK. Deze kun je krijgen bij de verfhandel, betere doe-het-zelf zaak of de drogist als je even vraagt aan de balie (GEEN nagellak remover). Denk erom dat het licht ontvlambaar is.

Mengsel aanmaken
Neem je ABS materiaal naar keuze (Lego blokje(s), 3D filament of anders) en knip/zaag het in kleine stukjes. Hoe kleiner het is, hoe sneller het oplost.
Doe je materiaal in het glazen potje en gooi er een scheutje aceton of MEK bij. Een stevige eetlepel is in veel gevallen voldoende.
Hoe meer oplosmidddel je gebruikt, des te dunner word je ''pasta''.
Sluit het potje af en laat het een paar uren of een nacht staan. Zorg ervoor dat de plastic ondergedompt blijft, anders lost het niet op.
Tussentijds even roeren kan ook bevorderend werken.
Als de pasta te dun is, laat je wat oplosmiddel verdampen of voeg je extra ABS toe. Als het mengsel te dun is voeg je wat extra ABS toe.

Scheur voorbereiden
Maak de scheuren goed schoon met schuurpapier of een dremel, zorg dat je op het kale plastic zit. Als je een V groef schuurt over de lengte van de scheur vergroot je het oppervlak in contact met de pasta en is de kans op een volledige hechting/samensmelting groter.

Reparatie uitvoeren



Breng de pasta aan op de scheur met de spatel en fixeer de reparatie. Als de scheur tijdens het uitharden kan werken dan is de kans groot dat je reparatie mislukt. Laat 24 uur uitharden. De pasta is volledig uitgehard als alle oplosmiddel uitgedampt is en je ''lijmnaad'' hard aanvoelt.




Je kunt de reparatie aan twee kanten uitvoeren. Als je de pasta aan de buitenzijde wat ''bol'' aanbrengt kun je de kap naderhand vlak schuren en heb je geen plamuur nodig.

Om een beeld te schetsen van de verschillende diktes pasta kun je onderstaande video nog bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2019 02:48 - 01 juni 2019 02:57 #2 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''
Dank, Pim!

Ik heb wat ervaring opgedaan en kleine aanvullingen:

De ABS-pasta, in elk geval als je deze met aceton maakt, kleeft niet aan 3M Scotch Magic tape, zo blijkt, en niet aan het gladde papier onder stickers (bij twijfel controleren!).

Je kan bijvoorbeeld een buisje rollen van stickerpapier en dit gebruiken bij het herstellen van het schroefgat in een zijkap, als er een stuk ontbreekt (foto). Mijn zijkap was al eerder 'gerepareerd' en ik heb de daarbij gebruikte metalen ring opnieuw gebruikt voor het schroefgat en het missende stuk gevuld met ABS-pasta. Het plan is om nog wat materiaal toe te voegen en daarna de boel in model te schuren.

3M Scotch Magic tape heb ik ook gebruikt om aan de buitenkant van kappen de naad te fixeren. Hiermee heb ik ook proberen te voorkomen dat er ABS-pasta door de kier kon lopen. Op de randen geplakt, voorkomt de tape dat er ABS-pasta op de voorkant van de kap terechtkomt.

Het jampotje met ABS-pasta zal na gebruik uitdrogen, maar kan met nieuw oplosmiddel gewoon weer vloeibaar gemaakt worden. Niet weggooien.

Verder is ABS ook zacht te maken met behulp van hitte, en kan dus ook met een soldeerbout en extra ABS-materiaal gelast worden. Dat valt natuurlijk buiten het onderwerp van deze How-To, maar is wellicht niet bij iedereen bekend.

XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 12:00 - 06 juni 2019 12:03 #3 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''
Dit is wat er gebeurt als je onvoldoende opschuurt, nauwelijks hechting. Deze reparatie moest opnieuw omdat iemand op de kap ging zitten:



Een oud vaatwasmachinefilter gebruikt als wapening voor de tweede reparatie:



Opnieuw geplakt, nu wel opgeschuurd, met wat druk op het wapeningsplaatje:


XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 12:05 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''
Ik zou je het advies willen geven om de op te brengen lagen niet meteen zo dik te maken. Beter is in meerdere keren wat opzetten om de pasta beter te laten uitharden. Laat het een dagje harden en dan de volgende laag Wanneer je dat niet doet blijft er binnen in de boel gewoon zacht.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 12:43 #5 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''
Dat is een goede tip inderdaad. Heb ik bij de grotere reparaties gedaan, maar hier de gok gewaagd om het in twee lagen te doen.

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden