How-To: Kuipdelen repareren ''Lego Methode''

08 apr 2019 21:34 - 08 apr 2019 21:55 #1 door PimW
Omdat het steeds vaker voorbij komt ben ik even zo vrij geweest wat info van het forum bij elkaar te vegen en hier in een korte How-To samen te vatten.
Ik heb zelf geen ervaring met de methode maar denk er een aardig beeld van te hebben, maar wees zo vrij me te corrigeren of iets aan te vullen.
Foto's komen uit topics die ik heb kunnen vinden.

Wat is de lego-en-aceton kuip reparatie methode en wat kun je ermee?

Scheuren in kuipdelen en afgebroken montage nokken zijn een veel voorkomend probleem bij de oudere Transalp en Africa Twin. Nieuwe (of in goede staat tweede hands) kuipdelen zijn erg moeilijk te vinden en maken het repareren van je eigen kuip heel aantrekkelijk.
Helemaal als het relatief eenvoudig en goedkoop blijkt te zijn :)

Wat je gaat doen is een lijm/pasta maken van hetzelfde materiaal als de kuipdelen, door plastic op te lossen in aceton of MEK.
Omdat deze pasta van hetzelfde materiaal is als de kuip zelf, versmelt het geheel en is de verbinding heel sterk.

Je hebt nodig:
  • ABS (Acrylonitrile butadiene styrene) materiaal
  • Aceton of nog beter MEK (methyl ethyl ketone)
  • Spateltje of plamuur mes (iets breder dan de scheur die je wilt repareren)
  • Glazen potje met een deksel (jampotje bijvoorbeeld)
  • Schuurpapier of een dremel met een schuur tooltje
  • Kniptang of zaagje of een stevig stanley mes

ABS
De kuip is gemaakt van ABS plastic, dus je moet wat extra materiaal vinden om je pasta te maken. Een goede bron zijn lego blokjes.
Je kunt ook van een oude kuip wat stukjes afzagen of je besteld een sample kitje 3D print filament ( Bijvoorbeeld hier ).
Andere plastic producten kun je natuurlijk ook gebruiken, als het maar ABS is. Meestal staat er aan de binnenzijde van het product, in het plastic gedrukt, welk type plastic het is.

ACETON of MEK