Kuipdeel reparatie/versteviging

26 jan 2010 15:43 #21 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb mijn oude kuipdelen toen eens gerepareerd met warme lijm uit zo'n pistooltje (grof schuren en goed ontvetten) en als cacheerlaagje een op maat gesneden stukje van een CD hoesje  ;D
Zelfs na de crash was dat nog heel  8)
Dat waren overigens alleen maar scheurtjes, geen legpuzzel..

Polyesther is op zich natuurlijk ook goed, maar ik heb een schurft aan schuren, ik heb ooit een custom poly grille voor mijn Opeltje gemaakt, is heeeeel mooi geworden, maar dat was eens en nooit meer  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2010 20:28 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Zo, vandaag dus even aan de slag gegaan met plakken.

In mijn voorbereiding had ik dus al 1 glasmat in een paar verschillende maten geknipt:



De kuip was dus al flink opgeschuurd aan de binnenkant en deze had ik ook al schoon en vetvrij gemaakt :


Handschoentjes aan, polyester en verharder mengen (3:1) en een stukje glasmat insauzen (ik deed het deppen) totdat deze vrijwel doorzichtig was, op de kuip leggen en aandrukken. En dat herhalen tot de hele kuip bedekt is.

Eindresultaat:


Ben heel bewust aan de binnenkant begonnen om 'te leren', en dat is maar goed.

Tips / Ervaringen :
- maak de stukken glasmat niet te groot. Sterker nog, ik denk dat hoe kleiner hoe makkelijker je ermee weg komt.
- knip de glasmatten exact langs een vezel-streng. Nu had ik gewoon de schaar erin gezet en daardoor op een 'recht' stuk ook regelmatig de in de knip-richting liggen doorgeknipt. Daardoor had ik met plakken veel last van los gaande strengen aan de zijkant, en met die plaktroep op je handschoenen is dat lastig
- haal 1 of 2 van de vezel-strengen langs de zijkant vooraf al weg. (voorkomt identiek probleem als hierboven al beschreven)

Dus, dalijk maar even aan de slag met een nieuwe glasmaat in stukjes knippen met bovenstaande in gedachten en dan kan ik aan de buitenkant van het achterkuipdeel beginnen.

En nu maar hopen dat de mengverhouding goed genoeg was om het spul echt hard te laten worden, maar dat zien we morgen avond wel.

-- wordt vervolgd --


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2010 23:18 #23 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Rob, je kunt eens proberen om de glasmatten lokaal wat te verwarmen d.m.v. een föhn. De hars wordt lekker vloeibaar en de mat gaat zich nog beter hechten aan het werkstuk. Let wel dat luchtbellen die er in zitten ook zullen uitzetten (dus plan alvast een ontsnappingsroute voor ze) en dat de warmte er voor zorgt dat het uitharden even versneld wordt.

Even ter kanttekening: Door warmte hardt de epoxy sneller uit, wat warmte genereert, waardoor de epoxy sneller uithardt: Als je de verhouding harder / epoxy niet goed heb afgewogen en je een kritiek mengsel op je kuip heb gesmeerd heb je dus kans dat door de föhn je werkstuk "op hol slaat".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2010 23:20 #24 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Hi Rob,

Wellicht ten overvloede, maar kijk hier eens op  polyservice.nl  die hebben polyester en epoxy zo een beetje uitgevonden.  Bij hun vestiging in Amsterdam haal ik mijn spul voor knustelwerk aan mijn boot.  Als je met een kuipdeel naar ze toe gaat, geven ze je vrijblijvend advies op maat. Pp hun site staat veel uitleg over welke producten het meest geschikt zijn welke toepassing.  Zijn ook heel schappelijke prijzen.

tipje van mij:  als je over een scheur heen lamineert, zorg er dan voor dat de strengen van de glasweefselmat er niet haaks op staan, maar diagonaal. Zo krijg je de sterkste verbinding en krachtverdeling over het materiaal.

Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2010 19:35 #25 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Lezen is ook een vak  :-\

Meng verhouding 3 gewichtsdelen hars tegen 1 gewichtsdeel verharder.

Gisteren had ik dus gewoon 3 maatbekertjes om 1 maatbekertje. Vanavond dus gekeken en het was nog allemaal wel redelijk slapjes (De delen die uitstaken) maar niet plakkerig meer. Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik aan de binnenkant begonnen ben. Ik laat het nog maar even drogen en anders dan kijk ik nog wel even of ik het (voor zover nog mogelijk) los haal.

In ieder geval vandaag het linker achterkuipdeel geplakt. Dit keer wel met weegschaal afgewogen en dan is het bijna 2 volumedelen hars tegen 1 volumedeel verharder ......

Eens kijken hoe dat er morgen bij ligt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 16:00 #26 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Raar spul dat epoxy. Ik was natuurlijk die reparatie kitjes van de bouwmarkt gewend, en dat wordt hartsikke hard. Dit spul wordt wel hard, maar is op de plekken waar er een laagje los hangt (ik heb wat uiteinden laten uitsteken) flexibel.

De delen van de achterkuip waren nog wel plakkerig, dus maar even met rust gelaten.

De binnenkant van voorkuip even licht opgeschuurd en de uitstekende delen bijgewerkt.
Daarna de buitenkant geschuurd en met name de scheurplekken goed vlak gemaakt. Daarna weer schoonmaken, vetvrij maken, en plakken maar weer. In de diepe gaten even klooien met kleine stukjes en veel epoxy. Ik denk dat het er redelijk goed gaat uit zien. (Kan nog wel beter, maar dat is voor de volgende keer  :-X )

Morgen hoop ik dat alles droog is en het voorbereid kan worden voor de plamuur. Als het dan even mee zit, dan staat het spul woensdag al in de lak..... Heb ik 1 dagje speling want vrijdag moeten er nog wat andere dingen gebeuren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 16:19 #27 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Hi rob,
waanzig mooi spul he dat epoxy ? knappe reparatie hoor.  weet uit ervaring wat een "geknoei" het kan worden voordat je er een beetje handig in wordt.
Voor het opvullen van putjes e.d. zijn er ook "glass bubbles" te krijgen ( glasvezelballetjes in poedervorm ).  deze kan je door de epoxy heen roeren als vulmiddel totdat je een soort pasta krijgt. 
Ik blijf je reparatieproject volgen.  ben reuze benieuwd naar het eindresulataat. 

Groeten van Anko.
   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 20:23 #28 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Vanmorgen weer even aan de slag gegaan.
De voorkuip had nog wat plekken waar alles nog een beetje plakkerig was dus maar even met rust gelaten :



Vervolgens de geplakte achterkuip even schoon gemaakt, en opgeschuurd. Het was nog allemaal vrij ruw, dus ik was nog wel even benieuwd naar de spuit-plamuur of die alles op zou pakken. Dus een paar keer in de plamuur gezet, maar ik ben bang dat ik dat nog een paar keer moet gaan doen voordat ik daadwerkelijk kan lakken. De uitlopers zijn gewoon weg te schuren.



Het andere achterkuipdeel was grotendeels goed glad, en had ik eerst nog even opgeschuurd, in het plamuur gezet en ook maar meteen de laklaag er overheen. Heb er meteen 3 lagen op gespoten. Kon je binnen een paar minuten doen, en het resultaat vindt ik verbluffend !!
Wel had ik nog 2 barsten in dit kuipdeel zitten, maar die waren van de achterkant uit al gerepareerd. Heb ik nu even laten zitten. (Ik hoef tenslotte geen cosmetisch perfecte motor te hebben. Dat bewaar ik wel voor andere motoren of als ik er een keer eentje zou willen gaan verkopen.




Morgen avond dus nog maar wat plamuur spul halen. Nog even kijken of ik bij de spuitbussen blijf en dus de epoxy reparatie gewoon iets gladder moet gaan schuren, of dat ik het dicht ga smeren. Maar daar kan ik nog een nachtje over nadenken.

(Had vandaag eigenlijk alles in de lak willen hebben, want dat plamuur spul is binnen een uurtje droog, maar door omstandigheden is het er niet van gekomen.)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 21:05 #29 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Rob,

Let op als je met dikke plakken spuitplamuur werkt, dat je het goed laat drogen.. als het er droog uitziet, is het vaak nog zacht van binnen, dat vocht komt er later nog uit, wel of geen lak.. ik zou het niet te rap overspuiten als het wat dikker is, beter nu een dagje geduld, als later 2 dagen werk om het over te doen  ;)
Zelf schuur ik altijd de poly zo strak mogelijk met lekker grof schuurpapier (40 - 60 - 80), daarna 1 of 2 laagjes spuitplamuur om de krassen te vullen, en door de diepe schuurkrassen hecht ook de plamuur heel erg goed. Een dikke laag plamuur levert achteraf ellende op als de kap later een keertje moet buigen  ;) 


Pas op je longen en ogen met schuren, bezuinig niet op goede mondkapjes en handschoenen.
Polyesterstof en vezels zijn erg schadelijk, en de luft die van de hars af komt ook  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 21:35 #30 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Pas op je longen en ogen met schuren, bezuinig niet op goede mondkapjes en handschoenen.
Polyesterstof en vezels zijn erg schadelijk, en de luft die van de hars af komt ook  ;)

Hoe schadelijk? Ik heb er namelijk flink op bezuinigd en had nog 2 dagen last van die lucht in mijn longen  ::) Neem aan dat het voor een eenmalige actie niet te vreselijk is en anders.....te loat!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 21:36 #31 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Nog een tip , epoxy lagen alleen opruwen voor hechting , schuur je teveel en raak je de glazvezelmatten , krijg je allemaal kleine haartjes , wordt het ook niet mooier van .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 22:08 #32 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Hoe schadelijk? Ik heb er namelijk flink op bezuinigd en had nog 2 dagen last van die lucht in mijn longen  ::) Neem aan dat het voor een eenmalige actie niet te vreselijk is en anders.....te loat!


Mwah, eenmalig hoeft niet vervelend te zijn, maar dat kan zeker wel.. polyhars gaat nog wel geloof ik, da's een beetje hetzelfde als lijm snuiven, longblaasjes gaan kapot, zenuwen raken beschadigd, opname van de oplosmiddelen in je bloedbaan (dat veroorzaakt die koppijn).. epoxy is nog wat enger; wil je het écht allemaal weten ??
Als je nieuwsgierig bent moet je gewoon FF googelen op polyesther/epoxy, arbowet, gezondheid en zulks..

De vezelmatjes waarmee je werkt, zijn eigenlijk heel fijn getrokken GLASweefsels, van glasdraadjes.. een splintertje glas is scherp.. kun je nagaan wat glasvezel voor troep is
Als je ooit iets geisoleerd hebt met glaswol weet je dat; alles wat in aanraking komt met glasvezels raakt 'besmet'. Als je over je hand veegt met glaswol, staan de afgebroken glasvezels rechtop in je huid, als je vervolgens met die hand over je gezicht veegt, wrijf je het glas als het ware in je huid, voelt een beetje branderig, niet ernstig ofzo, maar feitelijk heb je een paar miljoen (++) microscopische glassplinters in je huid  :-X
Langere glasvezels kunnen hetzelfde doen als een staalsplinter; je lichaam in kruipen ipv er weer uit, nahjah.. bedenk zelf maar.. longen, ogen.. tis glas..  ;)

Wéét waar je mee bezig bent, alles mag in de schuur, geen ARBO pief die zeurt, maar wees jezelf bewust van de stoffen waarmee je werkt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 22:48 #33 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik wist al waar al dat geprik op mijn handen vandaan kwam.  :-\

Ik probeer wel enigsinds voorzichtig te zijn, maar bezit natuurlijk niet die geavanceerde en arbo technisch verantwoord verklaarde apperatuur. Denk ook dat het op zich nog wel mee valt, maar ik moet dit zeker niet te vaak doen. Dan gaat mijn levensverwachtig toch echt met een aantal jaren achteruit.

Maar toch weer allen bedankt voor de tips en het meedenken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 23:00 #34 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Ik wist al waar al dat geprik op mijn handen vandaan kwam.  :-\

Ik probeer wel enigsinds voorzichtig te zijn, maar bezit natuurlijk niet die geavanceerde en arbo technisch verantwoord verklaarde apperatuur. Denk ook dat het op zich nog wel mee valt, maar ik moet dit zeker niet te vaak doen. Dan gaat mijn levensverwachtig toch echt met een aantal jaren achteruit.

Maar toch weer allen bedankt voor de tips en het meedenken.


Als je goed hebt rondgekeken in mijn knutselparadijsje pas geleden had je de doos latexgloves gezien die boven de werkbank hangt; kost minder als 10 pleuro (à 100 paar) bij de apotheek en zijn ook verrekte handig bij olieverversen en kettingprutswerk, tevens passen er moeiteloos een stuk of wat in elke gereedschapset; erg prettig onderweg als je eens wat hebt  ;)


En als je de vingers erafknipt... ;D ;D ;D 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 23:23 #35 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb ook laatst zo'n doos mee genomen.
Maar de afgelopen dagen heb ik af en toe nog wel eens eventjes ff snel iets zonder gedaan  :-\

Kun je nagaan wat het geweest was als ik ze niet gedragen had !!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 23:31 #36 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb het ook door schade en schande moeten leren :angel:

Toen ik net leerling dakdekker was hebben ze me lekker steenwol panelen (zelfde soort rotzooi) laten zeulen in mijn blote bast, na een paneeltje of 3 kreeg ik door waarom ze allemaal zo dom liepen te grijnzen, en er is geen kruid tegen gewassen, niets helpt; als het erop zit ben de klos, de rest van de dag in dat geval, want een shirtje aantrekken maakt het dan alleen maar erger.
Zelfde als werken met PU lijm met je blote jatten, alleen duurt dat 2 weken voor het er weer af is  :-X

Ach.. zulke dingen blijven je meteen goed bij :))


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2010 11:47 #37 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
epoxy is prachtig spul, maar hou rekening met volgende zaken:
-epoxy moet je altijd mengen volgens gewichtsdelen, niet zoals bij polyester met volumedelen
-epoxy is zo goed als reukloos, echter de dampen zijn wel bijzonder schadelijk. Dus masker dragen is wel noodzakelijk.
-niet de hars geeft de sterkte maar wel de glasvezel, dus weinig hars en een laagje vezel meer, en heel belangrijk: goed aandrukken, geeft een sterker stijver en droger resultaat
-epoxy heeft temperatuur nodig om uit te harden, bij de huidige buitentemperatuur zal de hars nooit volledig uitharden. Wordt de omgeving wat warmer dan krijg je verdere uitharding, nog meer temperatuur: nog betere uitharding.

succes verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2010 00:12 #38 door Rubber eendje
Beantwoord door Rubber eendje in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Hallo allemaal,

Ik heb in m'n jonge jaren ook heel wat met epoxy gestoeid.
belangrijk om te weten: de minimale verwerkingstemperatuur is 5 graden,
onder die 5 graden staat het hele hardings proces stil ( je kunt wat je aangemaakt over hebt koud bewaren en later weer gebruiken).
Tevens weet ik dat als het hardings proces start en er is voldoende temperatuur, het proces niet meer stopt!
Het word naar mate de tijd verstrijkt steeds harder.
Ik spreek hier over epoxy primer, die is na ong. een week niet meer schuurbaar zo hard wordt het dan.
Als je het nog bewerken wil moet je er niet te lang mee wachten.

Epoxy's worden wel eens in 3 varianten ingedeeld:
-koudhardend. Deze harden bij kamertemperatuur volledig door.
-warmhardend. Deze harden bij kamertemperatuur uit (niet vloeibaar meer), maar hebben een warmtebehandeling nodig om volledig door te harden.
-heethardend. Alleen bij hogere temperatuur harden deze uit. Componenten worden vaak als korrels geleverd, die bij 60 graden of meer smelten. Daarna vermengen en verwerken.

Nu zit er bij de warmhardende epoxy's een addertje onder het gras:
Bij verharding bij kamertemperatuur ontstaat vaak een harde, brosse epoxy, welke wel stabiel genoeg is om te verwerken, maar welke nog niet is doorgehard. Bij verwarming kan het bij sommige epoxy's zelfs voorkomen dat de epoxy weer vloeibaar wordt. (dit is in ieder geval zo bij de epoxy's welke voor prepregs gebruikt worden, voorgeimpregneerde vezelmatten waarvan de hars bij verwarming vloeibaar wordt, en dan definitief uithardt).

Beter enkel gestikt dan dubbel genaaid.....of uhh, wassie nou anders om??
Zeer wel vriendelijke groet,
Erik ten Thije

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2010 07:25 #39 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Wat zo'n topic niet allemaal aan informatie oplevert !!
Geweldig. Zal proberen om het aan het eind eens samen te vatten en op de wiki te plaatsen. Inclusief alle self-made blunders en valkuiltjes waar je in (kunt) trappen.

Gister avond eerst maar eens de voorkuip opgeschuurd. Daarna heb ik de linker achterkuip verder geplamuurd omdat deze dus nog steeds niet helemaal glad was. Het rechter achter kuipdeel is klaar. Ziet er gaaf uit. Zou misschien beter zijn om er nog een blanke lak laag over te spuiten, want op dat mat zwart kun je met je nagels tekenen  :)) .

Vanavond aan de slag met plamuren van de voorkuip en de linker achterkuip nog even voorzien van een laagje spuitplamuur. Waarschijnlijk doe ik die spuitplamuur als eerste, dat hard binnen een uur uit en dan zou die zelfs al in de lak kunnen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2010 23:06 #40 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Pffff....., ik heb het niet met verhoudingen (tot grote vreugde van mijn vriendin )
Achterkuipdeelin de plamuur zetten dus iets te weinig verharder gebruikt. Staat nu al2 dagen te drogen en begint eindelijk iets te worden.
Al lerende dus meer verharder gebruikt voor de voorkuip, en die kon ik vandaag dus verder afwerken :



Opde foto ziet het er nog aardig uit, en als ik rij zal het ook verderniemand opvallen, maar het is verre van perfect afgewerkt. Is ookeigenlijk onmogelijk met zo weinig tijd. Maar zoals al eerder gezegd,ik ga niet voor de schoonheidsprijs.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden