Technische info: Wiellagers en seals XLV/XRV

05 mei 2019 12:35 - 05 mei 2019 12:36 #1 door PimW
In afwachting van een mooie How-to: Wiellagers vervangen bij deze voor de Transalp en Africa Twin de gebruikte lagers en seals voor de wielen.

In plaats van origineel Honda kun je dan ook terecht bij elke willekeurige technische groothandel/toeleverancier voor de juiste lagers. Denk aan Brammer, Schippers, Neita, etc.
Voor afdichtingen is de absolute expert Vota seals in amsterdam.
Kan je een hoop geld schelen en maakt dat als er onderweg een lager stukloopt je niet meer afhankelijk bent van een Honda dealer.



Deze aanduidingen volgen een normering wat betekend dat je hiermee altijd de juiste afmeting lager zult krijgen.

Echter zijn de extras niet altijd eenduidig gespecificeerd.
  • Je wilt gesloten/gesealde lagers hebben, vaak aangeduid met 2RS (2x rubber seal).
  • Standaard spelingsklasse C0 tenzij anders aangegeven:

Lagers verkrijgbaar in verschillende spelings klassen, ook weer met een extra notatie achter het lager nummer. De smaken zijn:

  • C2: Speling kleiner dan nominaal.
  • C0: standaard/nominale speling.
  • C3: grotere speling dan nominaal.
  • C4: grotere speling dan C3.
  • C5: grotere speling dan C4.

C3-C5 worden toegepast in snellopende toepassingen, waarbij de temperatuur hoog oploopt. Die extra speling vangt dan de uitzetting van het materiaal op en zorgt voor een juiste speling op bedrijfs temperatuur. Die lagers vind je bijvoorbeeld in een motorblok.
C2 is voor kritische toepassingen waarbij speling minimaal moet zijn.

Voor een motorfiets wiel moet je de standaard speling aanhouden, tenzij de fabrikant er C3 lagers gemonteerd heeft, maar dat is bij de Alp en Twin voor zover ik weet niet aan de orde. Een correctie hierop ontvang ik graag.
Een verkeerde spelingsklasse zal sneller verslijten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden